Rijksvoorlichtingsdienst

Maximum snelheid omhoog

Harder waar het kan. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu start daarom komende vier maanden een experiment op acht trajecten als opmaat naar de landelijke uitrol van hogere maximum snelheden. Daarbij is het nieuwe uitgangspunt een maximumsnelheid van 130 km/u. Deze kabinetsperiode is de maximumsnelheid op ruim een derde van het Nederlandse hoofdwegennet verhoogd naar 130.

"Ik wil het meeste halen uit elke meter asfalt die we hebben aangelegd. Ook moeten snelheden beter aansluiten bij de belevenis van de weggebruiker. Als het rustig is, is een snelheid van 80 km/u niet te begrijpen", aldus minister Schultz van Haegen. De minister verwacht dat rond een derde van alle snelwegen een snelheid van 130 km/u mogelijk moet zijn zonder grote investeringen in maatregelen voor leefomgeving. Op plekken waar vanwege de normen geen permanente verhoging mogelijk is, onderzoekt de minister een dynamische verhoging voor bepaalde tijdstippen op een dag. Op deze manier wordt voor elke snelweg in Nederland in kaart gebracht of de snelheid verhoogd kan worden naar 100, 120 of 130 km/u.

De acht experimenten met 130 km/u zijn:

A7 Wognum - Zurich

130 de hele dag

60 km


1 maart

A6 Almere Buiten-Oost - Joure

130 in de avond en nacht

80 km

Half mei

A16 Moerdijk - Breda

130 buiten de spits

20 km

Mei

A2 Everdingen - Deil

130 buiten de spits

15 km

Mei

A17 Moerdijk - Bergen op Zoom

130 de hele dag

35 km

Juli

A58 Bergen op Zoom - Vlissingen

130 de hele dag

65 km

Juli

A32 Steenwijk - Heerenveen

130 de hele dag

17 km

Juli

A37 Hoogeveen - Klazienaveen

130 de hele dag

40 km

Juli

Daarnaast wordt de snelheid dynamisch verhoogd op:

A12 Voorburg stad uit

Van 80 naar 100 's avonds en 's nachts

Experiment

In 2012 definitief

A20 Rotterdam Noordbaan

Van 80 naar 100 's avonds en 's nachts

Experiment

Start juli 2011

A1 Bussum - Muiderberg

Van 100 naar 120 in de rustige uren

Experiment

Voortzetting na werkzaamheden

Noot voor redacties (