Ingezonden persbericht


Ditzo favoriet in online onderzoek naar opstalverzekeringen

Centraal Beheer en ING volgen in online onderzoek van WUA!

Respondenten die zich online oriënteren op een opstalverzekering, wijzen Ditzo aan als beste aanbieder daarvan. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in februari uitvoerde. De nieuwe winnaar heeft Centraal Beheer en ING sinds de vorige meting (augustus 2010) ingehaald. De respondenten gaven in totaal 191 individuele beoordelingen over 39 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
45% van de respondenten komt tijdens de vrije oriëntatie op Ditzo.nl terecht. Een derde hiervan wijst Ditzo uiteindelijk aan als favoriete opstalverzekeraar. Duidelijkheid van informatie en een sympathieke en professionele uitstraling worden daarvoor als redenen aangedragen door de respondenten.

Centraal Beheer beschikt momenteel over de best vindbare website van het veld. 52,5% van de respondenten bezoekt CentraalBeheer.nl. De website scoort vervolgens het best op de thema's Web Imago en Vertrouwen. 10% van de respondenten wijst Centraal Beheer aan als favoriete aanbieder.

ING eindigt als derde in de door WUA! opgestelde ranglijst. 40% van de respondenten komt op ING.nl terecht. De website scoort een eerste plaats op het thema Vertrouwen en doet het verder goed op Informatiewaarde en Vormgeving. 12,5% van de respondenten kiest voor een opstalverzekering van ING.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 26 en 65 jaar oud en in het bezit van een koophuis. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een opstal-/woonhuisverzekering. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: februari 2011
Case: 'U heeft een huis gekocht en wilt deze verzekeren tegen onder andere brand- en stormschade. Ga op het internet op zoek naar een verzekering die dit dekt.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: in het bezit van een koophuis Leeftijd: tussen de 26 en 65 jaar oud Verdeling geslacht: 42,5% man, 57,5% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: augustus 2011

Noot voor de redactie (