Gemeente Maassluis

Beantwoording schriftelijke vragen CDA, PvdA, VVD, VSP mobiele netwerken


1. Wat is de actuele status van dit dossier? Wat is uw informatie over de tijdelijke voorziening en het effect op de kwaliteit en dekking van de diverse netwerken daarvan?

De gemeente heeft omwille van de ervaren problemen getracht een oplossing bij de provider en Maasdelta te bespoedigen. Formeel heeft de gemeente geen andere rol dan vergunningverlener, waarbij opgemerkt dient te worden dat masten tot en met 5 meter niet vergunningplichtig zijn.


2. Hebben T-Mobile en/of Vodafone inmiddels een vergunningsaanvraag ingediend?


3. Wat is de gemiddelde doorlooptijd van een vergunning voor een installatie zoals wordt gebruikt door telecom-providers? Is die vergunning al verleend en zo nee, waarom niet?

Tot verzenddatum van deze brief is er geen vergunningaanvraag ontvangen. Een mast tot en met 5 meter is niet vergunningplichtig (Nota Nationaal Antennebeleid). Een omgevingsvergunningaanvraag voor een tijdelijke mast, niet passend binnen het bestemmingsplan (veelal het geval aangezien deze op maaiveld staan en een bepaalde hoogte moeten hebben om te functioneren), heeft een doorlooptijd van minimaal 26 weken. Past de aanvraag wel binnen het bestemmingsplan, dan geldt een fatale termijn van 8 weken.


4. Is er al akkoord van bewoners en Maasdelta over de locatie? Zo ja, is de opdracht tot plaatsing al gegeven?

Navraag bij Maasdelta leert dat er overeenstemming is met T-Mobile over het plaatsen van een mast op het gebouw MFA-Parkrand. Het is aan de provider om opdracht te verlenen voor het plaatsen van de mast.


5. Wanneer verwacht u dat de netwerkcapaciteit en kwaliteit weer op orde is gebracht danwel dat gestart kan worden met de daadwerkelijke plaatsing van de nieuwe permanente antenne installatie?

Indien de te plaatsen mast niet-vergunningplichtig is, kan per direct gestart worden met plaatsing. Is de te plaatsen mast wel vergunningplichtig, dan dient een omgevingsvergunningprocedure te worden doorlopen met een toetsing- en afgiftetermijn zoals omschreven bij de vragen 2 en 3.


6. Hulpdiensten gebruiken eveneens dit soort netwerken voor hun communicatie. Zijn de risico's voor dit gebied voor wat betreft bereikbaarheid van hulpdiensten thans groter dan normaal? Bevinden deze risico's nog steeds binnen de bandbreedte van de richtlijnen?

De hulpdiensten maken voor hun onderlinge communicatie geen gebruik van voornoemd mobiel netwerk, maar van het landelijke systeem C2000 wat eigen zendmasten heeft. De problematiek doet zich daar dus niet voor. Het benaderen van hulpdiensten via het alarmnummer (noodoproep) is mogelijk via ieder aanwezig netwerk. De gemeente heeft daarnaast geen signalen ontvangen van de hulpdiensten over een mogelijk veiligheidsrisico als gevolg van verminderde netwerkdekking in Maassluis West.