Nieuw-Vlaamse Alliantie



Vlaanderen zet in op de digitale bouwaanvraag: sneller, eenvoudiger én goedkoper

klok 3 maart 2011

Op initiatief van Vlaams ministers Muyters en Bourgeois, wil de Vlaamse Regering met het Project Digitale Bouwaanvraag de mogelijkheid creëren voor burgers, architecten en bedrijven om hun bouwaanvraag of melding in de toekomst digitaal in te dienen. Tegen eind 2012 zou dit voor de meest voorkomende procedures mogelijk moeten zijn. Vlaams ministers Philippe Muyters en Geert Bourgeois, bevoegd voor Ruimtelijke Ordening en Bestuurszaken, stelden vandaag het project Digitale Bouwaanvraag voor naar aanleiding van Batibouw.

Het doel van het project is duidelijk: een internetloket realiseren dat toelaat om, veilig en betrouwbaar, digitaal een aanvraag of melding in te dienen met alle bijhorende stukken. Nadien kan de aanvrager de stand van zaken van zijn of haar dossier opvolgen, tot en met de definitieve beslissing. "Dankzij de digitale versie van de aanvraag zullen alle betrokken instanties sneller, goedkoper en eenvoudiger hun advies kunnen verstrekken", zegt minister Muyters. "De haalbaarheidstudie die we uitvoerden voor dit project wees uit dat we de gemiddelde kost van
1.300 euro voor een papieren bouwaanvraag zouden kunnen halveren bij een digitalisering. Ik denk dat zoiets voor iedereen een mooie besparing is."

De procedures verder vereenvoudigen Wanneer je informatie digitaal gaat delen, kan ook de behandeling vaak eenvoudiger. Bestaande databanken kunnen geraadpleegd worden of in plaats van een inplantingsplan op papier te tekenen, zou de ligging bijvoorbeeld ook onmiddellijk op de juiste digitale kadasterkaart kunnen aangegeven worden. "Alle instanties zullen onmiddellijk kunnen natrekken of bepaalde informatie van een aanvrager al ergens in het systeem zit, zodat hij geen twee keer dezelfde informatie moet indienen", aldus minister Muyters. "Bovendien verplichten we elke instantie op die manier om goed na te denken over het nut van alle extra informatie die ze opvragen bij burgers en bedrijven."

Slagkrachtige overheid Het project digitale bouwaanvraag is een voorbeeld van slagkrachtige overheid, een van de zeven doorbraken van Vlaanderen in Actie. "Het project is een schoolvoorbeeld van hoe we de verkokering binnen onze administraties willen doorbreken. We werken niet alleen samen met verschillende entiteiten uit de beleidsdomeinen bestuurszaken en ruimtelijke ordening, ook de gemeenten spelen een belangrijke rol in het proces," aldus minister Bourgeois. "Het zijn immers de lokale besturen die de bouwaanvragen ontvangen en opvolgen, en er vaak de grootste last van dragen." Dit project zal bovendien bijdragen tot het efficiënter werken van alle betrokken overheden. De relevante gegevens zitten immers allemaal bij elkaar in één authentieke bron. Gemeenten, provincies en Vlaamse overheid gebruiken dus steeds correcte en actuele informatie. "Ook voor de burger, het bedrijf of de architect wordt het proces efficiënter. Zij zullen op elk moment weten waar hun dossier zit, wat de status is, wie het aan het behandelen is," verduidelijkt minister Bourgeois.

Impact op lokale besturen De digitale bouwaanvraag zal tevens een belangrijke weerslag hebben op de werking van de lokale besturen. In het kader van planlastvermindering zal niet alleen de administratieve rompslomp gereduceerd worden, maar ook de doorlooptijd van die processen zal ingekort worden. Net omdat de uitwisseling van informatie onmiddellijk digitaal zal gebeuren. "We mogen ervan uitgaan dat na implementatie van het project, minimaal 60 % van de bouwaanvragen na 5 jaar digitaal zal gebeuren. Concreet zou dit tot een besparing van ongeveer 3 miljoen euro op jaarbasis voor alle gemeenten samen leiden."

Vele partners Bij het proces van een bouwaanvraag zijn veel partijen betrokken en ook na de beslissing is de informatie voor veel diensten nog relevant. Daarom werd een stuurgroep samengesteld voor de begeleiding van het project met de voornaamste partners: Verschillende diensten van de Vlaamse overheid, de Vlaamse Vereniging van Provincies, de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten, de Orde van Architecten, de Algemene Administratie der Patrimoniumdocumentatie (het `kadaster') en de stad Antwerpen. In overleg met al deze partners zal het ontwikkeltraject verder uitgewerkt worden.

Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters stelde op Batibouw ook de informatiebrochure en de informatiewebsite (www.digitalebouwaanvraag.be) voor. Op de website worden de belangrijkste stappen in het proces weergegeven en artikels verzameld die dieper op de technische aspecten ingaan. De brochure zal via de steden en gemeenten verspreid worden. Auteur(s): Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport Geert Bourgeois, Viceminister-president en Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand Contactinfo:

Thomas Pollet, woordvoerder van minister Philippe Muyters E-post: thomas pollet vlaanderen be

Ellen Devriendt, raadgever communicatie van minister Geert Bourgeois E-Post: ellen devriendt vlaanderen be