Gemeente Boxmeer
Gemeente scoort wederom goed in onderzoek naar klanttevredenheid Wmo
Uit het jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek dat de gemeente Boxmeer
onlangs hield onder Wmo-klanten, blijkt dat de Wmo door de gemeente
Boxmeer goed wordt uitgevoerd. 97% van de ondervraagden is tevreden
over de gemeentelijke dienstverlening aan het Wmo-loket. Opvallend is
ook de tevredenheid over de informatieverstrekking, namelijk 95% van de
respondenten is (zeer) tevreden over de gegeven informatie. Ook is 95%
van de respondenten (zeer) tevreden over de Wmo-medewerkers van de
gemeente.
Hoge respons
De respons was goed: bijna 54% van de mensen stuurde de lijst terug.
Dat betekent dat de gemeente nu van ruim 17% van alle Wmo-klanten weet
hoe tevreden of ontevreden zij zijn over de dienstverlening van de
gemeente wat betreft het verkrijgen van hulp bij het huishouden en bij
het verkrijgen van voorzieningen als een scootmobiel, rolstoel,
woningaanpassing, hulpmiddelen in en om woning, vervoersvoorziening en
persoonsgebonden budget (PGB).
Verbeterpunten
Het onderzoek geeft de gemeente ook informatie over punten waar nog
aandacht aan besteed kan worden. Voor een aantal mensen is in het
gesprek met de Wmo-medewerker de mogelijkheden waarop ondersteuning
geboden kan worden door familie of vrienden nog onderbelicht gebleven.
Een ander aandachtspunt is het bespreken van de keuzevrijheid voor
klanten. De genoemde punten bleken ook in het voorgaande jaar een
aandachtspunt en worden in de komende periode door de Wmo-medewerkers
opgepakt.
Verbeterpunten zijn daarnaast geconstateerd bij de ritplanning, duur
van de ritten en wachttijden van Taxihopper. De tevredenheid op deze
onderdelen scoorden respectievelijk; 70%, 66% en 53%.
De zorgaanbieders kunnen de dienstverlening bij de "hulp bij
huishouden", met name bij vervanging tijdens ziekte en vakantie,
ondanks de positieve lijn ten opzichte van het voorgaande jaar nog
verder verbeteren. De tevredenheid op dit onderdeel is namelijk 84%.
Burgerparticipatieraad
De bekendheid van de burgerparticipatieraad is helaas nog steeds
beperkt. In totaal gaf slechts 16% van de respondenten aan wel eens van
de adviesraad te hebben gehoord. Hieraan moet dus nog gewerkt worden.
Van de respondenten die de burgerparticipatieraad wel kennen is het
overgrote deel(zeer)tevreden over de mate waarin deze opkomt voor het
belang van de burgers.