Macintosh Retail Group

PERSBERICHT
Maastricht, 3 maart 2011

BEDRIJFSRESULTAAT + 25% EN NETTOWINST + 37% DOOR STERK TWEEDE HALFJAAR · · · · · · Omzet 1,3% hoger (H1: - 1,1%; H2 + 3,4%) in nog steeds moeilijke retailmarkten. Hogere procentuele bruto marge in Fashion en Living. Bedrijfsresultaat stijgt met 25,1% tot 55,9 mln door Fashion. Nettowinst aan te houden activiteiten ruim 37% hoger op 40,1 mln. Dividend: 0,67 (2009: 0,55) met keuzemogelijkheid voor contanten of aandelen. 2011: Focus op omzetgroei; geen uitspraak over verwachte omzet- en resultaatontwikkeling. (bedragen in mln ) Omzet EBITDA Bedrijfsresultaat (EBIT) Nettowinst aan te houden activiteiten Nettowinst WPA in Dividend in 2
1. 2.

1

2010 1.130,9 81,9 55,9 40,1 40,1 1,74 0,67

2009 1.116,6 72,0 44,7 29,2 31,4 1,40 0,55

%+/+ 1,3% + 13,8% + 25,1% + 37,3% + 27,7% + 24,3% + 21,8%

2009: Inclusief verkoopeffect BelCompany België (+ 2,2 mln). In 2009 en 2010 keuzedividend.

Frank De Moor, CEO: "2010 was door de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden een uitdagend jaar voor de non-food retail. Desondanks zijn we er in geslaagd om in alle sectoren marktaandeel te winnen. Het is verheugend vast te stellen dat de in Fashion ingeslagen weg de juiste is en door onze klanten wordt gewaardeerd. Vooral door de stijging van het bedrijfsresultaat in deze sector (+ 60%) heeft Macintosh Retail Group goed gepresteerd. We zijn bovendien verheugd dat we onze strategie verder kunnen concretiseren door schoenenretailer Jones Bootmaker over te nemen in de UK, het derde land waar we in Fashion willen groeien." Moeilijke marktomstandigheden In 2010 was sprake van een behoorlijk aantal voor de consument relevante gebeurtenissen, zowel op politiek, economisch als financieel gebied. De hieruit voortkomende onzekerheid resulteerde in zwakke non-food retailmarkten, met een wisselend beeld per sector. In de woonwinkels hield de consument opnieuw het hele jaar de hand op de knip terwijl de schoenverkopen in de tweede helft een opleving vertoonden, mede onder invloed van het vroeg ingezette winterweer. Macintosh Retail Group NV ­ Amerikalaan 100, 6199 AE Maastricht-Airport www.macintosh.nl - 043-3280780 -1-



In Nederland, waar Macintosh Retail Group nog steeds het belangrijkste deel (71%) van haar omzet realiseert, vertaalde het lage consumentenvertrouwen zich opnieuw in een daling van de non-food detailhandelsbestedingen (- 1,5%; CBS). Na een daling met 2,6% in de eerste helft van 2010 was het tweede halfjaar beter maar nog steeds licht negatief (- 0,3%; CBS). De voor Macintosh Retail Group relevante markten ontwikkelden zich als volgt. Markt Schoenen

Land
Nederland België UK Nederland Nederland Nederland

Ontwikkeling bestedingen

- 2,2% (CBS); + 7,5% (GfK) + 4,8% (GfK) + 5,0% (GfK) - 4,3% (CBS); - 0,8% (CBW); grootwinkelbedrijf: 0,0% (CBW) Aantal verkochte nieuwe abonnementen: + 3,7% (GfK) Aantal verkochte toestellen: - 0,8% (GfK) Fietsen: - 2,6% (GfK) Navigatie: - 19,7% (GfK) Audio: - 10,2% (GfK)

Woningdecoratie: Telecom: Automotive:

