Gemeente Zoetermeer

Gemeente bouwt toch fiets- en voetgangersbrug Nieuwe Driemanspolder

ontwerp fiets- en voetgangersbrug Nieuwe Driemanspolder De fiets- en voetgangersbrug Hobbema 2.0 is zo'n belangrijke schakel in het lokale en regionale fietspadennetwerk dat het Zoetermeerse college van burgemeester en wethouders deze brug per se wil bouwen. Ook nu er onzekerheden zijn rondom de ontwikkeling van het recreatiepark Nieuwe Driemanspolder.
Onlangs werd bekend dat de ontwikkeling van dit gebied onzeker is geworden door bezuinigingen vanuit de rijksoverheid. Zekerheid hierover kan pas over een paar maanden tot een half jaar worden verwacht.

De betekenis van de brug voor de regio wordt nog eens onderstreept door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincie Zuid-Holland die subsidies van respectievelijk 2 miljoen en 3,5 miljoen euro hebben toegekend voor de bouw hiervan. De Europese Unie en de provincie stellen voor het geven van de subsidie bepaalde voorwaarden aan de planning. Wachten op zekerheid over de Nieuwe Driemanspolder betekent dat de gemeente deze belangrijke subsidies kwijtraakt en daardoor de brug niet kan bouwen. Daarom heeft het college van burgemeester en wethouders op 8 maart 2011 besloten de aanleg van de brug door te zetten.

Belangrijke verbinding
De brug voor langzaam verkeer verbindt straks het Westerpark met de Nieuwe Driemanspolder en het Buytenpark. Ook is de brug een schakel in de verbindingen tussen de wijken Meerzicht, Buytenwegh, Rokkeveen, Leidschenveen en Ypenburg. De fietsbrug ligt bovendien op een kruising van twee regionale recreatieve routes die vier waardevolle Nederlandse landschappen met elkaar verbinden: Westland, Midden Delfland, Groene Hart en Duinlandschap.

De daadwerkelijke bouw van de fiets- en voetgangersbrug Hobbema 2.0 begint in september. In de zomer worden voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd.