P-maatregel De Drift
Krijgen klanten hun parkeergeld terug aan De Drift?
Redema heeft namens de ondernemers van de tijdelijke winkels aan De
Drift gevraagd of een ander parkeerregime mogelijk is, om de
bezoekerscijfers en omzet van deze winkels te verbeteren. Het college
heeft nu een paar mogelijkheden en onmogelijkheden op een rijtje gezet.
Onbetaald parkeren zonder blauwe zone kan absoluut niet, zo dicht bij
het centrum. De plekken zouden altijd bezet zijn en niet persé door
klanten. Het gewenste effect (meer bezoekers voor de winkels aan de
Drift) wordt niet bereikt, er gaan naar verwachting veel
langparkeerders (werkers, bewoners) staan. Ook onbetaald parkeren met
een blauwe zone levert niets op, omdat er naar verwachting veel
bezoekers zullen gaan staan die betaald parkeren in centrum of schil
willen ontwijken, maar wel binnen 1 ½ uur hun boodschap in het centrum
kunnen doen.
Parkeren met slagboom kan niet omdat er dan te weinig ruimte overblijft
voor laden en lossen en de duur van het parkeren dan niet goed meer te
regelen is.
De optie van een parkeerautomaat met dubbele kaartjes wordt als meest
wenselijk beschouwd. Het systeem werkt als volgt: je gooit je muntje in
de automaat, je krijgt twéé kaartjes, eentje voor achter de voorruit en
eentje om mee te nemen in de winkel, waar de winkelier je de
parkeerkosten terugbetaalt.
Dit sluit aan op het beleid van Poiesz. Het aanpassen van de
parkeerapparatuur kost EUR 1.000,-. Dit kan worden gedekt uit de
gereserveerde kapitaallasten voor parkeergarages.
Het is nu afwachten wat de ondernemers van dit voorstel van B&W vinden.