Vrijwel gelijk aantal winkels (1.246) Het aantal winkels nam in 2010 per saldo af met 3 tot 1.246. Dit was de resultante van 28 openingen en 31 sluitingen. Van de 28 geopende winkels werden er 17 in Fashion, 4 in Living en 7 in Automotive & Telecom geopend. De meeste sluitingen vielen te noteren bij GP Décors (8) als uitvloeisel van het reorganisatieplan en bij Brantano UK (8) in het kader van rendementsherstel. Aantal winkels Fashion Living Automotive & Telecom Totaal

Ultimo jaar
2010 743 144 359 1.246 2009 740 149 360 1.249

Ultimo juni
2010

743 147 355 1.245

2009 738 150 360 1.248

Omzet + 1,3% naar 1.130,9 mln De omzet kwam 14,3 mln (+ 1,3%) hoger uit als resultante van een daling met 5,7 mln in de eerste helft van het jaar en een stijging met 20,0 mln in het tweede halfjaar. Bedragen in mln

Totaal jaar
2010 2009 % +/2010 274,8 121,5 134,6 530,9

Eerste halfjaar
2009 % +/2010 332,9 114,6 152,5 600,0

Tweede halfjaar
2009 % +/-

Fashion Living Automotive & Telecom

607,7 236,1 287,1 1.130,9

581,6 + 4,5% 245,6 - 3,9% 289,4 - 0,8% 1.116,6 + 1,3%

273,0 + 0,6% 127,6 - 4,8% 136,0 - 1,0% 536,6 - 1,1%

308,6 + 7,9% 118,0 - 2,9% 153,4 - 0,6% 580,0 + 3,4%

Totaal

Macintosh Retail Group NV ­ Amerikalaan 100, 6199 AE Maastricht-Airport www.macintosh.nl - 043-3280780


-2-



In Fashion kwam de omzet 26,1 mln hoger uit op 607,7 mln. Dit was een gevolg van omzetgroei in vergelijkbare winkels, een koerseffect van het hogere Britse pond (+ 5,0 mln) en effecten van openingen en sluitingen. De omzetstijging was te danken aan een hogere omzet bij alle in deze sector actieve schoenenformules en bij Nea International. Met name in de tweede jaarhelft werd een duidelijk (+ 7,9%) hogere omzet gerealiseerd, mede vanwege het vroeg ingezette, voor de schoenendetailhandel gunstige, winterweer. De omzet van Living daalde met 9,5 mln, waarbij het grootste deel ( 6,1 mln) voor rekening kwam van het eerste halfjaar. Naast de slechte marktomstandigheden was een deel van de lagere omzet het gevolg van 6 winkels minder bij GP Décors. Kwantum presteerde over geheel 2010 beter dan de markt en wist in het vierde kwartaal een hogere omzet te realiseren dan in het jaar daarvoor. In Automotive & Telecom behaalden zowel BelCompany als telefoonkopen.nl een hogere omzet. Een negatief omzeteffect was er vanwege de overdracht van 15 Belgische Discovery Stores eind 2009 en 4 winkels minder bij Halfords. De omzet van Automotive & Telecom liet per saldo een geringe daling zien met 2,3 mln. Alle winkelformules hebben in 2010 geïnvesteerd in hun online activiteiten. De webshops van Macintosh Retail Group behoren daardoor commercieel en technisch gezien tot de allerbeste, met logistieke processen die prima op orde zijn. Dit kwam tot uitdrukking in online verkopen die ten opzichte van 2009 stegen met ruim 30% tot circa 19,5 mln, daar waar de online markt volgens CBS steeg met ruim 14%. Macintosh Retail Group is de grootste online schoenenverkoper van Nederland. Procentuele brutomarge 1,3%-punt hoger; kosten onder controle De procentuele brutomarge is 1,3%-punt hoger uitgekomen dan in 2009 door een stijging in zowel Fashion als Living. Dit was het gevolg van actief leveranciersmanagement, smart buying (vooral in Fashion) en strikt voorraad- en kortingsbeheer in beide jaarhelften. In Automotive & Telecom kwam de procentuele brutomarge lager uit door een andere omzetmix. Kostenbeheersing was ook in 2010 een belangrijk aandachtspunt, maar het verlagen van kosten is alleen zinvol indien commercieel verantwoord. In 2010 werd bijvoorbeeld besloten om de publiciteitsinspanningen substantieel te verhogen om de omzet te stimuleren. Hierin en in het koerseffect van het Britse pond (+ 2,8 mln) lagen de belangrijkste oorzaken van de kostenstijging met 9,2 mln. In procenten van de omzet stegen de kosten van 41,9% in 2009 naar 42,2% in 2010. Bedrijfsresultaat stijgt met 25,1% tot 55,9 mln De hogere omzet en hogere procentuele brutomarge resulteerden in een bedrijfsresultaat dat 25,1% hoger uitkwam op 55,9 mln (2009: 44,7 mln).

