Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie

Terugkoppeling bedrijfsbezoek: Vernieuwend innoveren bij Achmea

15 februari 2011 - 15:55

Het onderwerp vernieuwend innovatiemanagement oftewel innoveren van innovatie heeft het NCSI op de agenda staan. Samen met innovatiemanagers uit andere organisatie die zich bezig houden met nieuw innovatiemanagement wil het NCSI kennis delen en goede voorbeelden een podium geven. Bij Achmea wordt er nagedacht over innovatie, welke wordt gekenmerkt door het denken vanuit de klant, en werken vanuit communities en netwerken. Reden om eind 2010 samen met innovatiemanagers uit andere organisaties op bezoek te gaan bij Achmea ICE (Innovatie Centrum van Eureko).

Samenvatting bijeenkomst
Erwin Heeneman, innovatiemanager bij Achmea ICE, stelt zich voor aan de hand van de verschillende profielen die hij heeft aangemaakt op netwerksites op het internet. Hiermee worden we meteen geïntroduceerd in het medium dat centraal staat tijdens deze bijeenkomst: het internet. Wereldwijd doen mensen steeds meer op en met het internet en in vergelijking met 2008 nam in december 2009 het aantal zoekopdrachten op internet toe met 46%. Erwin vertelt in zijn presentatie over de innovatiesnelheid in de verzekeringsbranche en maakt hierbij de vergelijking met andere branches. Opvallend is dat de verzekeringbranche vooral `incremental innovations' maakt. Hierbij kan gedacht worden aan aanpassingen in de verzekeringsproducten om beter bij de tijdsgeest aan te sluiten. In de verzekeringsbranche ontbreekt het echter aan vernieuwende `radical innovations', dit zijn grote innovaties die de branche veranderen.

Binnen de ICE hebben ze zich als doel gesteld om Achmea een leidende rol te geven op innovatiegebied binnen de verzekeringsbranche en te streven naar `radical innovations'. Een middel om deze innovaties te bereiken is het innovatieplatform van Achmea: 1power.nl. Hier kunnen medewerkers van Achmea kennis uitwisselen, contact hebben over projecten en eventueel nieuwe projecten aangaan.

Erwin Heeneman geeft in zijn presentatie enkele voorbeelden van innovaties door Achmea, waarbij de brug wordt geslagen tussen de nieuwe (virtuele) wereld en de reële wereld van de core-business van Achmea. Eén daarvan is Myler, een platform waar ZZP'ers in de ICT en de zakelijke dienstverlening elkaar en opdrachten kunnen vinden. Voor Achmea is dit geen core-business, ze vinden het belangrijk om in contact te staan. Voor dezelfde doelgroep is wel `Goed Genoeg' door Achmea ontwikkeld. Bij `Goed Genoeg' is de klant aan het stuur: de ZZP'ers kunnen zelf kiezen voor welke zaken ze zich al dan niet willen verzekeren. De uitleg van `Goed Genoeg' op video is te bekijken via de volgende link: http://vimeo.com/17078898.

Na de presentatie van Erwin werd door de aanwezigen het Open Innovatiespel `Op de rails' van TNO-gespeeld. Het doel van het spel is om gezamenlijk een project tot een goed einde te laten komen. In het spel hebben deelnemers verschillende doelen en belangen waardoor er een dynamiek ontstaat. Naast de belangen komen er in de verschillende ronden ontwikkelingen aan het licht, die voor onrust kunnen zorgen binnen de groep of bij individuele deelnemers. Het spel werd als erg positief ervaren door de deelnemers en gewaardeerd als een goed middel om elkaar beter te leren kennen en begrip voor verschillende standpunten te kweken. Het spel geeft ook een indruk van de dilemma's die bij Open Innovatie spelen, zoals: veel vooraf in afspraken vastleggen danwel vooral handelen op basis van vertrouwen.

De inspirerende middag werd afgesloten met een borrel waarbij de deelnemers aan het bezoek nog hun impressies konden uitwisselen en er nieuwe contacten werden gelegd.

Tenslotte nog een vraag aan een ieder die dit leest: We zoeken uit ons kennisnetwerk een spreker die kan ingaan op de vraag die bij Achmea leeft: Hoe werk je samen in een netwerk aan een klantpropositie; leg je iets vast en zo ja wat en hoe leg je iets vast?