Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Zorgverzekeraars omarmen kwaliteitstraject van NPCF
23 februari 2011
Vier grote zorgverzekeraars, AGIS, Achmea, Menzis en UVIT, gaan het
kwaliteitsverbetertraject van de Nederlandse Patiënten Consumenten
Federatie (NPCF) betrekken bij het contracteren van gezondheidscentra.
Dat betekent een stimulans voor zorgverleners om Door Cliënten Bekeken,
zoals het kwaliteitstraject heet, in hun gezondheidscentrum toe te
passen.
Via het traject 'Door Cliënten Bekeken voor gezondheidscentra', werken
zorgverleners vanuit het perspectief van hun cliënten aan het
verbeteren van de kwaliteit van hun zorg- en dienstverlening.
Resultaten voor zorginkoop
De zorgverzekeraars zullen in hun inkoopgesprekken de resultaten van
het kwaliteitstraject gaan betrekken en deze benutten als
inkoopinformatie. Het gaat om resultaten die voortkomen uit de
vragenlijsten en de bijeenkomsten voor zorgverleners en cliënten, die
Door Cliënten Bekeken kenmerken.
De resultaten bestaan uit beoordelingen van aspecten als: hoe stemmen
de zorgverleners hun adviezen onderling af, hoe verstrekken zij de
informatie aan hun patiënten en hoe sluit de inhoud van verschillende
behandelingen op elkaar aan?
'Dat vier grote verzekeraars ons traject Door Cliënten Bekeken omarmen
is een belangrijk stap', zegt NPCF-directeur Wilna Wind. 'Het is weer
een impuls voor zorgverleners om goed naar hun cliënten te luisteren en
hun zorgverlening zo patiëntgericht mogelijk te maken. En het is wat
ons betreft een erkenning voor Door Cliënten Bekeken. We hebben in vijf
jaar een traject neergezet waarmee inmiddels al meer dan duizend
zorgverleners hun zorg dichter bij de patiënten hebben kunnen brengen'.
Vernieuwing van de methodiek
Sinds 1 januari 2011 is Door Cliënten Bekeken voor gezondheidscentra
vernieuwd. Met de vernieuwde methodiek houden gezondheidscentra
permanent zicht op de ervaringen van patiënten door tussentijdse
metingen via internet, door wachtkamergesprekken of een online forum.
Ook kunnen de gezondheidscentra nu specifiek de ervaringen van
chronische zorggebruikers meten. Bovendien zijn de vragenlijsten
aangepast en afgestemd op de ervaringen van de cliënten uit eerdere
metingen.
Verbreding van DCB
Door Cliënten Bekeken is er niet alleen voor Gezondheidscentra. Het
kwaliteitstraject bestaat al sinds de start in 2005 voor apotheken en
is er inmiddels ook voor oefentherapeuten. In de afgelopen jaren heeft
meer dan de helft van de apotheken deelgenomen aan het traject en sinds
vorig jaar meer dan vijftig oefentherapiepraktijken.
Er is nu ook een Door Cliënten Bekeken-traject in de maak voor
huisartsen en tandartsen. Binnenkort gaan er pilots van start zodat ook
deze beroepsgroepen samen met hun patiënten kunnen gaan werken aan het
verbeteren van hun zorg- en dienstverlening.