Macintosh Retail Group NV ­ Amerikalaan 100, 6199 AE Maastricht-Airport www.macintosh.nl - 043-3280780


-3-



In mln

Fashion1 Living Automotive & Telecom Overig1,2 Totaal
1. 2.

Totaal jaar 2009 2010 27,7 44,3 4,5 15,5 - 8,4 55,9 6,3 18,2 - 7,5 44,7

Eerste halfjaar 2009 2010 3,4 8,6 2,0 4,8 - 3,1 12,3 4,6 8,0 - 3,8 12,2

Tweede halfjaar 2009 2010 24,3 35,7 2,5 10,7 - 5,3 43,6 1,7 10,2 - 3,7 32,5

Afschrijving handelsnamen vanaf 2010 onder "Overige". Vergelijkende cijfers zijn aangepast. Onder de post "Overig" zijn alle niet rechtstreeks aan de sectoren toewijsbare concernkosten verantwoord. 2010: inclusief acquisitiekosten ( 0,7 mln).

Het bedrijfsresultaat van Fashion kwam 16,6 mln (+ 59,9%) hoger uit dan in 2009 door een hogere brutomarge. Bij alle in Fashion actieve bedrijven was sprake van een hoger bedrijfsresultaat. Brantano UK verbeterde haar bedrijfsresultaat aanzienlijk en heeft daarmee in 3 jaar tijd een substantieel negatief bedrijfsresultaat omgebogen naar duidelijk positief. Hierdoor en door een uitstekende prestatie van Brantano BeLux, wordt de bij de overname (begin 2008) gedane uitspraak gestand gedaan dat Brantano in 2010 een EBIT-marge zou realiseren van 6%. De procentuele brutomarge van Living steeg door toedoen van Kwantum. Door die hogere marge behaalde Kwantum een hoger bedrijfsresultaat dan in 2009 en kon de daling bij GP Decors gedeeltelijk worden gecompenseerd. Het bedrijfsresultaat van Living kwam echter 1,8 mln lager uit dan in 2009. De procentuele brutomarge van Automotive & Telecom kwam lager uit dan in 2009 door procentuele margedruk bij met name Telecom vanwege de andere omzetmix. Zowel bij Telecom als bij Automotive was sprake van een lager bedrijfsresultaat. Na het 3,2 mln lagere bedrijfsresultaat in de eerste helft van het jaar, was in de tweede helft echter sprake van een stijging met 0,5 mln. Nettowinst stijgt met 8,7 mln (+ 27,7%) tot 40,1 mln De financiële lasten daalden in 2010 per saldo door een opnieuw lagere gemiddelde netto schuld (ultimo jaareffect: - 33,8 mln) en een hogere gemiddelde rentestand dan in 2009. De belastingdruk nam af van 19,5% naar 16,5%, vooral door de positieve resultaatontwikkeling bij Brantano UK, in combinatie met de mogelijkheid tot verliescompensatie in het Verenigd Koninkrijk. De nettowinst van de aan te houden activiteiten kwam 37,3% oftewel 10,9 mln hoger uit op 40,1 mln. De totale nettowinst was 8,7 mln hoger dan in 2009, toen sprake was van een eenmalig positief effect van 2,2 mln vanwege de verkoop van BelCompany België.

