KRO

Meldpunt Identiteitsfraude: Telefoonbedrijven slordig met controleren identiteit abonnees

Uitzenddatum: 26/02/2011

De telecomsector schiet tekort bij het controleren van de persoonsgegevens van nieuwe abonnees. Hierdoor is het makkelijk om een telefoonabonnement op naam en voor rekening van een ander af te sluiten. Dat zegt Michel Savelkoul van het Meldpunt Identiteitsfraude van het ministerie van Binnenlandse Zaken zaterdag in KRO Reporter. "Er wordt pas gecontroleerd als het misgaat."

Het Meldpunt Identiteitsfraude, dat een jaar geleden van start ging, ontving tot nu toe 200 klachten van slachtoffers van identiteitsbedrog. "Ruim driekwart van de zaken speelt zich af in de private sector," zegt Savelkoul. "De meeste klachten hebben betrekking op de telecomsector. Een goede tweede zijn de online-winkels. Dat is schering en inslag bij ons." Volgens Savelkoul kijkt de telecomsector bij het afsluiten van nieuwe abonnementen niet of nauwelijks naar de identiteitspapieren van de aanvrager. Als er al naar papieren wordt gevraagd, wordt vaak genoegen genomen met een makkelijk te vervalsen kopie van een paspoort of rijbewijs. Het afsluiten van abonnementen heeft prioriteit boven het voorkomen van identiteitsfraude.

In de uitzending van Reporter vertelt een fraudeslachtoffer dat met zijn gestolen identiteitskaart bij vijf verschillende telefoonaanbieders gsm-abonnementen werden afgesloten, waarmee in korte tijd voor "tienduizenden euro's naar de Antillen" werd gebeld. "Ik kan me niet voorstellen dat die telefoonbedrijven ook maar één serieuze blik op mijn pasfoto hebben geworpen. Maar ik kreeg wèl de rekening gepresenteerd."
"Er wordt pas gecontroleerd als het misgaat," zegt Savelkoul van het Meldpunt Identiteitsfraude. "Ik zou graag met de sector om de tafel willen, want ik zie dat sommige dingen beter kunnen. Daar is wat te winnen."

Het Meldpunt Identiteitsfraude, opgericht op aandringen van de Nationale Ombudsman, heeft vorig jaar weinig ruchtbaarheid gegeven aan de officiële start. Daarmee wilde het ministerie van Binnenlandse Zaken voorkomen dat het meldpunt meteen al in de beginfase bedolven zou raken onder de klachten. Toch werden er in de afgelopen twaalf maanden 200 klachten geregistreerd, waarvan "vijftien tot twintig procent bijzonder ernstig", vertelt Savelkoul in KRO Reporter.

Daarbij gaat het vooral om zaken, waarbij identiteiten bij herhaling zijn misbruikt door criminelen, waardoor onschuldige slachtoffers lange strafbladen op hun naam kregen en regelmatig door de politie werden opgepakt. Daarmee kwamen ze ook terecht in allerlei databanken van opsporingsdiensten. Volgens Savelkoul is het voor gewone burgers vrijwel onmogelijk om die foutieve informatie uit de computersystemen van politie en justitie gewist te krijgen. "Het meldpunt is bij een geval betrokken geweest van een man die al twintig jaar slachtoffer was van een crimineel die zijn identiteit misbruikte. We zijn anderhalf jaar bezig geweest om alle sporen daarvan uit de databanken te verwijderen."

KRO Reporter - "Help, mijn identiteit wordt misbruikt", zaterdag 26 februari om 22.35 uur op Nederland 2

Programma

KRO Reporter

Meer informatie

Voor persvragen/ interviewverzoeken: