Ingezonden persbericht


LEGO Persbericht

De LEGO Groep vergroot marktaandeel

2010 was weer een goed jaar voor de LEGO Groep. Het bedrijf veroverde opnieuw een groter aandeel op de zich langzaam herstellende speelgoedmarkt en is nu de op drie na grootste speelgoedfabrikant ter wereld. Het wereldwijde marktaandeel steeg van 4,8% eind 2009 tot circa 5,9% eind 2010.

Dit bleek uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag van de Groep. De cijfers in het jaarverslag tonen dat de sterke groei van 2009 onverminderd werd doorgezet in 2010.


* De brutowinst steeg dit jaar tot EUR 656 miljoen ten opzichte van EUR 388 miljoen in 2009.


* De nettowinst in 2010 steeg naar EUR 499 miljoen ten opzichte van EUR 296 miljoen in 2009.


* Het actieve vermogen van de Groep voor eind 2010 steeg naar EUR 734 miljoen ten opzichte van EUR 442 miljoen eind 2009.


* De inkomsten stegen naar EUR 2.150 miljoen van EUR 1.566 miljoen in 2009.

De LEGO Groep rapporteert in Deense Kronen (DKK). De conversie van DKK naar EUR is gebaseerd op een gemiddelde wisselkoers over een jaar in respectievelijk 2010 en 2009 (de wisselkoers van het actieve vermogen is echter gebaseerd op de eindejaar wisselkoers).

"We zijn uiterst tevreden met dit resultaat, dat gedeeltelijk te danken is aan de forse groei op markten als de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Rusland en Oost-Europa, die zonder uitzondering groeimarkten zijn voor ons bedrijf," aldus CEO Jørgen Vig Knudstorp.

Wereldwijde groei

De LEGO Groep heeft op alle gebieden haar marktaandeel vergroot. Ondanks het feit dat Europese consumenten al grote hoeveelheden LEGO® stenen bezitten, werd in de meeste landen in Europa meer dan tien procent groei behaald.

Vooral klassieke productlijnen als LEGO City, LEGO DUPLO® en LEGO Star WarsTM waren populair bij de consumenten in 2010, maar vrijwel alle andere productlijnen verkochten beter dan verwacht.

De nieuwe online game LEGO Universe die eind 2010 op de markt kwam, voldeed niet volledig aan de verwachtingen en droeg slechts beperkt bij aan de inkomsten.

De nieuwe serie op LEGO stenen gebaseerde bordspellen, LEGO Games, die in 2009 op een beperkt aantal markten was geïntroduceerd, werd in 2010 wereldwijd gelanceerd en verkocht uitstekend.

Grotere voorraden ter ondersteuning van de verkoop rond de feestdagen

In 2010 ging de LEGO Groep door met de uitbreiding van haar productie- en magazijncapaciteit waarmee ze afgelopen jaren was begonnen. Bij de fabriek in Kladno in de Tsjechische Republiek werd een nieuw magazijn gebouwd en bij de fabriek in Monterrey in Mexico is een nieuwe gieterij in aanbouw. De eerste LEGO stenen uit deze nieuwe fabriek worden verwacht in 2011. Daarnaast zijn er ook plannen voor een nieuw administratiekantoor in Billund, Denemarken.

Deze uitbreidingen hangen samen met de sterk groeiende omzet van de afgelopen jaren. In 2010 droeg de verbeterde voorraadsituatie van de Groep eraan bij dat de winkelschappen tijdens de drukke periode voor Kerst gevuld konden blijven. Dit resulteerde in een uitstekende kerstomzet.

Gesteund door het huidige hoge investeringsniveau verwacht de LEGO Groep haar hoge leveringscapaciteit te kunnen handhaven en zelfs te kunnen verbeteren.

Om tegemoet te kunnen komen aan de vraag naar meer productie en de stijgende verkoop, heeft het bedrijf ook meer personeel in dienst genomen en beschikt het nu over gemiddeld 8.365 fulltime medewerkers. Dit is een drastische toename van 1.079 fulltime medewerkers ten opzichte van 2009.

Focus op het milieu

De LEGO Groep werkt actief aan het reduceren van de belasting van het milieu ­ onder andere door efficiënter gebruik van energie. In 2010 slaagde het bedrijf ruimschoots in haar doelstelling van een verbetering van 10% in energie-efficiëntie ten opzichte van 2007. De doelstelling voor 2015 is om maar liefst de helft van de benodigde energie uit duurzame bronnen te verkrijgen - en in 2020 moet dit 100% worden.

Ook de werkomgeving van de LEGO Groep is veiliger geworden. In 2010 daalde het aantal ongelukken op het werk met 38% ten opzichte van 2009. Het bedrijf streeft ernaar om in 2015 het aantal bedrijfsongevallen met nog eens 80% terug te dringen en zodoende één van de veiligste werkplekken ter wereld te worden.

Alle niet-financiële gegevens zijn te zien in het 'Progress Report 2010' van de LEGO Groep (via www.LEGO.com onder de folder "About us").

Groeiverwachting in 2011

In 2011 verwacht men een gematigde groei op de wereldwijde markt voor traditioneel speelgoed. De LEGO Groep verwacht groeiende verkoopcijfers gedurende het jaar ­ hoewel niet in dezelfde mate als in 2010.

CEO Jørgen Vig Knudstorp: "We verwachten groei in zowel onze primaire markten Noord-Amerika en Europa, als in de nieuwe, snel groeiende markten, waaronder China. Zowel onze klassieke productseries als de nieuwe thema's zoals LEGO Ninjago zijn dit jaar goed van start gegaan."

Sterke groei LEGO Nederland
Maurice Van der Kuip, Country Manager LEGO Nederland: "LEGO Nederland is zeer tevreden over de ontwikkelingen. De traditionele speelgoedmarkt liet in 2010 een bescheiden groei zien. LEGO Nederland echter, groeide met maar liefst 16%. Deze groei wordt gedreven door zowel nieuwe lanceringen (LEGO® Atlantis) als erg sterke klassieke lijnen (LEGO DUPLO® en LEGO City). Ook de zeer succesvolle introductie van LEGO Games in de gezelschapsspellencategorie, waar de LEGO Groep de komende jaren nog meer in gaat investeren, heeft bijgedragen aan deze sterke groei. We zien in Nederland momenteel een dynamische speelgoedmarkt waarbij het koopgedrag zich langzaam maar zeker verplaatst van traditionele kanalen naar nieuwe kanalen, zoals online winkels. Deze trend volgen we ook met onze marketingactiviteiten door naast traditionele marketing ook op online marketing, evenementen en partnerships te focussen. LEGO Nederland, als nummer één binnen het traditionele speelgoedsegment, zal ook dit jaar sterk blijven investeren in de markt. Voor 2011 verwacht LEGO Nederland een verdere groei over de volledige breedte van het LEGO assortiment."

# # # # #