Witteveen en Bos

Pleidooi voor `rechts inhalen' tegen files

(07-03-2011)

Het kabinet wil met de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur 'het maximale uit elke meter snelweg halen'. Daarom moet datzelfde kabinet `keep your lane' invoeren. Dat adviseert verkeersspecialist ing. Erik Jongenotter van Witteveen+Bos. In de eigen baan mogen blijven vermindert de files, maakt het verkeer veiliger en zorgt dat snelwegen beter worden benut.

Nederland krijgt steeds meer brede snelwegen; drie of meer rijstroken in één richting komt steeds vaker voor. Maar meer capaciteit betekent niet automatisch minder files, zegt Jongenotter op 7 maart in NRC. Weggebruikers moeten bij het weven en in- en uitvoegen vaak meerdere stroken tegelijk oversteken. Dat verstoort het verkeer en daardóór ontstaan juist files. Een belangrijke oorzaak is angstvallig rechts houden.

"Nederlanders zijn opgevoed met stevige boetes voor links rijden. De rechterstroken puilen daardoor uit, terwijl links alle ruimte is. Op brede snelwegen wreekt zich dat extra. En vooral als er nog nét geen file is. Iedereen interpreteert de situatie dan anders. De een haalt wel rechts in, wat in een file inderdaad mag, de ander ergert zich. Het is verwarrend en daardoor verstorend en onveilig. Op die manier ontstaat er bijvoorbeeld file in de avondspits bij de splitsing A4-A44."

Jongenotter pleit voor de invoering van `keep your lane' bij maximumsnelheden van 90 kilometer per uur en lager. Rijkswaterstaat moet vlak voordat een file dreigt te ontstaan, een `snelheidsdeken' instellen, oftewel een lagere snelheid op de matrixborden boven de weg tonen. Het wordt dan direct mogelijk naar links te gaan of links te blijven rijden. Het weven kan dan plaatsvinden over een grotere weglengte, waardoor het verkeersbeeld rustiger wordt.

Voor invoering is een wetswijziging in combinatie met een informatiecampagne voldoende. Dit maakt het niet alleen een effectieve maar ook een kostenefficiënte maatregel. Jongenotter: "Onze snelwegen veranderen ingrijpend, de verkeersregels moeten dat ook. De huidige zijn niet meer toereikend. Met de invoering van `keep your lane' zullen automobilisten actief kunnen bijdragen aan de vermindering van files."