GroenLinks Rotterdam



GroenLinks: intercity Rotterdam-Schiphol-Amsterdam moet blijven!

Rotterdam, 23 februari 2011

De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil dat het mogelijk blijft om zonder toeslag rechtstreeks met de trein van Rotterdam naar Amsterdam te reizen. De NS heeft plannen om de rechtstreekse intercityverbinding via Schiphol te laten vervallen.

In de toekomst kunnen reizigers waarschijnlijk alleen met de hogesnelheidstreinen Fyra en Thalys via Schiphol naar Amsterdam reizen, zo laat een woordvoerder van de NS vandaag weten in het AD Rotterdams Dagblad. Voor de hogesnelheidstreinen moeten reizigers een toeslag betalen. De gewone intercity tussen Rotterdam en Amsterdam gaat via Haarlem rijden, daarmee wordt de reistijd 10 procent langer. Voor Rotterdamse reizigers naar Amsterdam Zuid of Duivendrecht wordt de reistijd zelfs met meer dan 50 procent verlengd.

Fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam vindt het 'bezopen' dat de rechtstreekse verbinding via Schiphol naar Amsterdam dreigt te verdwijnen. "Dagelijks maken duizenden treinreizigers gebruik van dit traject. Die zijn straks veel langer onderweg of worden gedwongen om een duur kaartje te kopen voor de Fyra." Hij wil dat de president-directeur van de NS, Bert Meerstadt, over zijn plannen tekst en uitleg komt geven aan de Rotterdamse gemeenteraad.

GroenLinks maakt zich ook zorgen over de voorgenomen 'degradatie' van station Lombardijen tot stoptreinstation. Nu stopt daar nog elke 30 minuten een sneltrein. Als in 2012 de nieuwe dienstregeling ingaat, zouden alleen de vier stoptreinen per uur overblijven. "Alle sneltreinen en intercity's rijden dan aan Rotterdam Zuid voorbij, stelt Bonte vast, "dat kan toch niet voor een stadsdeel met evenveel inwoners als Eindhoven?"


-------------------------------