VU medisch centrum
eHealth verschuift de regie naar de patiënt
23 februari 2011
In de komende jaren zal de zorgvraag toenemen terwijl het aantal
medewerkers in de zorg niet zal groeien en er ook nog fors moet worden
bezuinigd. Om zorg met dezelfde of zelfs betere kwaliteit te kunnen
leveren zijn hulpmiddelen nodig. eHealth biedt belangrijke kansen.
foto: Jean-Pierre Jans eHealth verschuift de regie naar de patiënt
eHealth is een verzamelterm voor de inzet van nieuwe informatie- en
communicatietechnologieën om processen in de zorg sneller, efficiënter
en goedkoper te laten verlopen zonder kwaliteitsverlies. Volgens Bas
Geerdes, medisch directeur en hoofd van het instituut ondersteuning
patiëntenzorg (IOP), gaat het bij eHealth niet alleen om een
verzameling ICT-toepassingen. "De thuissituatie wordt belangrijker.
Mensen loggen thuis in en daar kan bijvoorbeeld de anamnese al
afgenomen worden, is er mogelijkheid om vragen te stellen en om
uitslagen op te vragen. Een belangrijk voordeel van eHealth is dat de
patiënt meer zicht en invloed krijgt op zijn zorgtraject. De regie
verschuift van de zorgverlener naar de patiënt."
Kracht
Vooral chronische ziektebeelden lijken baat te hebben bij eHealth.
Geerdes noemt MS als voorbeeld. "MS-patiënten hebben regelmatig
veranderingen in hun ziektebeeld. Deze veranderingen kunnen thuis zelf
in de elektronische status ingevoerd worden. Voor MS maar ook voor
alzheimer worden op dit moment portals ingericht die dit mogelijk
maken. Het resultaat is dat patiënten een stuk minder vaak naar het
ziekenhuis gaan, maar dat het contact met het ziekenhuis blijft."
Als bewijs van de kracht van eHealth haalt Geerdes een Amerikaans
onderzoek aan bij Kaiser Permanente. Hieruit is gebleken dat door de
toepassing van eHealth het fysieke polibezoek met een kwart is
afgenomen, maar dat het contact tussen patiënt en zorgverlener met tien
procent is gestegen.
Masterclass
Ger Koole is hoogleraar bij de Vrije Universiteit en gespecialiseerd in
het optimaliseren van zorgprocessen. Hij benadrukt dat eHealth niet
alleen bijdraagt aan de communicatie tussen zorgverlener en patiënt,
maar ook tussen zorgverleners onderling. "Een ziekenhuis is straks geen
lokale fysieke organisatie meer, maar een kenniscentrum met
gebiedoverstijgende expertise." Ook de communicatie tussen patiënten
onderling zal explosief toenemen. Koole: "Via allerlei fora kunnen
patiënten met elkaar in contact komen, dit zou je als zorginstantie
kunnen faciliteren."
De inzet van de nieuwste ICT- technologieën vraagt het een en ander van
de medewerkers. Een eerste stap zijn de Masterclasses eHealth die de VU
organiseert voor artsen, managers en beleidsmakers in de zorg. In deze
Masterclasses zullen de deelnemers in vijf cursusdagen op de hoogte
worden gebracht van de huidige stand van eHealth in de Nederlandse
zorg. Geerdes: "Het primaire doel is het creëren van awareness. Wat is
eHealth, wat zijn de mogelijkheden, maar vooral ook wat niet. Koole
vult hierop aan: "Het beste zou natuurlijk zijn als eHealth een vast
onderdeel wordt van de opleiding Geneeskunde, daar wordt nu hard aan
gewerkt."
De eerstvolgende Masterclass vindt plaats op 25 februari en gaat over
eHealth en de kwaliteit van zorg. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Naar verwachting start een nieuwe serie Masterclasses in het voorjaar
van 2012. Een nieuw eHealth seminar start binnenkort: kijk op
www.vumc.nl/pica
Pauline Diemel
Fotobijschrift: 'Door de inzet van de nieuwste ICT-technologieën neemt
het fysieke polibezoek af, maar stijgt het contact tussen patiënt en
zorgverlener met tien procent'. aldus Bas Geerdes.
auteur: bron: Tracer