Provincie Utrecht

Nr.7887 , 9 februari 2011

Zicht op fietsbrug bij Nigtevecht

De gemeenten De Ronde Venen en Stichtse Vecht en de provincies Utrecht en Noord-Holland willen bij het dorp Nigtevecht een fietsbrug realiseren over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze brug wordt een verbindende schakel in het recreatieve fietspadennetwerk. Dit bevordert de beleefbaarheid en zichtbaarheid van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en Stelling van Amsterdam.

Op woensdag 9 februari hebben wethouders Kees Schouten (Ronde Venen) en Klaas Wiersema (Stichtse Vecht) en gedeputeerden Anneke Raven (Utrecht) en Rob Meerhof (Noord-Holland), zich gebogen over de randvoorwaarden die zij bij een openbare aanbesteding mee willen geven.

Een brug heeft een middendeel of overspanning en twee aanbruggen. De bestuurders hebben de voor- en nadelen van de mogelijkheden voor de aanbruggen voor de fietsbrug bekeken: een hellingbaan of een helix (spiraal). Op basis daarvan willen zij de randvoorwaarden voor de brug bepalen die worden gebruikt bij de voorgenomen aanbesteding. De gemeenten en provincies hopen een goede aanbieding voor een geschikte, veilige brug te krijgen.

De fietsbrug bij Nigtevecht zal openbaar worden aanbesteed als design&construct. Dat betekent dat marktpartijen een aanbod kunnen doen tegen een maximale prijs waarbij het ontwerp, onder bepaalde randvoorwaarden, aan hen wordt overgelaten. Ook wordt de onderhoudsgevoeligheid bij de aanbesteding meegenomen.

Aan de hand van mogelijke ontwerpen zijn diverse deskundigen geconsulteerd over de mogelijkheden en de voor- en nadelen, onder andere de fietsersbond en de rijksadviseur voor het landschap. Daarbij is gekeken naar verkeersveiligheid en de inpassing in het landschap.

Voor de aanbrug aan de zijde van fort Nigtevecht hebben de bestuurders in verband met de landschappelijke inpassing en de beleving van het fort de voorkeur uitgesproken voor een hellingbaan. De inzet is dat dit als randvoorwaarde wordt meegenomen bij de aanbesteding van de brug. Het staat nog open of er aan de kant van Nigtevecht een spiraal of een hellingbaan komt. Vooral de fietsveiligheid, duurzaamheid, de financiën en eenvoudig beheer zijn daarbij belangrijke randvoorwaarden.

De gemeenten en provincies organiseren op korte termijn een informatiebijeenkomst in Nigtevecht om alle betrokkenen en belangstellenden te informeren over deze fietsbrug. Tijdens deze bijeenkomst komen de voor- en nadelen van de verschillende aanbruggen aan de orde. Daarbij staat de mogelijkheid open om bij het bepalen van de aanbestedingsrandvoorwaarden rekening te houden met de wensen die tijdens deze avond naar voren komen.

Met de fietsbrug ontstaan meer recreatiemogelijkheden doordat bijvoorbeeld de forten van de Stelling van Amsterdam en de Nieuwe Hollandse Waterlinie per fiets beter bereikbaar worden. De Stelling van Amsterdam staat op de werelderfgoedlijst en de Nieuwe Hollandse Waterlinie staat op de voorlopige Werelderfgoedlijst. Zowel de Stelling van Amsterdam als de Nieuwe Hollandse Waterlinie zijn door het Ministerie van VROM aangewezen als Nationaal Landschap