Macintosh Retail Group NV ­ Amerikalaan 100, 6199 AE Maastricht-Airport www.macintosh.nl - 043-3280780


-4-



Nettowinst in mln

Aan te houden activiteiten Beëindigde activiteiten1

Totaal jaar 2009 2010 29,2 40,1 0 40,1 2,2 31,4

Eerste halfjaar 2009 2010 6,1 6,9 0 6,9 2,0 8,1

Tweede halfjaar 2009 2010 23,1 33,2 0 33,2 0,2 23,3

Totaal


1. Betreft de per 30 juni 2009 verkochte activiteiten van BelCompany België

Dividend 0,67 per aandeel (2009: 0,55) De totale nettowinst per aandeel kwam uit op 1,74 ten opzichte van 1,40 in 2009. Het contante dividend zal worden verhoogd van 0,55 naar 0,67 per aandeel. Macintosh Retail Group wenst een zo groot mogelijk deel van de nettowinst binnenshuis te houden met het oog op de financiering van mogelijke acquisities. Mede vanwege het feit dat in 2008 ruim 80% en in 2009 ruim 65% van de aandeelhouders koos voor de opname van het dividend in aandelen, wordt aan aandeelhouders opnieuw de mogelijkheid geboden om het dividend op te nemen in contanten of in aandelen. In tegenstelling tot voorgaande jaren zal een keuze voor aandelen niet extra aantrekkelijk worden gemaakt. Solvabiliteit stijgt naar 44,5% Het eigen vermogen werd met 36,8 mln verder versterkt tot 270,8 mln. De solvabiliteit steeg met 5,1% punt tot 44,5% (2009: 39,4%). Werkkapitaal, investeringen, EBITDA, ROCE en ratio's In 2008 en 2009 werd scherp gestuurd op vermindering van het werkkapitaal en werden forse stappen gezet. Ook in 2010 was actief werkkapitaalmanagement aan de orde van de dag. Ultimo 2010 was de eindvoorraad behoorlijk hoger dan vorig jaar, voor een belangrijk deel door het bewust eerder laten binnen komen van nieuwe (voorjaars)goederen. Door de gehanteerde betaaltermijnen hadden deze hogere voorraden beperkte invloed op het werkkapitaal en kwam het werkkapitaal ultimo 2010 slechts 1,0 mln hoger uit dan ultimo 2009. De investeringen in (im)materiële vaste activa zijn in 2010 uitgekomen op 19,1 mln. De investeringen bleven ruim binnen de operationele kasstroom, die in 2010 68,0 mln bedroeg (2009: 90,6 mln). De EBITDA (bedrijfsresultaat plus afschrijvingen) kwam in 2010 uit op 81,9 mln, hetgeen 13,8% hoger is dan in 2009 toen de EBITDA 72,0 mln bedroeg. De netto uitgaande kasstroom uit financieringsactiviteiten bedroeg 58,3 mln (2009: 73,4 mln), waarvan 43,3 mln (2009: 63,1 mln) aan aflossing leningen en het overige deel ( 15,0 mln) dividend, inkoop eigen aandelen en rentebetalingen betrof. De afname van de uitgaande financieringskasstroom met 15,1 mln werd per saldo veroorzaakt door een lagere

Macintosh Retail Group NV ­ Amerikalaan 100, 6199 AE Maastricht-Airport www.macintosh.nl - 043-3280780


