Gemeente Hellevoetsluis


College stelt evaluatie en nieuw programma handhaving vast

Leefbaarheid staat al jaren hoog op de politieke agenda in Hellevoetsluis. Het gemeentebestuur, de inwoners en bedrijven willen allemaal dat de openbare ruimte op orde is en goed gebruikt wordt. Hellevoetsluis werkt aan een schone stad die heel en veilig is. Dit vraagt om een gezamenlijke inspanning van gemeente, partners en gebruikers. Gebruikers moeten zich aan de regels houden en de openbare ruimte schoon en heel houden en de gemeente moet zorgen voor voorzieningen, onderhoud, regelgeving voor gebruik en de handhaving daarvan. Dat is de visie van de gemeente als het gaat om de handhaving met daaraan gekoppeld een handhavinsprogramma.

De gemeente Hellevoetsluis kent op vele terreinen regelgeving. Of het nu gaat om het uitstallen van koopwaar, drank- en horecawetgeving, de aanbouw aan een huis, leerplicht of het aanbieden van huisvuil; er zijn regels. Naast het stellen van de regels is er ook een handhavingsprogramma. Hierin wordt in kaart gebracht op welke wijze die regels gehandhaafd worden. In het programma wordt duidelijk gemaakt dat niet alles tegelijk kan worden aangepakt. Op basis van goede afwegingen worden prioriteiten gesteld. Het college heeft de evaluatie van het handhavingsprogramma 2009/2010 en het handhavingsprogramma 2011/2012 vastgesteld.

Gemeentelijke opsporingsambtenaren
Het meest in het oogspringend in de evaluatie van het handhavingsprogramma 2009/2010 is de handhaving in de openbare ruimte. Hier gaat veel aandacht naar uit. In 2009 zijn door de gemeente vier nieuwe gemeentelijke opsporingsambtenaren (GOA's) aangesteld. Zij hebben tot taak met name toe te zien op een goed gebruik van de openbare ruimte. Voor de inwoners van Hellevoetsluis zal die nieuwe inzet het meest opvallend geweest zijn. De GOA's lopen en fietsen door Hellevoetsluis in hun toezichthoudende functie. Uit de evaluatie blijkt dat de inzet van GOA's zich in 2010 vooral heeft toegespitst op de bestrijding van graffiti, handhaving bij evenementen en controle op het aanbieden van mini-containers. Daar is ongeveer tweederde van hun inzet aan besteed.
Uit de evaluatie blijkt dat de GOA's in 2010 440 processen-verbaal hebben uitgeschreven, waarvan 8 voor overlast door honden- of paardenpoep en 422 processen-verbaal voor parkeeroverlast. Rondom nieuwe regelgeving treden de GOA's vaak in eerste instantie waarschuwend op. Dit is vooral aan orde geweest rond de handhaving van overlast door honden- en paardenpoep.

Prioriteiten
Risico's en naleefgedrag bepalen in hoeverre een handhavingstaak prioriteit heeft. Negatieve effecten op een veilige en gezonde leefomgeving, bij het niet naleven van de regels, spelen een belangrijke rol in het stellen van prioriteiten. De handhaving geschiedt volgens vaste transparante processen. Vergelijkbare situaties worden op een vergelijkbare manier afgehandeld. De gemeente staat voor een consistent en consequent handhavingsbeleid, zodat voor een ieder duidelijk is wat van de gemeente verwacht kan worden. In het handhavingsprogramma 2011/2012 wordt op een aantal terreinen prioriteit gelegd.
Dit zijn horeca, honden- en paardenpoep, parkeeroverlast en aanbieden van mini-containers. Ook de controle op evenementen blijft een belangrijk aandachtspunt.

02/28/2011