Haven Amsterdam

Elementen tweede Coentunnel: bijzonder transport over Noordzeekanaal naar Amsterdam

9 februari 2011
Basijn en nieuwsbrief naar bedrijven in haven. Binnenkort vindt een bijzonder transport over water plaats, van grote elementen voor de tweede Coentunnel in Amsterdam. Haven Amsterdam verzorgt de begeleiding van de scheepvaart van de locatie voor de pieren bij IJmuiden op de Noordzee, via de Noordersluis bij IJmuiden naar de bestemming in het Amsterdamse havengebied. de scheepvaart mogelijk te maken krijgt met enige vertraging. Van formele stremmingen is geen sprake.

De bouw van de tweede tunnel vindt plaats in opdracht van Rijkswaterstaat. Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en de nieuwe Westrandweg (A5) zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk havengebied van Amsterdam.
Het transport van de vier tunnelelementen van de Tweede Coentunnel zal plaatsvinden tussen half maart en eind april. Over de Oude Maas, Maas, Nieuwe Waterweg, Noordzee, Noordersluis in IJmuiden en het Noordzeekanaal komen de elementen na drie dagen aan in Amsterdam. Daar worden ze geparkeerd nabij de bestaande Coentunnel.

Per keer wordt één tunnelelement vervoerd. Het transport vindt plaats met sleep- en duwboten in diverse samenstellingen. Het plaatsen van de elementen ook wel genoemd afzinken naast de bestaande Coentunnel is gepland in april en begin mei. Elk element is lang 178,5 meter lang, 30 meter breed en heeft een diepgang van 9 meter.

De vier elementen voor de tweede Coentunnel zijn klaar en moeten op tij van uit het bouwdok in Barendrecht over de Oude Maas, Nieuwe Maas, Noordzee en Noordzeekanaal vervoerd worden naar de Coenhaven in Amsterdam.
Het is de bedoeling dat in de periode 19 maart tot 19 april wekelijks één element via het Noorzeekanaal naar Amsterdam wordt gebracht. Omdat de start van de reis afhankelijk is van meerdere factoren, is het niet mogelijk eerder dan 50 uur van te voren een vertrekmoment en tijden van de passage van de pieren, invaren van de sluis en passage van het Noordzeekanaal vast te stellen.

Een zgn. Go-No Go team werkt naar een bepaald venster toe en zal, alle factoren in overweging nemende, 24 uur voor vertrek besluiten of een transport groen licht krijgt om te vertrekken. Zeker moet bijvoorbeeld zijn, dat de significante golfhoogte op de Noordzee niet meer dan 1,5 mtr. bedraagt.

Voor het traject van de rede van IJmuiden naar de Coenhaven zullen er beperkingen gelden ten aanzien van het transport en de overige scheepvaart:

* Voor het transport geldt bij het passeren van de pieren een maximale toegestane stroomsnelheid van 0,5 mijl/uur.
* Het binnenlopen wordt hierop afgestemd en heeft als consequentie dat geulgebonden schepen hun vaarschema moeten aanpassen.
* Bedrijven in de havenregio moeten rekening houden met mogelijk enige vertraging, die door Haven Amsterdam vanuit de Verkeersleiding tot een minimum wordt beperkt.

De Verkeersleiding van Haven Amsterdam/Centraal Nautische Beheer Noordzeekanaal zal in deze periode de planning van de schepen die gebonden zijn aan de Noordersluis zo goed mogelijk bijhouden en bijstellen in overleg met de betrokken bedrijven en scheepsagenten. Vertragingen voor de scheepvaart worden zoveel mogelijk beperkt. Van formele stremmingen is geen sprake.

Eenmaal binnen de pieren worden runners en apparatuur aan boord van het tunnelelement overgezet en vaart het transport direct door naar de Noordersluis om te schutten.

Om niet onnodig tijd te verliezen, zullen de sleepboten (Rotortugs van Kotug met 80 ton trekkracht) het transport tot aan de ligplaats verzorgen. De snelheid van het transport zal op het Noordzeekanaal maximaal 9 km/uur zijn. Het varen naar de Coenhaven zal zon 3,5 uur bedragen.

In goed overleg met de verkeersdienst, wordt een beperking in het varen op het Noordzeekanaal opgelegd aan Noordersluis gebonden scheepvaart. Zij mogen het transport niet hinderen door passeren of oplopen. De verkeersleiding bepaalt vertrek van de ligplaats en opvaart vanuit de sluizen van deze schepen.

De overige vaart (binnenvaart, kleinere zeevaart en de draagvleugelboot) mag blijven varen, mits bij het oplopen en passeren van het transport de nodige voorzichtigheid en afstand in acht wordt genomen. Het konvooi wordt begeleid door vaartuigen van Haven Amsterdam en KLPD.

In de afzinkprocedure zoals nu bekend (Basijn 40+ 2010) is voorzien in het afzinken van het eerste element op 4 april 2011? De eerste twee tunneldelen worden in de Coenhaven aan het Westerhoofd afgemeerd voor deze datum terwijl de volgende twee worden versleept na het afzinken van het eerste element.

NB. Over de stremming ten aanzien van het afzinken is een definitieve Basijn uitgegeven.

Meer informatie?

Anja Vonk, persvoorlichter Haven Amsterdam: 020 - 523 48 75