Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 8 maart 2011

Vier brancheorganisaties worden partner van MVO Nederland

De behoefte om deel te nemen aan het partnernetwerk van MVO Nederland neemt toe. Onlangs hebben vier brancheorganisaties zich als partner aangesloten bij MVO Nederland; Duurzame Boomkwekers Nederland (DBN), Platform Promotional Products (PPP), Nederlands Vastgoedexploitatie Platform (NeVaP) en Dutch Produce Association (DPA). DBN en PPP ondertekenden al het manifest van MVO Nederland, met daarin een beschrijving van hun MVO-activiteiten.

Platform Promotional Products
Op 10 februari legden Platform Promotional Products (PPP) hun MVO-activiteiten vast in het partnermanifest van MVO Nederland. PPP-voorzitter Hans Poulis, PPP-bestuurslid Stephan van Caulil en MVO Nederland-directeur Willem Lageweg plaatsten er hun handtekening onder. De brancheorganisatie voor promotionele artikelen heeft een ambitieus plan ontwikkeld om meer verantwoordelijkheid te nemen voor sociale- en milieuaspecten in hun keten. Dit doen zij aan de hand van een MVO-gedragscode die PPP voor haar leden heeft ontwikkeld en waar ook een certificaat aan gekoppeld is. Het partnerschap van MVO Nederland sluit hier goed bij aan. Duurzame Boomkwekers Nederland
Ook de vereniging Duurzame Boomkwekers Nederland (DBN) gaat voor duurzaamheid. Hun ondertekening van het partnermanifest vond plaats tijdens het congres 'Werken aan duurzame groenketens' op 3 februari. In de boomkwekerij is een kopgroep van een kleine 50 duurzame boomkwekers bezig met een forse reductie van chemische middelen en kunstmest en een grotere inzet van mensen met een beperking."Het partnerschap met MVO Nederland ziet DBN daarom als een meerwaarde in de verbreding van haar duurzame doelstellingen," aldus voorzitter Ben van der Meijden. Nederlands Vastgoedexploitatie Platform
Nederlands Vastgoedexploitatie Platform (NeVaP) werd op 3 februari partner van MVO Nederland. Met behulp van dit partnerschap wil NeVaP haar leden zo goed mogelijk informeren over én attenderen op MVO-ontwikkelingen en activiteiten. Ook de kennisuitwisseling met diverse andere partners van MVO Nederland ziet NeVaP als een meerwaarde. Dutch Produce Association
Dutch Produce Association (DPA) sloot zich op 8 februari als partner aan bij MVO Nederland. Ad Klaassen, secretaris DPA: "De tuinbouw zal zich inzetten om de inspanningen van de sector met betrekking tot het terugdringen van CO2-productie, energie- en watergebruik en inzet gewasbeschermingsmiddelen transparant te maken naar de consument. Aansluiting bij MVO Nederland is dan ook een logische stap."

Het nieuwe ondernemen
Willem Lageweg, directeur van MVO Nederand, noemt MVO "het nieuwe ondernemen", waarbij maatschappelijke vraagstukken zoals klimaat en arbeidsparticipatie door ondernemers worden vertaald in oplossingen en nieuwe producten. Hij sprak zijn vreugde uit over de aansluiting van de vier brancheorganisaties bij MVO Nederland: "Over MVO praten is niet genoeg. Je moet in de praktijk laten zien dat je daadwerkelijk stappen zet. Bij MVO Nederland zeggen wij: 'Be the change you want to see in business'."

MVO Nederland
MVO Nederland is de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor bedrijven met MVO-ambitie. Haar streven: MVO een vanzelfsprekende zaak maken voor alle ondernemers in Nederland. Sinds de oprichting in 2004 is MVO Nederland uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen en daarover van gedachten willen wisselen met gelijkgestemden, brancheorganisaties, de overheid en/of NGO's. Het partnernetwerk van MVO Nederland telt inmiddels circa 1.500 bedrijven en organisaties. Elke maand komen daar 60 partners bij. Deze ondernemingen komen uit alle sectoren en variëren van eenpersoonsbedrijven tot multinationals. MVO Nederland faciliteert haar achterban met kennis en inspiratie over de volle breedte van het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2011 zijn er speciale activiteiten op het terrein van slimmer samenwerken, sociale innovatie en het nieuwe werken. Ook aan arbeidsparticipatie van mensen die het op de arbeidsmarkt moeili jk hebben, wordt door MVO Nederland in 2011 extra aandacht besteed. Kijk voor meer informatie op www.mvonederland.nl.

PPP
De branche van promotionele producten en diensten heeft zich verenigd in het Platform Promotional Products (PPP). Binnen deze organisatie staan imagoverbetering door verdere professionalisering, kennisvermeerdering, en belangenbehartiging centraal. PPP spitst zich toe op de behoeften en belangen van de bedrijven in de branche van promotionele producten. De core business van de leden ligt in de handel in promotionele producten. Deze brancheorganisatie telt inmiddels circa 300 leden. www.ppp-online.nl

Vereniging Duurzame Boomkwekers Nederland (DBN)
DBN is de vereniging van kwekers die werken aan duurzaam ondernemen. De vereniging Duurzame Boomkwekers Nederland is in 2009 ontstaan vanuit de vereniging Brabantse Milieukeur Boomkwekers. De vereniging heeft een kleine 50 leden. Dit zijn boomkwekers die hun producten telen volgens de eisen van Milieukeur. Dit is een productcertificaat die duurzaam geteelde boomkwekerijproducten waarborgt. www.duurzamebomen.nl

Nederlands Vastgoedexploitatie Platform (NeVaP)
NeVaP is hét kennis- en innovatieplatform in de vastgoedexploitatie sector. NeVaP is een vereniging met 200 professionals, die op enigerlei wijze betrokken zijn bij de exploitatie van vastgoed. Het doel van NeVaP is het verbeteren van de kwaliteit én het aanjagen van de innovatie in de vastgoedexploitatie sector. www.nevap.nl

Dutch Produce Association (DPA)
DPA is de sectorvereniging van afzetorganisaties voor groenten, fruit en paddestoelen in Nederland. DPA is opgericht in 1997 met als doel de belangen te behartigen voor de groenten- en fruitsector, zowel op nationaal als op Europees niveau. De associatie heeft twaalf leden en is gevestigd in Breda. www.dpa.eu