Gemeente Boxmeer


Gemeente scoort wederom goed in onderzoek naar klanttevredenheid Wmo

Uit het jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek dat de gemeente Boxmeer onlangs hield onder Wmo-klanten, blijkt dat de Wmo door de gemeente Boxmeer goed wordt uitgevoerd. 97% van de ondervraagden is tevreden over de gemeentelijke dienstverlening aan het Wmo-loket. Opvallend is ook de tevredenheid over de informatieverstrekking, namelijk 95% van de respondenten is (zeer) tevreden over de gegeven informatie. Ook is 95% van de respondenten (zeer) tevreden over de Wmo-medewerkers van de gemeente.

Hoge respons
De respons was goed: bijna 54% van de mensen stuurde de lijst terug. Dat betekent dat de gemeente nu van ruim 17% van alle Wmo-klanten weet hoe tevreden of ontevreden zij zijn over de dienstverlening van de gemeente wat betreft het verkrijgen van hulp bij het huishouden en bij het verkrijgen van voorzieningen als een scootmobiel, rolstoel, woningaanpassing, hulpmiddelen in en om woning, vervoersvoorziening en persoonsgebonden budget (PGB).

Verbeterpunten
Het onderzoek geeft de gemeente ook informatie over punten waar nog aandacht aan besteed kan worden. Voor een aantal mensen is in het gesprek met de Wmo-medewerker de mogelijkheden waarop ondersteuning geboden kan worden door familie of vrienden nog onderbelicht gebleven. Een ander aandachtspunt is het bespreken van de keuzevrijheid voor klanten. De genoemde punten bleken ook in het voorgaande jaar een aandachtspunt en worden in de komende periode door de Wmo-medewerkers opgepakt.

Verbeterpunten zijn daarnaast geconstateerd bij de ritplanning, duur van de ritten en wachttijden van Taxihopper. De tevredenheid op deze onderdelen scoorden respectievelijk; 70%, 66% en 53%. De zorgaanbieders kunnen de dienstverlening bij de "hulp bij huishouden", met name bij vervanging tijdens ziekte en vakantie, ondanks de positieve lijn ten opzichte van het voorgaande jaar nog verder verbeteren. De tevredenheid op dit onderdeel is namelijk 84%.

Burgerparticipatieraad
De bekendheid van de burgerparticipatieraad is helaas nog steeds beperkt. In totaal gaf slechts 16% van de respondenten aan wel eens van de adviesraad te hebben gehoord. Hieraan moet dus nog gewerkt worden. Van de respondenten die de burgerparticipatieraad wel kennen is het overgrote deel(zeer)tevreden over de mate waarin deze opkomt voor het belang van de burgers.