FNV Bouw

Onderhandelingen cao Mortel opgeschort

FNV Bouw & Infra: betonmortelwerknemers zijn goede cao waard

"Een onoverbrugbaar verschil in de wederzijdse uitgangspunten tussen de vakbonden FNV Bouw & Infra en CNV Vakmensen enerzijds en de werkgeversvereniging VOBN (Vereniging van Ondernemingen van Betonmortelfabrikanten in Nederland) anderzijds." Dat is de officiële lezing voor het opschorten van de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de Mortel- en Morteltransportondernemingen. Donderdag rond het middaguur stapten de bonden uit het overleg met de werkgevers.

Cao-onderhandelaar Hans Crombeen (FNV Bouw & Infra): "De volgende stap is die in de richting van de werknemers in de sector. De repeteermachine van de werkgevers kunnen we als bonden niet meer aanhoren. Wat we willen, is praten over een goed pakket aan arbeidsvoorwaarden en aanvullende afspraken waar de hele mortelsector baat bij heeft. Na de menings-verschillen met de werkgevers, hebben we nu behoefte aan opbouwende gesprekken met de mortelmedewerkers. We gaan hen opzoeken op de centrales."

Overwerk
Aan het begin van deze werkweek trok de VOBN zijn voorstel in om overuren alleen te berekenen op basis van vier weken. Dat was als reactie op de stelling van FNV Bouw & Infra om een eerder ingebracht 'praatstuk' van de werkgevers van tafel te krijgen. Op de dag van de vierde onderhandelingsronde beloofden de werkgevers te zullen komen met een nieuw 'totaalvoorstel', inclusief paragrafen over lonen en looptijden. Aan tafel bleek echter dat de hoop op een goed, inhoudelijk gesprek over een duurzame toekomst voor mortelsector ijdele hoop was. Als het over overwerk gaat, willen de werkgevers rekensommen maken op weekbasis. De bonden houden echter vast aan een berekening van overwerk per dag.

De voorstellen van de vakbonden zijn duidelijk en redelijk. Op het moment van afbreken luidden zij onder meer:
1. 1,9 procent loonsverhoging in 2011 en 1,9 procent loonsverhoging in 2012;
2. verhoging van de reiskostenvergoeding met Euro 10,- en een kilometervergoeding van Euro 0,04;
3. werkzekerheid: minimaal 75 procent van de werknemers op een mortelcentrale is in vaste dienst bij een werkgever die valt onder de cao Mortel;
4. arbeidstijden: iedere werknemer heeft recht op minimaal dertig minuten ongestoorde lunchpauze;
5. UTA-personeel krijgt de mogelijkheid om gebruik te maken van een vierdaagse werkweek van negen uur per dag;
6. als tijdelijke oplossing voor de crisis willen de bonden afspraken maken over een urenspaarmodel. Kern daarvan: het spaarmodel geldt alleen voor (groepjes) van centrales, medewerkers die meedoen, krijgen een werkgelegenheidsgarantie en niet alle uren belanden in de spaarpot.

Loonstijging
FNV Bouw & Infra is wat betreft het loonvoorstel al teruggegaan van de oorspronkelijke twee procent loonstijging naar 1,9 procent. De werkgevers willen niet meer bieden dan een procent meer loon.

Hans Crombeen namens de beide bonden: "De mortel is een hele mooie bedrijfstak, die van groot belang is voor de bouwsector in ons land. Bij de bonden hebben we soms het idee het idee dat de werkgevers daar blind voor zijn. Als je je ogen opent, dan zie je vakmanschap, trots op het werk en mensen die keihard werken. Daar moet je in investeren, niet alleen van profiteren. Als ik de sector zie, dan weet ik dat betonmortelmedewerkers een goede cao waard zijn."

De vakbonden organiseren op 21 maart een informatie-bijeenkomst voor alle medewerkers in de mortel. Plaats van handeling is de Rustburcht in Rotterdam.

Publicatiedatum: 18-02-2011