Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie drs. L.K. Nielsen

Titel proefschrift
Rolling Stock Rescheduling in Passenger Railways
---

Promotors:
Prof.dr.L.G. Kroon

---

Co-promotors:
Dr. G. Maróti

Datum
11 februari 2011 11:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM)

Vertraging van treinen kan stukken minder

Wiskundige modellen kunnen storingssituaties snel oplossen

Nederland is sterk afhankelijk van een betrouwbaar spoorsysteem. Helaas hebben de spoorwegen geregeld te maken met onverwachte incidenten zoals technische storingen in treintoestellen, waarop de vervoerder het dienstrooster, de inzet van treinen en van het personeel snel moet aanpassen. Om de planners van de spoorwegen te ondersteunen, heeft Lars Nielsen in zijn proefschrift wiskundige modellen ontworpen die het storingsmanagement kunnen verbeteren. Nielsen verdedigt zijn proefschrift Rolling Stock Rescheduling in Passenger Railways op vrijdag 11 februari 2011 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het belangrijkste doel van de modellen van Nielsen is dat reizigers minder last hebben van verstoringen op het spoor, maar dat tegelijkertijd ook kosten worden bespaard voor de vervoerder. Een win-win situatie. Dit kan worden bereikt doordat Nielsen zeer complexe modellen heeft geformuleerd, waar vele variabelen in zitten. Zo houdt hij rekening met
service-aspecten (bijvoorbeeld het aantal stoelen), efficiency-aspecten (zoals het aantal kilometers dat door treinen wordt afgelegd) en aan het proces gerelateerde aspecten (zoals de noodzaak treinen 's nachts in een remise te stationeren).

Nielsen baseerde zich ondermeer op gegevens van de afdeling korte termijn planning van de NS en bekeek tegen welke problemen zij aanliepen. De wiskundige modellen blijken zeer nuttig om beslissingen en beoogde oplossingen van spoorwegplanners te ondersteunen en dragen bij aan een versnelling van het storingsproces en significante besparingen ten opzichte van de huidige kosten voor de vervoerder bij vertraging.

Lars Nielsen
Lars Kjær Nielsen (1979, Denemarken) studeerde computerwetenschappen en wiskunde gestudeerd aan de universiteit van Odense. Zijn masteronderzoek voerde hij uit in samenwerking met de Deense spoorwegvervoerder DSB S-tog A/S. In september 2006 kwam Lars naar Rotterdam als promovendus bij de faculteit Decision and Information Sciences van Rotterdam School of Management, Erasmus University. Nielsen behaalde de eerste prijs in het onderdeel Toepassingen voor Spoorwegen bij de INFORMS Student Paper Award 2008 en hij won de prestigieuze prijs EURO Management Science Strategic Innovation Prize in 2009.

ERIM
Het onderzoeksproject van Nielsen wordt uitgevoerd binnen het Erasmus Doctoraal Programma in Business & Management, georganiseerd door ERIM. Het Erasmus Research Institute of Management (ERIM) is het gezamenlijke onderzoeksinstituut van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en de Erasmus School of Economics (ESE) aan Erasmus University Rotterdam