Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Internetgeneratie ziet nu al mogelijkheden voor sparen via social media

Sparen via Twitter of Facebook voor veel Nederlanders nog taboe

Nieuwsfeiten:

. Het sparen via sociale en nieuwe media is voor veel Nederlandse spaarders nog taboe
. Van de internetgeneratie (18-34 jaar) ziet 1 op de 5 al een toegevoegde waarde van sparen met anderen via social media als Twitter, Hyves, Facebook of LinkedIn
. Delen spaardoel en rekeningnummer via social media vindt 63% van Nederlandse spaarders onverstandig
. 'Social Sparen': delen van spaardoel met familie en vrienden via Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter
. Het onderzoek is in opdracht van MoneYou uitgevoerd door Ruigrok | Netpanel Amsterdam, 1 maart 2011 - Uit onderzoek van online financiële dienstverlener MoneYou blijkt dat ruim de helft van de Nederlandse spaarders (57%) vindt dat je nooit online moet delen waarvoor je spaart. Ruim 1 op de 4 Nederlanders (28%) deelt deze mening echter niet. Vooral de internetgeneratie, van 18 tot 34 jaar, heeft hier minder moeite mee. Uit het onderzoek blijkt dat 1 op de 5 een toegevoegde waarde ziet van sparen met anderen via social media als Twitter, Hyves, Facebook of LinkedIn. "Elke generatie kijkt anders tegen sparen aan", licht Frank Verkerk, Algemeen Directeur bij MoneYou, toe. "De internetgeneratie maakt dagelijks gebruik van het snelgroeiende social media. Zij delen nu al een groot deel van hun leven online. Voor hen is het internet gemeengoed en zal sparen via social media de normaalste zaak van de wereld worden." Het onderzoek is in opdracht van MoneYou uitgevoerd door Ruigrok | Netpanel.

Internetgeneratie vs. Babyboomers
Ook het sparen via een mobiele applicatie vindt meer draagvlak onder de jongere generatie. 42% geeft aan dat dit kan helpen om bewuster te sparen. Iedere maand een herinnering aan je spaardoel, bijvoorbeeld per e-mail, zou hierbij volgens 1 op de 5 een handig hulpmiddel zijn. 55-plussers zien echter minder het nut in van deze hulpmiddelen. Slechts 5% geeft aan dat een mobiele applicatie behulpzaam kan zijn en een digitale herinnering is slechts voor 2% van deze generatie wenselijk. In de leeftijdscategorie 35 tot 54 jaar bedraagt dit respectievelijk 9% en 10%. "Het onderzoek toont aan dat sparen via nieuwe of sociale media nu nog niet voor elke generatie is weggelegd. Maar dit kan in de komende jaren snel veranderen nu er bijvoorbeeld meer en meer smartphones op de markt komen. Wij verwachten dat ook babyboomers hier snel mee zullen gaan experimenteren", aldus Verkerk. Veiligheid online sparen

Het delen van een spaardoel en rekeningnummer via social media is volgens 63% van de Nederlanders onverstandig. Opvallend is dat de 55-plussers hier minder moeite mee hebben (50%) in vergelijking met de 18 tot 34 jarigen (73%) en 35 tot 54 jarigen (67%). Verkerk legt uit: "Het is goed om te zien dat mensen goed nadenken als het gaat om hun bankgegevens. In het geval van Social Sparen bij MoneYou publiceer je online echter alleen een spaarrekeningnummer en een spaardoel. Met deze gegevens krijg je geen toegang tot de spaarrekening, maar kun je alleen geld storten op die spaarrekening."

Social Sparen
MoneYou introduceerde eerder deze maand de term 'Social Sparen' in Nederland. Op deze manier kunnen consumenten binnen social netwerken als Twitter, Hyves of Facebook aangeven welk spaardoel ze hebben en wanneer het doel bereikt wordt. Vrienden of volgers kunnen vervolgens op de hoogte gehouden worden van het spaardoel of zelf een bedrag doneren. Deze ontwikkeling is in Amerika al zeer populair bij spaarders en MoneYou verwacht dat Nederlandse consumenten hier in de toekomst ook meer gebruik van zullen maken. De introductie van 'Social Sparen' ging gepaard met de lancering van de nieuwe SpaarApp van MoneYou. Deze mobiele applicatie biedt de mogelijkheid om via social media als Twitter en Facebook samen met familie en vrienden te sparen voor een specifiek doel, zoals een wereldreis, een goed doel of familieweekend.

Het Social Sparen en Doelsparen is beschikbaar in de App 'MoneYou Sparen' voor iPhone en iPad. Daarnaast heeft MoneYou ook 'MoneYou Beleggen', 'MoneYou Sparen & Beleggen' en 'MoneYou Lenen'. Deze Apps zijn gratis te downloaden via de App Store. MoneYou ontwikkelt momenteel ook voor andere platformen.


- EINDE BERICHT -

Over MoneYou
MoneYou B.V. is een 100% dochteronderneming van ABN AMRO Bank N.V. gevestigd te Amsterdam. MoneYou B.V. is geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten als aangesloten onderneming van ABN AMRO Bank N.V. op grond waarvan zij optreedt als aanbieder van kredietproducten en als bemiddelaar in consumptief krediet-, spaar- en verzekeringsproducten. MoneYou B.V. is daarnaast geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten als verbonden agent van ABN AMRO Bank N.V. op grond waarvan zij bepaalde beleggingsdiensten voor rekening van ABN AMRO Bank N.V. mag verlenen.

De resultaten zijn representatief voor de Nederlander in de leeftijd van 18 jaar en ouder, op geslacht en leeftijd. In totaal zijn door Ruigrok | Netpanel de meningen van 536 respondenten verzameld.

Voor meer informatie (

Ingezonden persbericht