Ingezonden persbericht


Persbericht

Material Xperience 2011 in het teken van "Adding Value"

Textiel gemaakt van melk of kippenveren, selfhealing materials of kozijnen van bamboe. Dit alles en nog veel meer is te zien op het inspirerende vakevenement voor (interieur) architecten en creatieve professionals Material Xperience, dat gehouden wordt tijdens de Internationale Bouwbeurs 2011. Het thema van Material Xperience is 'Adding Value'.

'Adding Value'

Een juiste materiaalkeuze geeft het product of project meerwaarde. Daarom staat Material Xperience geheel in het teken van 'Adding Value'. Deelnemers worden uitgedaagd hun nieuwste materialen of bijzonder gematerialiseerde producten te exposeren. Binnen het thema zijn er drie onderwerpen waarin deelnemers kunnen exposeren: prestatie, beleving en milieu.

De materialen en gematerialiseerde producten die te zien zijn op Material Xperience hebben een binding met het centrale thema 'Adding Value'. Door onderscheid te maken in verschillende onderwerpen worden de bijzondere kanten van een materiaal of product belicht.

Binnen het onderwerp prestatie zijn materialen te zien die zelf iets bijzonders presteren, door bijvoorbeeld energie op te wekken, afvalstoffen te verwerken of hun eigen oppervlak te reinigen. De nieuwste generatie solartechniek, interactieve stoffen en 3d printing in het groot worden hier geëxposeerd. Ook de beleving van een product is van essentieel belang. Voelt het goed aan, ruikt het vertrouwd, geeft het een veilig gevoel; de keuze van materiaal is bepalend. Bij het onderwerp milieu wordt de nadruk gelegd op duurzaamheid en een duurzaam productieproces van producten en materialen. Het accent ligt op het gebruik van hernieuwbaar materiaal, afval, reststoffen, gerecycled of energiezuinig materiaal. De Materia- tentoonstelling bevat materialen van wol en plantenvezels, verduurzaamd hout en C2C gecertificeerd materiaal.


Organisatie Material Xperience wordt georganiseerd met als doel de nieuwste materialen, producten en producttoepassingen te introduceren en vakgenoten te inspireren op het gebied van materiaal, architectuur en interieur. Drijvende krachten achter Material Xperience zijn Materia, het internationale materialenplatform, en Architectenweb, één van Nederlands grootste crossmediale uitgeverijen op het gebied van architectuur en materialen. Het vakevenement vindt plaats van maandag 7 tot en met vrijdag 11 februari in Hal 1 van Jaarbeurs Utrecht.

Noot voor de redactie (