Gemeente Almere

Overslagterminal Almere

17-02-2011

Het College van B en W van Almere heeft besloten om mee te werken aan het particulier initiatief voor een buitendijkse laad- en loskade (overslagterminal) nabij de sluis `Blocq van Kuffeler'. Almere komt hiermee een stap dichterbij een eerste aansluiting op de binnenvaart.

Met de komst van de overslagterminal wordt een bijdrage geleverd aan zowel de economische ontwikkeling van Almere als aan duurzaam goederenvervoer. De overslagterminal is tegelijkertijd van toegevoegde waarde, door de groei van Almere (Almere 2.0) duurzamer uit te voeren, zoals omschreven in de Almere Principles. Deze ontwikkeling versterkt het vestigingsklimaat voor nieuwe bedrijven en de manier waarop de bestaande bedrijven produceren.

De overslagterminal is ontstaan uit particulier initiatief en een sterke behoefte uit de markt. Al geruime tijd bestaat de wens van ondernemers in de logistieke sector om aansluiting te vinden bij de binnenvaart. De `Haventafel Almere' heeft zich hier hard voor gemaakt. Door het Economic Development Board Almere (EDBA) zijn de ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt. Wimar Jaeger, voorzitter van de tafel Logistiek en Handel binnen de EDBA: "Dit plan is zo belangrijk omdat het laat zien hoe de ondernemende wijze, waarop we in Almere werkgelegenheid creëren, snel succesvol kan zijn. Betrokkenheid van ondernemend Almere gecombineerd met een gemeente die wil denken vanuit kansen in plaats van onmogelijkheden maakt écht werk. Ik zeg altijd: waarom moeilijk doen als het samen kan!"

Overslagterminal

De initiatiefnemers gaan in hun plan uit van een buitendijkse overslagterminal voor onder andere containers met huisvuil, zand, grind en andere bouwmaterialen. De overslagterminal zal een kleinschalig karakter hebben met een eenvoudige aanlegkade en een mobiele kraan. De initiatiefnemers rekenen op een sterke verbetering van de duurzame bereikbaarheid voor Almere. Per schip kan er 550 duizend ton lading vervoerd worden over water, met korte verbinding naar het achterland. Dat is ongeveer 40.000 vrachtwagenritten minder over de weg en besparing van 1,35 mln liter diesel wat overeenkomt met circa 3.500 ton CO2 reductie.

Rol gemeente Almere

De medewerking van de gemeente bestaat uit het aanpassen van het bestemmingsplan voor dat gebied. Voordat het zo ver is, worden enkele zaken nog goed uitgezocht, waaronder de milieu effecten. De gemeente schiet de kosten voor vanuit een voorbereidingskrediet van EUR 150.000 voor de planuitwerking. Het geld komt uit het Fonds Initiële Ontwikkelingen en wordt na realisatie teruggestort door de initiatiefnemers. Wethouder Economische Ontwikkeling Ben Scholten: "Zowel de inhoud van deze ontwikkeling als de weg er naar toe sluiten aan op de nieuwe manier van werken binnen het `Economisch Offensief Almere Werkt'. Inhoudelijk past deze structurele verbetering van onze bereikbaarheid goed bij het aanwakkeren van onze economische ontwikkeling. Daarnaast is het een eerste praktijkvoorbeeld van wat er snel tot stand kan komen wanneer bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke instellingen van begin af aan samenwerken."

Van plan naar uitvoering

Omdat de EDBA de haalbaarheid van deze containerterminal groot acht, zal de gemeente bekijken binnen welke voorwaarden dit plan precies moet vallen. Dit kan leiden tot een voorkeursbesluit door de gemeenteraad, te verwachten halverwege 2011. Het voorkeursbesluit betekent de start van een procedure voor een bestemmingsplan met formele inspraak. Wimar Jaeger: het duurt dus nog heel even voordat straks de goederen óók over het water Almere binnen stromen. Maar zonder binnenvaartmogelijkheden kunnen we de ambities van Almere om één van de grootste logistieke centra van Nederland te worden niet waarmaken. Bovendien heeft de binnenvaart grote voordelen ten opzichte van het wegvervoer. Het is veel minder belastend voor het milieu en het is nog beter betaalbaar ook."