Sociaal-Economische Raad


* 60 jaar SER

1 maart 2011

De SER-Commissie voor Consumentenaangelegenheden (CCA) beveelt het kabinet aan met spoed verdere stappen te zetten tot invoering van een eenvoudige procedure voor eenvoudige civiele zaken. Consumenten en ondernemers kunnen dan sneller, eenvoudiger en goedkoper hun geschillen oplossen. Dat schrijft de CCA in een brief aan de ministers Opstelten van Veiligheid en Justitie en Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

De CCA heeft al in 2007 voorstellen uitgewerkt voor een eenvoudige procedure voor eenvoudige civiele zaken in het binnenlands verkeer. Dat deze procedure nog niet mogelijk is, begint nu steeds meer te knellen, omdat het kabinet enkele maatregelen heeft aangekondigd die van invloed kunnen zijn op de toegang tot de rechter, zoals kostendekkende griffierechten en besparingen op de gefinancierde rechtsbijstand.

Voor grensoverschrijdende geschillen is er sinds 2009 al wel een eenvoudige en snelle `small claims' procedure overeenkomstig een Europese verordening. Aan het uitwerken van de eenvoudige procedure voor binnenlandse geschillen wil het kabinet pas beginnen, zo berichtte het begin 2008, nadat meer bekend is over de kosten van het bouwen van een digitale infrastructuur. Hierdoor is de situatie ontstaan dat een consument of ondernemer in geval van een Europees grensoverschrijdend geschil wel snel en goedkoop zijn recht kan halen, maar in geval van een binnenlands geschil niet.

Een eenvoudige procedure kan ook leiden tot kostenbesparing bij de rechterlijke macht en daarmee bijdragen aan het realiseren van de kabinetsdoelstellingen. Daarom adviseert de CCA het kabinet om tempo te maken met de introductie van zo'n procedure.

---