Gemeente Smallingerland

P-maatregel De Drift

Krijgen klanten hun parkeergeld terug aan De Drift?

Redema heeft namens de ondernemers van de tijdelijke winkels aan De Drift gevraagd of een ander parkeerregime mogelijk is, om de bezoekerscijfers en omzet van deze winkels te verbeteren. Het college heeft nu een paar mogelijkheden en onmogelijkheden op een rijtje gezet.

Onbetaald parkeren zonder blauwe zone kan absoluut niet, zo dicht bij het centrum. De plekken zouden altijd bezet zijn en niet persé door klanten. Het gewenste effect (meer bezoekers voor de winkels aan de Drift) wordt niet bereikt, er gaan naar verwachting veel langparkeerders (werkers, bewoners) staan. Ook onbetaald parkeren met een blauwe zone levert niets op, omdat er naar verwachting veel bezoekers zullen gaan staan die betaald parkeren in centrum of schil willen ontwijken, maar wel binnen 1 ½ uur hun boodschap in het centrum kunnen doen.
Parkeren met slagboom kan niet omdat er dan te weinig ruimte overblijft voor laden en lossen en de duur van het parkeren dan niet goed meer te regelen is.

De optie van een parkeerautomaat met dubbele kaartjes wordt als meest wenselijk beschouwd. Het systeem werkt als volgt: je gooit je muntje in de automaat, je krijgt twéé kaartjes, eentje voor achter de voorruit en eentje om mee te nemen in de winkel, waar de winkelier je de parkeerkosten terugbetaalt.
Dit sluit aan op het beleid van Poiesz. Het aanpassen van de parkeerapparatuur kost EUR 1.000,-. Dit kan worden gedekt uit de gereserveerde kapitaallasten voor parkeergarages.

Het is nu afwachten wat de ondernemers van dit voorstel van B&W vinden.