Gemeente Barneveld
Harselaartunnel en wegaanpassingen worden gefaseerd uitgevoerd
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld
heeft besloten om de aanleg van de Harselaartunnel en de aanpassing van
de weginfrastructuur in twee fasen uit te voeren. De eerste fase
betreft de realisering van de tunnel en de aanleg van een nieuw
kruispunt ten zuiden van de tunnel. De tweede fase - onder andere de
aanpak van het kruispunt Energieweg-Harselaarseweg-Baron van
Nagellstraat - volgt vanaf 2020. De bouw van de verkeerstunnel is
begroot op EUR 29 miljoen.
De aanleg van de Harselaartunnel is belangrijk voor de bereikbaarheid
van de kernen Barneveld en Voorthuizen en het bedrijventerrein
Harselaar. De komende jaren wordt het bedrijventerrein fors uitgebreid
en dat leidt tot een toename van het (vracht)verkeer. De huidige
spoorwegovergang mag niet worden verbreed. Daarom is een tunnel nodig.
Daarnaast is de tunnel een belangrijke voorwaarde om op de spoorlijn
Amersfoort-Apeldoorn ter hoogte van Barneveld-Noord een halteplaats
voor de gewenste Regiosprinter te realiseren.
De gemeente Barneveld heeft eerder uitgerekend, dat het tunnelproject
EUR 29 miljoen kost. Dit bedrag is beschikbaar gesteld door de gemeente
Barneveld (elf miljoen), de provincie Gelderland (elf miljoen) en de
rijksoverheid (bijna zeven miljoen).
De afgelopen periode is een nauwkeuriger berekening opgesteld. De
conclusie is nu, dat het bedrag van EUR 29 miljoen toereikend is voor
de aanleg van de tunnel (en andere kosten die daarmee verband houden),
maar niet voor een uitgebreide aanpassing van de weginfrastructuur. Op
dit moment is een volledige aanpassing van de weginfrastructuur en de
beide kruispunten ten noorden en ten zuiden van de toekomstige tunnel
ook niet noodzakelijk. Als het bedrijventerrein Harselaar verder wordt
ontwikkeld, is dat wel het geval. Daarom is besloten om de gewenste
aanpassingen vanaf 2020 uit te voeren. De gemeente Barneveld houdt bij
de bestemmingsplanwijziging wel rekening met de toekomstige aanpassing
van de weginfrastructuur en de kruispunten.
Tunnelontwerp is toekomstbestendig
Het ontwerp van de Harselaartunnel gaat uit van 2 x 2 rijstroken in de
tunnel en op het maaiveld met daarnaast aan weerszijden een
éénrichtingsfietspad. In het ontwerp van de tunnel wordt rekening
gehouden met de eventuele verbreding van één fietspad tot fietssnelweg.
De doorrijdhoogte in de tunnel is 4,60 meter. Ten zuiden van de tunnel
wordt een nieuw kruispunt aangelegd, dat wordt voorbereid op de
ontsluiting van het toekomstige bedrijventerrein Harselaar-Zuid. Het
kruispunt is ook belangrijk voor de ontsluiting van station
Barneveld-Noord.
Geen uitstel van de plannen
Het college van B&W vindt het belangrijk - mede in verband met de
beschikbaar gestelde budgetten - dat de aanleg van de tunnel nu wordt
voorbereid, ook al wordt gekozen voor een gefaseerde aanpak.
Raadhuisplein 2, Barneveld, tel: 14 0342 (netnummer niet nodig), fax:
(0342) 495 376, e-mail: info@barneveld.nl