Rijksvoorlichtingsdienst
Maximum snelheid omhoog
Harder waar het kan. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu start daarom komende vier maanden een experiment op acht trajecten als opmaat naar de landelijke uitrol van hogere maximum snelheden. Daarbij is het nieuwe uitgangspunt een maximumsnelheid van 130 km/u. Deze kabinetsperiode is de maximumsnelheid op ruim een derde van het Nederlandse hoofdwegennet verhoogd naar 130.
"Ik wil het meeste halen uit elke meter asfalt die we hebben aangelegd. Ook moeten snelheden beter aansluiten bij de belevenis van de weggebruiker. Als het rustig is, is een snelheid van 80 km/u niet te begrijpen", aldus minister Schultz van Haegen. De minister verwacht dat rond een derde van alle snelwegen een snelheid van 130 km/u mogelijk moet zijn zonder grote investeringen in maatregelen voor leefomgeving. Op plekken waar vanwege de normen geen permanente verhoging mogelijk is, onderzoekt de minister een dynamische verhoging voor bepaalde tijdstippen op een dag. Op deze manier wordt voor elke snelweg in Nederland in kaart gebracht of de snelheid verhoogd kan worden naar 100, 120 of 130 km/u.
De acht experimenten met 130 km/u zijn:
A7 Wognum - Zurich
130 de hele dag
60 km
1 maart
A6 Almere Buiten-Oost - Joure
130 in de avond en nacht
80 km
Half mei
A16 Moerdijk - Breda
130 buiten de spits
20 km
Mei
A2 Everdingen - Deil
130 buiten de spits
15 km
Mei
A17 Moerdijk - Bergen op Zoom
130 de hele dag
35 km
Juli
A58 Bergen op Zoom - Vlissingen
130 de hele dag
65 km
Juli
A32 Steenwijk - Heerenveen
130 de hele dag
17 km
Juli
A37 Hoogeveen - Klazienaveen
130 de hele dag
40 km
Juli
Daarnaast wordt de snelheid dynamisch verhoogd op:
A12 Voorburg stad uit
Van 80 naar 100 's avonds en 's nachts
Experiment
In 2012 definitief
A20 Rotterdam Noordbaan
Van 80 naar 100 's avonds en 's nachts
Experiment
Start juli 2011
A1 Bussum - Muiderberg
Van 100 naar 120 in de rustige uren
Experiment
Voortzetting na werkzaamheden
Noot voor redacties (