Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Vervoer over water op verkiezingsprogramma's Noord-Holland

Noord-Hollandse partijen oneens over de binnenvaart

Haarlem - 13 februari 2011

De Noord-Hollandse politieke partijen denken er verschillend over investeringen in de binnenvaart. De PvdA, GroenLinks en D66 willen in de periode 2011-2015 meer investeren in de binnenvaart. Terwijl het CDA en de PVV schrijven niets over de binnenvaart in hun verkiezingsprogramma's. De VVD is terughoudend vanwege de hinder voor automobilisten bij brugopeningen.

Op 2 maart 2011 vinden de provinciale Statenverkiezing plaats. De provincies beheren een groot netwerk aan vaarwegen. En daarom zijn ze van cruciaal belang voor de binnenvaart. Noord-Holland is eigenaar en beheerder van o.a. het Noord-Hollandse kanaal, de Zaan, Ringvaart Haarlemmermeer en de Amstel.

De PvdA is koploper vervoer over water in Noord-Holland. In het verkiezingsprogramma van de partij staat: "De waterwegen worden intensiever ingezet voor vervoer. Knelpunten in het waterwegen-stelsel worden weggenomen. De fastferry op het Noordzeekanaal wordt op meer waterwegen ingezet".

Dit mede dankzij PvdA statenlid Gohdar Massom. Na zijn aantreden in 2007 heeft hij veel initiatieven genomen ter bevordering van vervoer over water en de binnenvaart. In 2008 nam Provinciale Staten van Noord-Holland met succes een motie aan van Massom voor 24 uurs brugbediening van bruggen. De provincie werkt nu aan de realisatie van nieuwe bedieningscentrales. Tevens wordt op zijn initiatief de Westfriesesluis in 2012 geschikt gemaakt voor grotere schepen en de Westfriesevaart uitgebaggerd. Daarnaast zal de provincie in de structuurvisie 2040 nieuwe locaties reserveren voor los- en laadwallen.

Door de bezuinigingen vanuit het rijk krijgen de provincies steeds minder geld. Voor de continuïteit van de binnenvaart is het belangrijk dat de provincies blijven investeren in onderhoud en verbetering van de vaarwegen.

*** EINDE PERSBERICHT ***