Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Ook tandartsen gaan kwaliteit verder verbeteren
03 maart 2011
Deze week starten twintig tandartspraktijken met het traject Door
Cliënten Bekeken van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
(NPCF) om de kwaliteit van hun dienstverlening verder te verbeteren.
dcb tandarts 003
Een nieuwe beroepsgroep gaat van start met het DCB-traject
Daarmee zijn de tandartsen de vijfde sector zorgverleners die op basis
van de ervaringen van hun cliënten zaken gaan verbeteren als
communicatie en bejegening, hygiëne in de praktijk en de kwaliteit van
de behandeling.
Twee enthousiaste groepen van tien tandartspraktijken uit de omgeving
van Enschede en Groningen zijn deze week de pilotfase van het traject
gestart met de eerste bijeenkomst.
"De motivatie en hun belangstelling om met Door Cliënten Bekeken aan de
slag te gaan was goed merkbaar", zegt NPCF-directeur Wilna Wind. "De
tandartsen die nu met ons traject aan de slag gaan, zien er duidelijk
de meerwaarde in om van hun patiënten te horen wat ze belangrijk
vinden, wat volgens hen beter kan en hoe ze de zorgverlening tot nu toe
ervaren. Dat biedt hen natuurlijk straks hele belangrijke input om hun
werk zo patiëntgericht mogelijk te doen".
Het doel van de pilot is om Door Cliënten Bekeken gaandeweg steeds
verder te verfijnen en zo toe de snijden op de tandartsen dat later in
2011 alle tandartspraktijken in Nederland ermee aan de slag kunnen. De
twintig deelnemende tandartspraktijken leveren met hun deelname dus een
belangrijke bijdrage aan deze pilot.
Om de pilot mogelijk te maken hebben NPCF en zorgverzekeraar Menzis de
handen ineen geslagen. Anda Geerdink, contractmanager bij Menzis: "Ook
Menzis vindt het belangrijk dat de wensen van patiënten gehoord worden
als het gaat om het verbeteren van de kwaliteit. `Door Cliënten
Bekeken' is een ideaal traject om de dialoog tussen tandarts en cliënt
te faciliteren." Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een
financiële bijdrage van het ministerie van Volksgezondheid.
Tandarts Astrid Stijger van Dentolive in Leek was meteen enthousiast
toen zij benaderd werd voor deze pilot. "Ons team zet zich met hart en
ziel in voor de patiënten. We meten jaarlijks al de klanttevredenheid,
maar nu we de eerste bijeenkomst van 'Door Cliënten Bekeken' hebben
gehad, denken we dat dit traject verder gaat. Het zal ons meer en
betere informatie opleveren over het patiëntenperspectief, zodat we
onze dienstverlening samen nog verder kunnen verbeteren."
Sinds de eerste pilot acht jaar geleden heeft `Door Cliënten Bekeken'
zich inmiddels gevestigd als hét traject voor kwaliteitsverbetering
vanuit het perspectief van de patiënt. Ruim duizend apotheken en meer
dan honderd gezondheidscentra hebben inmiddels het certificaat behaald.
Ook oefentherapeuten en huisartsen volgen het traject, en komen er aan
de hand van een vragenlijst, groepsgesprekken met patiënten en
workshops achter hoe patiënten hen waarderen en waar verbeterpunten
liggen. De uitvoering wordt gedaan door onderzoeksinstituut ARGO
Rijksuniversiteit Groningen BV.