Ingezonden persbericht


Samenwerking officieel van start

HYTRUCK by GINAF WERKT AAN
BREDE RANGE HYBRIDE VOERTUIGEN

Onder de naam Hytruck by GINAF lanceerden de bouwer van speciale voertuigen GINAF en de ontwikkelwaar van waterstof aangedreven concepten Hytruck afgelopen vrijdag officieel hun samenwerking. De beide partijen gaan een brede range hybride voertuigen in de markt zetten. GINAF ziet hier in kansen, de vleugels uit te slaan naar andere Europese landen. Hytruck gaat daarbij de rol van importeur vervullen en kan in Nederland gebruikmaken van het dealernet van GINAF.

Beide partijen zijn er van overtuigd dat er veel synergie zit in de samenwerking. Hytruck is sinds 2007 bezig met de ontwikkeling van een op waterstof aangedreven voertuig. GINAF werkt al langer aan bouw van voertuigen die kunnen rijden op renewable fuels als groengas. Door de krachten te bundelen, denkt men spoedig een brede range voertuigen te kunnen lanceren die aardgas/elektrisch, dan wel diesel/elektrisch of waterstof/ elektrisch worden aangedreven. Onder de naam Hytruck by GINAF kijkt men hierbij verder dan alleen het stadsdistributieconcept. Met voertuigen rond de 18 ton en zelfs trekker/oplegger concepten, gaat men ook duidelijk mikken op de regionale distributie en voertuigen voor overheidsdiensten. Een zeer interessante ontwikkeling daarbij is die van een vuilnisauto als CNG/Groengas hybride.

Voor GINAF, dat sinds 1967 multiassers voor de constructie en wegenbouw bouwt, betekent dit een goede mogelijkheid om ook meer voertuigen te verkopen in het buitenland. "Tot nu toe waren de mogelijkheden daarvoor zeer beperkt," aldus commercieel teamleider Edgar Ooijman van GINAF. "We zijn wereldberoemd in heel Nederland maar het leeuwendeel van onze speciale toepassingen is alleen mogelijk vanwege de ruimere Nederlandse wetgeving. In Duitsland heb je niet zoveel aan kippers in een 10x8 of 8x4 configuratie. Weliswaar leveren wij ook speciale stadsvoertuigen met een breedte van 2.20 meter maar wij denken een stuk interessanter voor die markt te zijn als je die ook als hybride kunt aanbieden."

De ontwikkelaars van HYTRUCK Erik Beers en Jan Boudesteijn, concentreerden zich tot nu tot op hun waterstof elektrisch aangedreven voertuig voor de stadsdistributie. Hoewel hun concept betrouwbaar is gebleken, is een van de grootste bottlenecks dat deze brandstof tot nu toe alleen in Amsterdam en Arnhem verkrijgbaar is. Daarnaast had HYTRUCK onvoldoende steunpunten in het land. In de nieuwe samenwerking gaan de voertuigen gebouwd worden door GINAF. HYTRUCK vervult daarbij de rol van importeur. De auto's gaan vermarkt worden via het dealernet van GINAF waarmee er in een keer landelijk dekkend netwerk ontstaat en een bredere exposure mogelijk is.

Altijd elektrisch

De nieuwe concepten gaan geheel elektrisch, op CNG/groengas elektrisch, diesel/elektrisch of op waterstof/elektrisch rijden. Voor de geheel elektrische variant wil HYTRUCKS by GINAF inspelen op de wettelijke verruiming waarbij een dergelijk voertuig tot 7,5 ton bestuurd mag worden met een rijbewijs BE. Als basis wordt gedacht aan een voertuig met hoofdzakelijk DAF 45 componenten dat met een standaard accupakket van 80 kW/u een bereik van circa 120 kilometer heeft. Dat is ruim voldoende voor de stadsdistributie. HYTRUCKS stapt daarbij in het belang de standaardisatie af van het tot nu toe gevolgde wielnaaf motor concept.

Het tweede concept dat op basis van een DAF 75/85 beschikbaar komt, is een regionaal distributievoertuig met een GVW van 20 ton met in eerste instantie een diesel/hybride aandrijving. Ook dit wordt een seriële hybride die op buitenwegen op diesel rijdt maar in de stad een actieradius van 20 kilometer heeft op zijn elektromotor. Het verschil hierbij met andere merken is, dat de chauffeur de manier van aandrijving zelf kan kiezen. HYTRUCKS by GINAF ziet in dit concept ook mogelijkheden als trekker/oplegger met bijvoorbeeld een citybox.

Vuilnisauto

De hele elektrisch aangedreven range zal echter ook verkrijgbaar zijn met een CNG motor op aardgas/groengas. In dat geval maakt GINAF gebruik van zowel DAF als IVECO componenten. Ook de CNG motor kan dienen als hoofdvoortstuwing op de weg. Deze configuratie heeft echter een heel groot voordeel bij toepassing in een vuilnisauto. Door de ongekend hoge start/stopfrequentie van dit soort voertuigen, zijn de exploitatiekosten ervan extreem hoog vanwege het brandstofgebruik en remslijtage. Door de CNG-motor in de stad als stationaire motor te gebruiken die de elektrische energie opwekt voor de aandrijving, kan het brandstofverbruik met circa 30 procent dalen. De elektrische aandrijving geeft de mogelijkheid tot het terugwinnen van de remenergie waardoor de slijtage van de remmen met minstens de helft afneemt. Samen met de veel stillere aandrijving en de klimaatwinst op CO2-gebied, ziet HYTRUCK by GINAF heel veel kansen voor dit concept.

Als vierde mogelijkheid blijft nog steeds de mogelijkheid bestaan, te kiezen voor een waterstof/elektrische aandrijving. "Die ontwikkeling gaat gewoon verder", aldus Erik Beers. "Met name op het gebied van de opslag van waterstof zijn er grote ontwikkelingen. Wij werken aan een concept waarbij het waterstof wordt vastgehouden in een chemische vloeistof. Daarbij is het mogelijk om onder atmosferische omstandigheden aan 100 liter maar liefst 25 kilo waterstof te binden. Dus zonder dat je een drukvat nodig hebt. Op dat moment kun je waterstof letterlijk tanken en dat maakt de weg vrij voor grote afstanden."

HYTRUCK by GINAF wil de eerste voertuigen nog voor de zomer gebruiksklaar hebben. De hele range moet over een jaar productierijp zijn. "Het grote voordeel is, dat wij uitgaan van bestaande trucks", aldus Erik Beers. "Dat is allemaal beproefde techniek en aan een elektromotor kan er eigenlijk niets kapot. Door de moderne CAN-bus structuren is ook de communicatie tussen onze aanpassingen en het standaardproduct veel eenvoudiger wat zowel de ontwikkeltijd als de betrouwbaarheid enorm ten goede komt."

Fotobijschrift:

Staande voor de enige op waterstof aangedreven distributie-auto die Nederland rijk is, bekrachtigen Erik Beers (links) en Edgar Ooijman nogmaals hun samenwerking in bijzijn van de pers.

Noot aan de redactie (

Ingezonden persbericht