FloraHolland


Kennis delen tijdens Boomkwekerijdag FloraHolland

BLEISWIJK, 10 februari 2011 (persbericht) - Uitwisseling van kennis tussen kwekers en kopers stond centraal tijdens de eerste FloraHolland Boomkwekerijdag, op 9 februari in Bleiswijk. Vooral in speeddates tussen boomkwekers en vertegenwoordigers van sierteeltexporteurs werd veel kennis gedeeld. Kwekers konden kiezen voor een speeddate met een klant uit het marktsegment tuincentrum, groothandel, bouwmarkt of retail.

"Boomkwekerij is een van de focusproductgroepen van FloraHolland. Dat de rol van FloraHolland in de afzet belangrijker wordt, blijkt uit het feit dat de veilingomzet van boomkwekerijproducten de afgelopen tien jaar is verdubbeld naar 219 miljoen euro in 2010", zei FloraHolland-voorzitter Bernard Oosterom in zijn openingswoord. "De tuin wordt steeds meer het verlengstuk van de woonkamer. De grens tussen binnen en buiten vervaagt. Daarnaast raken consumenten er steeds meer aan gewend boomkwekerijproducten te kopen bij afzetkanalen die de traditionele boomkwekerijhandel in het verleden nauwelijks bereikte". Het belang van positionering, het kiezen voor afzetsegmenten en het onderscheiden van een product kwamen aan bod bij Marc Eijsackers, manager Marketing van FloraHolland. Eijsackers hield kwekers en kopers een inspirerende spiegel voor door sprekende voorbeelden uit andere branches te tonen. Hij adviseerde de boomkwekers om samen met hun klant vooral onderscheidend te zijn door een eigen domein te claimen.

Meer inzicht in elkaars kennis
Als antwoord op de veranderende markt is de dienstverlening van FloraHolland Connect ingericht per marktsegment. Over deze nieuwe werkwijze werden de boomkwekers bijgepraat.
Vervolgens lieten de kwekers zich informeren over de specifieke dienstverlening die FloraHolland op boomkwekerijgebied vanuit het marktplan boomkwekerij ontwikkelt.
Sierteeltexporteurs die met boomkwekerijproducten aan de gang willen, moeten investeren in kennis. En ook boomkwekers die met andere afzetkanalen aan de slag willen, hebben kennis van die kanalen nodig. "Deze boomkwekerijdag is een prima moment om meer inzicht te krijgen in de extra afzetkansen via de Nederlandse sierteeltexporteurs. Dit soort bijeenkomsten moet FloraHolland vaker organiseren", aldus een van de aanwezige boomkwekers.

Bij de foto: Kennis uitwisselen tijdens Boomkwekerijdag