-5-



aflossing van leningen ( 19,8 mln), hogere dividenduitkeringen ( 2,3 mln) en inkoop eigen aandelen in 2010 ( 3,3 mln). Als gevolg van de aflossing van leningen met 43,3 mln in combinatie met eveneens een afname van de liquide middelen met 9,4 mln, verbeterde de netto schuldpositie uiteindelijk tussen ultimo 2009 en 2010 met 33,9 mln van 135,1 mln naar 101,2 mln. Het netto gemiddeld geïnvesteerd vermogen (exclusief overtollige liquide middelen) daalde in 2010 met 22,5 mln naar 424,5 mln. Het rendement op het netto geïnvesteerd vermogen (ROCE exclusief goodwill) steeg in 2010 van 19,6% naar 26,9% vanwege het hogere bedrijfsresultaat in combinatie met het lagere gemiddelde geïnvesteerd vermogen. Inclusief goodwill steeg de ROCE van 10,0% in 2009 naar 13,2% in 2010. De ratio Net Debt / EBITDA verbeterde en kwam eind 2010 uit op 1,3 (2009: 1,9). De Interest Coverage ratio verbeterde eveneens en kwam uit op 8,0 ten opzichte van 5,9 ultimo 2009. Daarmee wordt ruim binnen de normen gebleven die door de kredietverstrekkende banken zijn gesteld ( 3). Vooruitzichten 2011 Sectoren Indien de marktomstandigheden niet achteruit gaan verwachten we dat de bestaande winkelformules in Fashion een beperkte omzetstijging zullen laten zien. Na de stijging van de procentuele brutomarge in de 2 voorafgaande jaren, zal in 2011 naar verwachting door Fashion een pas op de plaats worden gemaakt vanwege hogere inkoopprijzen en loonstijgingen in het Verre Oosten. Voor Living worden ook in 2011 moeilijke marktomstandigheden verwacht omdat er opnieuw geen stijging lijkt te komen in het aantal verhuisbewegingen. Dit kan er wel toe leiden dat consumenten meer gaan uitgeven aan het herinrichten van hun woning nu ze langer in hetzelfde huis blijven wonen. Welke invloed deze ontwikkelingen zullen hebben op de omzet van Living is moeilijk in te schatten. In Automotive & Telecom wordt opnieuw omzetdruk verwacht vanwege mogelijke beperking van de toestelsubsidies door operators en sluiting van een aantal winkels in Automotive. Daar staat tegenover dat BelCompany en telefoonkopen.nl nieuwe winkels zullen openen met een omzetplus tot gevolg. Macintosh Retail Group Ook voor 2011 blijft rendabele omzetgroei de belangrijkste uitdaging, zowel in bestaande winkels als door expansie. De procentuele brutomarge zal negatief beïnvloed worden door de stijging van inkoopprijzen met 10% tot 15%, vanwege hogere grondstofprijzen en loonstijgingen in het Verre Oosten. Verwacht wordt dat dit gecompenseerd kan worden door positieve effecten van de verdere samenwerking in Fashion, het nog selectiever omgaan met (actie)kortingen in alle sectoren en een andere omzetmix.

Macintosh Retail Group NV ­ Amerikalaan 100, 6199 AE Maastricht-Airport www.macintosh.nl - 043-3280780


-6-



Het winkelbestand zal naar verwachting toenemen met circa 30, per saldo als gevolg van circa 50 openingen en 20 sluitingen. Internet is in 2011 een belangrijk speerpunt met allerlei (gezamenlijke) initiatieven. De investeringen zullen volgens huidige inschattingen uitkomen op circa 25 mln ten opzichte van 19,1 mln in 2010. Onze winkelformules zijn prima op orde en goed gepositioneerd om in 2011 de gunst van de consument te behouden. Daarnaast zitten alle sectoren vol ambitie en hebben volop plannen. Er blijft echter sprake van een nog steeds onzeker economisch klimaat en in alle landen waar Macintosh Retail Group actief is, zijn bezuinigingen aangekondigd. Hierdoor en door de oplopende inflatie zou voor het eerst sprake kunnen zijn van een lager besteedbaar inkomen voor de consument. We kijken dus met spanning uit naar wat de consument zal gaan doen in zijn koopgedrag. De tegenvallende omzetontwikkeling in de maanden januari en februari duidt in elk geval nog niet op een omslag. Wij achten de economische omstandigheden op dit moment in elk geval te onzeker om precieze indicaties te geven over de ontwikkeling van omzet, bedrijfsresultaat en nettowinst in 2011. Jones Bootmaker De overname van schoenenretailer Jones Bootmaker met 93 winkels in het Verenigd Koninkrijk, zal begin april 2011 worden geformaliseerd. Met de overname is naar huidige inzichten een initiële koopsom gemoeid van maximaal GBP 35 mln cash en debt free, afhankelijk van de EBITDA in boekjaar 2010 (eindigend op 29 januari 2011). Naast de initiële koopsom is in 2012 een aanvullend bedrag ("earn out") van maximaal GBP 5 mln verschuldigd, afhankelijk van de hoogte van de EBITDA in het boekjaar 2011. Jones Bootmaker behaalde in 2010 een netto omzet van circa GBP 83 mln, een EBITDA van circa GBP 5,5 mln en een bedrijfsresultaat van circa GBP 4 mln (op basis van UK GAAP). Jones Bootmaker zal geconsolideerd worden met ingang van april 2011. De overname wordt gefinancierd met vreemd vermogen en zal in 2011 leiden tot een hogere financieringslast. Per saldo zal de overname naar verwachting een positieve bijdrage leveren aan de nettowinst 2011. Maastricht, 3 maart 2011 Raad van Bestuur Macintosh Retail Group NV Analistenbijeenkomst en persconferentie De jaarcijfers 2010 worden vandaag toegelicht tijdens een analistenbijeenkomst om 9.30 uur en een persconferentie om 11.30 uur in het Okura Hotel te Amsterdam. Dit persbericht is eveneens te lezen op de internetsite van Macintosh Retail Group NV: www.macintosh.nl

