Nieuw-Vlaamse Alliantie
Vlaanderen zet in op de digitale bouwaanvraag: sneller, eenvoudiger én
goedkoper
klok 3 maart 2011
Op initiatief van Vlaams ministers Muyters en Bourgeois, wil de Vlaamse
Regering met het Project Digitale Bouwaanvraag de mogelijkheid creëren
voor burgers, architecten en bedrijven om hun bouwaanvraag of melding
in de toekomst digitaal in te dienen. Tegen eind 2012 zou dit voor de
meest voorkomende procedures mogelijk moeten zijn.
Vlaams ministers Philippe Muyters en Geert Bourgeois, bevoegd voor
Ruimtelijke Ordening en Bestuurszaken, stelden vandaag het project
Digitale Bouwaanvraag voor naar aanleiding van Batibouw.
Het doel van het project is duidelijk: een internetloket realiseren dat
toelaat om, veilig en betrouwbaar, digitaal een aanvraag of melding in
te dienen met alle bijhorende stukken. Nadien kan de aanvrager de stand
van zaken van zijn of haar dossier opvolgen, tot en met de definitieve
beslissing. "Dankzij de digitale versie van de aanvraag zullen alle
betrokken instanties sneller, goedkoper en eenvoudiger hun advies
kunnen verstrekken", zegt minister Muyters. "De haalbaarheidstudie die
we uitvoerden voor dit project wees uit dat we de gemiddelde kost van
1.300 euro voor een papieren bouwaanvraag zouden kunnen halveren bij
een digitalisering. Ik denk dat zoiets voor iedereen een mooie
besparing is."
De procedures verder vereenvoudigen
Wanneer je informatie digitaal gaat delen, kan ook de behandeling vaak
eenvoudiger. Bestaande databanken kunnen geraadpleegd worden of in
plaats van een inplantingsplan op papier te tekenen, zou de ligging
bijvoorbeeld ook onmiddellijk op de juiste digitale kadasterkaart
kunnen aangegeven worden. "Alle instanties zullen onmiddellijk kunnen
natrekken of bepaalde informatie van een aanvrager al ergens in het
systeem zit, zodat hij geen twee keer dezelfde informatie moet
indienen", aldus minister Muyters. "Bovendien verplichten we elke
instantie op die manier om goed na te denken over het nut van alle
extra informatie die ze opvragen bij burgers en bedrijven."
Slagkrachtige overheid
Het project digitale bouwaanvraag is een voorbeeld van slagkrachtige
overheid, een van de zeven doorbraken van Vlaanderen in Actie. "Het
project is een schoolvoorbeeld van hoe we de verkokering binnen onze
administraties willen doorbreken. We werken niet alleen samen met
verschillende entiteiten uit de beleidsdomeinen bestuurszaken en
ruimtelijke ordening, ook de gemeenten spelen een belangrijke rol in
het proces," aldus minister Bourgeois. "Het zijn immers de lokale
besturen die de bouwaanvragen ontvangen en opvolgen, en er vaak de
grootste last van dragen." Dit project zal bovendien bijdragen tot het
efficiënter werken van alle betrokken overheden. De relevante gegevens
zitten immers allemaal bij elkaar in één authentieke bron. Gemeenten,
provincies en Vlaamse overheid gebruiken dus steeds correcte en actuele
informatie. "Ook voor de burger, het bedrijf of de architect wordt het
proces efficiënter. Zij zullen op elk moment weten waar hun dossier
zit, wat de status is, wie het aan het behandelen is," verduidelijkt
minister Bourgeois.
Impact op lokale besturen
De digitale bouwaanvraag zal tevens een belangrijke weerslag hebben op
de werking van de lokale besturen. In het kader van
planlastvermindering zal niet alleen de administratieve rompslomp
gereduceerd worden, maar ook de doorlooptijd van die processen zal
ingekort worden. Net omdat de uitwisseling van informatie onmiddellijk
digitaal zal gebeuren. "We mogen ervan uitgaan dat na implementatie van
het project, minimaal 60 % van de bouwaanvragen na 5 jaar digitaal zal
gebeuren. Concreet zou dit tot een besparing van ongeveer 3 miljoen
euro op jaarbasis voor alle gemeenten samen leiden."
Vele partners
Bij het proces van een bouwaanvraag zijn veel partijen betrokken en ook
na de beslissing is de informatie voor veel diensten nog relevant.
Daarom werd een stuurgroep samengesteld voor de begeleiding van het
project met de voornaamste partners: Verschillende diensten van de
Vlaamse overheid, de Vlaamse Vereniging van Provincies, de Vlaamse
Vereniging van Steden en Gemeenten, de Orde van Architecten, de
Algemene Administratie der Patrimoniumdocumentatie (het `kadaster') en
de stad Antwerpen. In overleg met al deze partners zal het
ontwikkeltraject verder uitgewerkt worden.
Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters stelde op
Batibouw ook de informatiebrochure en de informatiewebsite
(www.digitalebouwaanvraag.be) voor. Op de website worden de
belangrijkste stappen in het proces weergegeven en artikels verzameld
die dieper op de technische aspecten ingaan. De brochure zal via de
steden en gemeenten verspreid worden.
Auteur(s):
Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk,
Ruimtelijke Ordening en Sport
Geert Bourgeois, Viceminister-president en Vlaams minister van
Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse
Rand
Contactinfo:
Thomas Pollet, woordvoerder van minister Philippe Muyters
E-post: thomas pollet vlaanderen be
Ellen Devriendt, raadgever communicatie van minister Geert Bourgeois
E-Post: ellen devriendt vlaanderen be