VU medisch centrum

eHealth verschuift de regie naar de patiënt

23 februari 2011

In de komende jaren zal de zorgvraag toenemen terwijl het aantal medewerkers in de zorg niet zal groeien en er ook nog fors moet worden bezuinigd. Om zorg met dezelfde of zelfs betere kwaliteit te kunnen leveren zijn hulpmiddelen nodig. eHealth biedt belangrijke kansen.

foto: Jean-Pierre Jans eHealth verschuift de regie naar de patiënt eHealth is een verzamelterm voor de inzet van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën om processen in de zorg sneller, efficiënter en goedkoper te laten verlopen zonder kwaliteitsverlies. Volgens Bas Geerdes, medisch directeur en hoofd van het instituut ondersteuning patiëntenzorg (IOP), gaat het bij eHealth niet alleen om een verzameling ICT-toepassingen. "De thuissituatie wordt belangrijker. Mensen loggen thuis in en daar kan bijvoorbeeld de anamnese al afgenomen worden, is er mogelijkheid om vragen te stellen en om uitslagen op te vragen. Een belangrijk voordeel van eHealth is dat de patiënt meer zicht en invloed krijgt op zijn zorgtraject. De regie verschuift van de zorgverlener naar de patiënt."

Kracht
Vooral chronische ziektebeelden lijken baat te hebben bij eHealth. Geerdes noemt MS als voorbeeld. "MS-patiënten hebben regelmatig veranderingen in hun ziektebeeld. Deze veranderingen kunnen thuis zelf in de elektronische status ingevoerd worden. Voor MS maar ook voor alzheimer worden op dit moment portals ingericht die dit mogelijk maken. Het resultaat is dat patiënten een stuk minder vaak naar het ziekenhuis gaan, maar dat het contact met het ziekenhuis blijft." Als bewijs van de kracht van eHealth haalt Geerdes een Amerikaans onderzoek aan bij Kaiser Permanente. Hieruit is gebleken dat door de toepassing van eHealth het fysieke polibezoek met een kwart is afgenomen, maar dat het contact tussen patiënt en zorgverlener met tien procent is gestegen.

Masterclass
Ger Koole is hoogleraar bij de Vrije Universiteit en gespecialiseerd in het optimaliseren van zorgprocessen. Hij benadrukt dat eHealth niet alleen bijdraagt aan de communicatie tussen zorgverlener en patiënt, maar ook tussen zorgverleners onderling. "Een ziekenhuis is straks geen lokale fysieke organisatie meer, maar een kenniscentrum met gebiedoverstijgende expertise." Ook de communicatie tussen patiënten onderling zal explosief toenemen. Koole: "Via allerlei fora kunnen patiënten met elkaar in contact komen, dit zou je als zorginstantie kunnen faciliteren."
De inzet van de nieuwste ICT- technologieën vraagt het een en ander van de medewerkers. Een eerste stap zijn de Masterclasses eHealth die de VU organiseert voor artsen, managers en beleidsmakers in de zorg. In deze Masterclasses zullen de deelnemers in vijf cursusdagen op de hoogte worden gebracht van de huidige stand van eHealth in de Nederlandse zorg. Geerdes: "Het primaire doel is het creëren van awareness. Wat is eHealth, wat zijn de mogelijkheden, maar vooral ook wat niet. Koole vult hierop aan: "Het beste zou natuurlijk zijn als eHealth een vast onderdeel wordt van de opleiding Geneeskunde, daar wordt nu hard aan gewerkt."

De eerstvolgende Masterclass vindt plaats op 25 februari en gaat over eHealth en de kwaliteit van zorg. Inschrijven is niet meer mogelijk. Naar verwachting start een nieuwe serie Masterclasses in het voorjaar van 2012. Een nieuw eHealth seminar start binnenkort: kijk op www.vumc.nl/pica

Pauline Diemel

Fotobijschrift: 'Door de inzet van de nieuwste ICT-technologieën neemt het fysieke polibezoek af, maar stijgt het contact tussen patiënt en zorgverlener met tien procent'. aldus Bas Geerdes. auteur: bron: Tracer