Retail is ons vak. Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer gespecialiseerd in de distributie van consumentenproducten met zo'n 1.250 winkels in Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Living bestaat uit Kwantum en GP Décors. Fashion omvat Brantano, Dolcis, Invito, Manfield, PRO, Shick, Scapino en Nea International. In Automotive & Telecom zijn BelCompany, telefoonkopen.nl winkels) en Halfords actief.

Macintosh Retail Group NV ­ Amerikalaan 100, 6199 AE Maastricht-Airport www.macintosh.nl - 043-3280780


-7-



MACINTOSH RETAIL GROUP Jaarcijfers 2010
Opmerking: Onderstaande cijfers zijn ontleend aan de door accountants gecontroleerde jaarrekening 2010.

Groepswinst- en verliesrekening
(in miljoenen euro's) Aan te houden activiteiten Netto-omzet Kostprijs van de omzet Brutomarge In % van de omzet

2010

2009


1.130,9 -597,5 533,4
47,2%


1.116,6 -603,6 513,0
45,9%

Verkoopkosten Beheerskosten Totale kosten
In % van de omzet


-370,2 -107,3 -477,5

-42,2%


-364,4 -103,9 -468,3

-41,9%

Bedrijfsresultaat
In % van de omzet

55,9
4,9%

44,7
4,0%

Financiële baten en lasten Winst voor belastingen Belastingen Nettowinst aan te houden activiteiten Nettowinst beëindigde activiteiten Nettowinst 1 1


-7,9 48,0 -7,9 40,1 40,1


-8,4 36,3 -7,1 29,2 2,2 31,4

Betreft BelCompany België

Gegevens per aandeel
(in euro's) Nettowinst - aan te houden activiteiten - totaal Verwaterde winst 1 - aan te houden activiteiten - totaal Eigen vermogen 2 Dividend 2,3 1 2 3 1

2010

2009


1,74 1,74


1,30 1,40


1,72 1,72 11,31 0,67


1,30 1,39 10,00 0,55

Berekend op basis van het gemiddeld aantal uitstaande aandelen Berekend op basis van het aantal uitstaande aandelen per 31 december Betreft contant gedeelte van keuzedividend

Bedrijfsresultaat, EBITDA en investeringen in vaste activa aan te houden activiteiten (in miljoenen euro's) Bedrijfsresultaat Afschrijvingen en waardeverminderingen EBITDA Investeringen in vaste activa 2010 55,9 26,0 81,9 -19,1 2009 44,7 27,3 72,0 -12,1



Macintosh Retail Group NV Jaarcijfers 2010

Groepsbalans
(in miljoenen euro's) Activa Vaste activa Immateriële vaste activa Goodwill Materiële vaste activa Financiële vaste activa 31.12.2010 31.12.2009


