Gemeente Barneveld


Harselaartunnel en wegaanpassingen worden gefaseerd uitgevoerd

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld heeft besloten om de aanleg van de Harselaartunnel en de aanpassing van de weginfrastructuur in twee fasen uit te voeren. De eerste fase betreft de realisering van de tunnel en de aanleg van een nieuw kruispunt ten zuiden van de tunnel. De tweede fase - onder andere de aanpak van het kruispunt Energieweg-Harselaarseweg-Baron van Nagellstraat - volgt vanaf 2020. De bouw van de verkeerstunnel is begroot op EUR 29 miljoen.

De aanleg van de Harselaartunnel is belangrijk voor de bereikbaarheid van de kernen Barneveld en Voorthuizen en het bedrijventerrein Harselaar. De komende jaren wordt het bedrijventerrein fors uitgebreid en dat leidt tot een toename van het (vracht)verkeer. De huidige spoorwegovergang mag niet worden verbreed. Daarom is een tunnel nodig. Daarnaast is de tunnel een belangrijke voorwaarde om op de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn ter hoogte van Barneveld-Noord een halteplaats voor de gewenste Regiosprinter te realiseren.

De gemeente Barneveld heeft eerder uitgerekend, dat het tunnelproject EUR 29 miljoen kost. Dit bedrag is beschikbaar gesteld door de gemeente Barneveld (elf miljoen), de provincie Gelderland (elf miljoen) en de rijksoverheid (bijna zeven miljoen).
De afgelopen periode is een nauwkeuriger berekening opgesteld. De conclusie is nu, dat het bedrag van EUR 29 miljoen toereikend is voor de aanleg van de tunnel (en andere kosten die daarmee verband houden), maar niet voor een uitgebreide aanpassing van de weginfrastructuur. Op dit moment is een volledige aanpassing van de weginfrastructuur en de beide kruispunten ten noorden en ten zuiden van de toekomstige tunnel ook niet noodzakelijk. Als het bedrijventerrein Harselaar verder wordt ontwikkeld, is dat wel het geval. Daarom is besloten om de gewenste aanpassingen vanaf 2020 uit te voeren. De gemeente Barneveld houdt bij de bestemmingsplanwijziging wel rekening met de toekomstige aanpassing van de weginfrastructuur en de kruispunten.

Tunnelontwerp is toekomstbestendig
Het ontwerp van de Harselaartunnel gaat uit van 2 x 2 rijstroken in de tunnel en op het maaiveld met daarnaast aan weerszijden een éénrichtingsfietspad. In het ontwerp van de tunnel wordt rekening gehouden met de eventuele verbreding van één fietspad tot fietssnelweg. De doorrijdhoogte in de tunnel is 4,60 meter. Ten zuiden van de tunnel wordt een nieuw kruispunt aangelegd, dat wordt voorbereid op de ontsluiting van het toekomstige bedrijventerrein Harselaar-Zuid. Het kruispunt is ook belangrijk voor de ontsluiting van station Barneveld-Noord.

Geen uitstel van de plannen
Het college van B&W vindt het belangrijk - mede in verband met de beschikbaar gestelde budgetten - dat de aanleg van de tunnel nu wordt voorbereid, ook al wordt gekozen voor een gefaseerde aanpak.

Raadhuisplein 2, Barneveld, tel: 14 0342 (netnummer niet nodig), fax: (0342) 495 376, e-mail: info@barneveld.nl