FloraHolland


Stijgende afzet snijhyacint via retail door keurmerk

FLORAHOLLAND (24 februari 2010) - Door de invoering van het keurmerk Premium Dutch is nu een goede snijhyacint herkenbaar. Het is nu in de keten duidelijk dat deze snijhyacint onder andere een houdbaarheid van zeven dagen heeft. Door deze en andere garanties durfde de retail het aan om de snijhyacint van Premium Dutch te verkopen. En met succes! In de week van 4 tot 10 februari jl. vonden meer dan één miljoen snijhyacinten de consument via de retailer. Dit zijn er 25 procent meer dan de drukste week van vorig jaar.

In 2009 zette FloraHolland met Hobaho, dienstverlenener in de bloembollensector, en enkele snijhyacintenbroeiers en kwekers een samenwerkingsverband onder de naam Premium Dutch op. De aanleiding was teveel aanbod van de snijhyacint van mindere kwaliteit waardoor dit product niet zijn weg vond naar de supermarkt.
De garanties die worden gesteld met het keurmerk Premium Dutch zijn gemaakt na uitgebreide testen bij het Kenniscentrum Productkwaliteit van FloraHolland. Hierdoor kreeg de retail een product van een vast, getest kwaliteitsniveau met een heldere productbeschrijving. Ook belangrijk is de terugkoppeling vanuit het winkelschap. De kwekers kregen onder andere het uitvalpercentage door en konden hier op in spelen en hebben de neergaande lijn in de keten doorbroken. Ze kijken met veel succes weer opwaarts in de keten en hebben vertrouwen in het concept Premium Dutch. Naar aanleiding van dit succes wordt er gewerkt aan een uitbreiding van Premium Dutch naar bol-op-pot en snij tulpen.

Wilt u meer informatie over Premium Dutch? Kijk op www.premiumdutch.nl.