20,9 195,2 94,5 4,3 314,9


21,7 195,2 99,8 2,6 319,3

Vlottende activa Voorraden Overige vlottende activa Liquide middelen


230,2 48,0 15,6 293,8


202,0 47,2 25,0 274,2


608,7 Passiva Eigen vermogen
In % van het balanstotaal


593,5


270,8

44,5%


234,0

39,4%

Langlopende passiva Voorzieningen Overige langlopende passiva


12,0 116,2 128,2 209,7


10,6 158,1 168,7 190,8

Kortlopende passiva


608,7
Totaal rentedragende schulden Net debt 116,8 101,2


593,5

160,0 135,1

Mutatieoverzicht eigen vermogen
(in miljoenen euro's) Stand per 1 januari Mutaties: Resultaat Ongerealiseerd resultaat uit derivaten Belastingeffect Ongerealiseerd resultaat uit derivaten, na belastingen Koersverschillen Betaald dividend Inkoop eigen aandelen Uitoefening personeelsopties Overige mutaties Stand per 31 december 2010 234,0 2009 201,5


40,1 3,2 -0,9 2,3 0,8 -4,1 -3,3 0,1 0,9 270,8 -0,9 0,2


31,4


-0,7 1,1 -1,8 1,4 1,1 234,0

Financiële ratio's

2010 Eigen vermogen in % van het balanstotaal Net debt / Ebitda Interest Coverage Ratio 44,5 1,3 8,0 2009 39,4 1,9 5,9



Macintosh Retail Group NV Jaarcijfers 2010

Geconsolideerd kasstroomoverzicht
(in miljoenen euro's) Aan te houden activiteiten: Resultaat voor belastingen Aanpassing voor: - financiële baten en lasten - afschrijvingen en waardeverminderingen - mutatie voorzieningen - mutatie werkkapitaal - overige Kasstroom uit bedrijfsoperaties Betaalde belastingen Kasstroom uit operationele activiteiten - aan te houden activiteiten - beëindigde activiteiten Netto kasstroom uit operationele activiteiten Kasstroom uit investeringsactiviteiten - aan te houden activiteiten - beëindigde activiteiten Netto kasstroom uit investeringsactiviteiten Kasstroom uit financieringsactiviteiten - aan te houden activiteiten - beëindigde activiteiten Netto kasstroom uit financieringsactiviteiten Mutatie liquide middelen -19,1 -19,1 -11,7 5,5 -6,2 2010 2009


48,0 7,9 26,0 -2,1 -1,0 0,9 79,7 -11,7 68,0 68,0


36,3 8,4 27,3 -3,2 36,1 1,0 105,9 -13,3 92,6 -2,0 90,6


-58,3 -58,3 -9,4


-72,8 -0,6 -73,4 11,0

Omzet per segment
(in miljoenen euro's) 2010 Fashion Living Automotive & Telecom Totaal 607,7 236,1 287,1 1.130,9 totaal jaar %


1e halfjaar
% +/-


2e halfjaar
% +/-


2009 581,6 245,6 289,4 1.116,6


2010 274,8 121,5 134,6 530,9


2009 273,0 127,6 136,0 536,6


2010 332,9 114,6 152,5 600,0


2009 308,6 118,0 153,4 580,0


+/-


4,5 -3,9 -0,8 1,3

0,6 -4,8 -1,0 -1,1


7,9 -2,9 -0,6 3,4

Bedrijfsresultaat per segment
(bedragen in miljoenen euro's) 2010 Fashion 2 Living Automotive & Telecom Overige 1,2 Totaal
1 2

totaal jaar
% omzet %


1e halfjaar
omzet


2e halfjaar 2010 35,7 2,5 10,7 -5,3 43,6 2009 24,3 1,7 10,2 -3,7 32,5

2009 27,7 6,3 18,2 -7,5 44,7

2010 8,6 2,0 4,8 -3,1 12,3

2009 3,4 4,6 8,0 -3,8 12,2

44,3 4,5 15,5 -8,4 55,9

7,3 1,9 5,4

4,8 2,6 6,3

4,9

4,0

Hieronder zijn alle niet rechtstreeks aan de segmenten toewijsbare concernkosten verantwoord. 2010: inclusief acquisitiekosten ( 0,7 mln). Afschrijving handelsnamen vanaf 2010 onder Overige. Vergelijkende cijfers zijn aangepast.






---- --