Gemeente Breda

23Feb
Bustracé binnenstad Breda: minder verkeer op Delpratsingel Deze week heeft het college van burgemeester en wethouders een keuze gemaakt uit drie scenario's voor het verminderen van het verkeer op de Delpratsingel met het oog op de verdere uitwerking van het ontwerp van het tracé voor het openbaar vervoer in de Bredase binnenstad in verband met het nieuwe NS-station.

Wethouder Willems: "De keuze voor het tracé is na uitvoerig onderzoek en discussie ruim een jaar geleden tot stand gekomen. Het was toen alleen nog niet duidelijk hoe het verkeer op de Delpratsingel het beste verminderd kon worden. We hebben nu gekozen voor een scenario dat past binnen de voorwaarden die eerder gesteld zijn en ervoor zorgt dat het verkeer op die singel afneemt."

Door de verplaatsing van het busstation naar de noordzijde van het spoor als gevolg van de aanleg van het nieuwe NS-station in Breda, is eind 2009 gekozen voor een bustracé dat loopt over de Terheijdenstraat, Delpratsingel en John F. Kennedylaan. Bij de vaststelling van dit tracé kwam naar voren dat het autoverkeer op de Delpratsingel zou toenemen ten opzichte van de huidige situatie. Daarom werd besloten om drie scenario's uit te werken voor verminderen van het verkeer op die singel.
In het eerste scenario worden de zuidelijke rijbaan op de Delpratsingel en de opstelstrook voor rechtsaf op de John F. Kennedybrug beide busbaan. Een deel van de Delpratsingel krijgt eenrichtingsverkeer. Bovendien worden de verkeerslichten op de kruising Terheijdenstraat-Deplpratsingel-Oranjesingel zó afgesteld, dat bij te grote drukte het verkeer vanaf de Oranjesingel wordt tegengehouden en het rechts afslaan naar de Terheijdenstraat wordt bevorderd. In het tweede scenario blijft de weg door het park Valkenberg open voor autoverkeer vanaf de Academiesingel en krijgt het deel van de Delpratsingel tussen de Willemstraat en Meerten Verhoffstraat eenrichtingsverkeer in westelijke richting.
Volgens het derde scenario wordt al het doorgaand autoverkeer op de route Delpratsingel-Academielaan verplaatst naar de Stationslaan door fysieke maatregelen in de betrokken straten.

Er is de afgelopen tijd zorgvuldig gekeken naar de gevolgen van deze drie scenario's. Het eerste scenario zorgt voor afname van het verkeer op de Delpratsingel-oost en blijkt in tegenstelling tot de andere twee volledig te passen binnen de randvoorwaarden die opgenomen zijn in de Bereikbaar-heidsvisie spoorzone, de Milieu Effect Rapportage (MER) opgesteld voor Via Breda en de Buitenruimtevisie Stationskwartier. Het college geeft daarom aan dit scenario de voorkeur.

Op basis van het gekozen scenario kan nu het voorlopig ontwerp van het bustracé in de binnenstad verder uitgewerkt worden. De gemeente verwacht nog vóór de zomervakantie dat vrij te kunnen geven voor consultatie. Komend najaar neemt het college van B&W een besluit over een definitief ontwerp.
Breda, 23 februari 2011