Beter Bed Holding NV

Beter Bed realiseert recordjaar en keert gehele nettowinst uit aan aandeelhouders
* Stijging omzet over geheel 2010 met 3,7% naar ¤ 374,7 miljoeen.
* Record brutomarge zowel over geheel 2010 (55,9%) als in het vierde kwartaal 2010 (58,5%).
* Groei nettowinst met 16,8% naar een record van ¤ 27,9 miljoen in 20010.
* Winst per aandeel: ¤ 1,30 (2009: ¤ 1,12)./b>
* Dividendvoorstel: ¤ 1,30 per aandeel, pay-out ratio 100%.
* Winstverwachting eerste kwartaal 2011 ten minste gelijk aan het eerste kwartaal 2010 (¤ 8,2 miljoen).

Kengetallen jaarcijfers

(in miljoen ¤ tenzij anders vermeld)

2010

2009

Mutatie

Omzet

374,7

361,5


+3,7%

Mutatie omzet in vergelijkbare winkels (%)


-1,3%


-3,1%

Brutomarge (%)

55,9%

54,7%

Bedrijfsresultaat/EBIT

37,5

32,6


+14,8%

Nettowinst

27,9

23,9


+16,8%

Winst per aandeel (in ¤)


1,30


1,12


+16,1%

Solvabiliteit (%)

53,4%

50,5%

Dividendvoorstel (in ¤)


1,30


1,04


+25,0%

Kengetallen vierdekwartaalcijfers

(in miljoen ¤ tenzij anders vermeld)

Q4 2010

Q4 2009

Mutatie

Omzet


102,6


101,9


+0,7%

Mutatie omzet in vergelijkbare winkels (%)


-4,5%


+7,9%

Brutomarge (%)


58,5%


56,7%

Bedrijfsresultaat/EBIT


15,8


15,7


+0,9%

Nettowinst


11,9


11,9


+0,1%

Ton Anbeek, Directievoorzitter:

'Wij zijn trots een recordjaar te kunnen rapporteren voor wat betreft omzet, brutomarge en nettowinst, zeker in een jaar waarin de consument nog steeds terughoudend was, het aantal sneeuwdagen twee keer zo groot was als in 2009 en onze belangrijkste markten opnieuw krompen. De groei van de omzet, de uitbreiding van ons filialennetwerk, de hogere brutomarge en het hoge kostenbewustzijn droegen alle bij aan de realisatie van dit nettowinstrecord. Dit was niet mogelijk geweest zonder de enorme inzet en professionaliteit van onze medewerkers. De sterke balans en relatief stabiele vooruitzichten stellen ons dit jaar in staat de gehele nettowinst aan onze aandeelhouders uit te kunnen keren.'

Vierde kwartaal 2010

De omzet was in het vierde kwartaal van 2010 met ¤ 102,6 miljoen 0,7% hoger dan in het vierde kwartaal van 2009 (¤ 101,9 miljoen). DDe omzet in de vergelijkbare winkels nam af met 4,5% (vierde kwartaal 2009: +7,9%). Per land was de omzetontwikkeling in het vierde kwartaal als volgt:

Nederland


3%

Duitsland


-4%

Oostenrijk


9%

Zwitserland


26%

Spanje


7%

België


13%

Polen


50%

(vier winkels)

De forse groei van de omzet in Zwitserland wordt naast de groei in het aantal filialen mede veroorzaakt door de appreciatie van de Zwitserse frank ten opzichte van de Euro. In Spanje kon over de tweede helft van 2010 een groei van de omzet worden gerealiseerd van 6%. In het vierde kwartaal kon in Spanje voor het eerst sinds 14 kwartalen ook weer een groei van de omzet in vergelijkbare winkels worden gerealiseerd met 4%.

De brutomarge kwam in het vierde kwartaal van 2010 uit op 58,5% tegen 56,7% over het vierde kwartaal van 2009. De operationele kosten namen mede door de groei van het aantal filialen met netto 23 winkels toe van ¤ 442,1 miljoen naar ¤ 44,2 miljoen. De gemiddelde kosten per winkel naamen in het vierde kwartaal van 2010 marginaal toe. Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam over het vierde kwartaal van 2010 uit op ¤ 15,8 miljoen ((15,4% van de omzet) ten opzichte van ¤ 15,7 miljoen (15,4% van de oomzet) over het vierde kwartaal van 2009. De nettowinst bleef met ¤ 11,9 miljoen gelijk aan de nettowinst in het vierde kwartaal van 2009.

Geheel 2010

De omzet over geheel 2010 nam met 3,7% toe van ¤ 361,5 miljoen inn 2009 naar ¤ 374,7 miljoen in 2010. Deze groei was mede te danken aaan de groei van het aantal filialen. Het aantal filialen groeide met 59 van 1.064 aan het eind van 2009 naar 1.117 aan het eind van 2010. De omzet in vergelijkbare winkels nam daarentegen af met 1,3%. Als gevolg van het meer dan verdubbelde aantal sneeuwdagen ten opzichte van 2009 alsook een warme periode in de zomer had de onderneming over het gehele jaar te maken met tegenvallende bezoekersaantallen in de belangrijkste markten, Nederland en Duitsland. De consumentenbestedingen in de markt voor slaapkamerartikelen waren in 2010 lager dan in 2009. Desondanks heeft de onderneming ook in 2010 weer een groei van haar marktaandeel gerealiseerd. Per land was de omzetontwikkeling over geheel 2010 als volgt:

Nederland


7%

Duitsland

0%

Oostenrijk


8%

Zwitserland


25%

Spanje


-2%

België

10%

Polen

48%

(vier winkels)

Het continu streven naar verbetering van de brutomarge leverde ook in 2010 een belangrijke bijdrage aan het resultaat op. De brutomarge steeg van 54,7% in 2009 naar 55,9% in 2010. De operationele kosten namen mede als gevolg van de groei van het aantal winkels toe van ¤ 165,2 miljoen naar ¤ 172,0 miljoen. Als percentage van de omzet stegen de kosten margiinaal van 45,7% naar 45,9%.

De gemiddelde kosten per winkel stegen in 2010 eveneens marginaal.

Het bedrijfsresultaat kwam over geheel 2010 uit op ¤ 37,5 miljoenn (10,0% van de omzet) tegen ¤ 32,6 miljoen (9,0% van de omzet) overr 2009. De belastingdruk daalde van 25,2% over geheel 2009 naar 24,6% over geheel 2010. Dit kwam onder meer door realisatie van compensabele verliezen uit het verleden, waardoor de belastingdruk ¤ 0,4 miljoen lager wass dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst bedroeg ¤ 27,9 mmiljoen tegen ¤ 23,9 miljoen over 2009. De winst per aandeel bedroegg over 2010 ¤ 1,30 (2009: ¤ 1,12). >

De totale investeringen in 2010 bedroegen ¤ 8,2 miljoen (2009: ⤠6,3 miljoen). In 2010 is het grootste deel van dit bedrag, namelijk ¤ 6,7 miljoen, geïnvesteerd in nieuwe en bestaande winkels. Heet resterende bedrag is voornamelijk geïnvesteerd in IT. De kasstroom (nettowinst plus afschrijvingen) bedroeg in 2010 ¤ 35,8 miljoen ten opzichte van ¤ 31,7 miljoen in 2009. De solvabiliteit bedroeg aan hhet einde van 2010 53,4% (2009: 50,5%).

De rentedragende schuld per eind 2010 bedroeg ¤ 7,0 miljoen (eind 22009: ¤ 9,0 miljoen).

Operationeel

In 2010 werden in totaal 112 winkels geopend en 59 gesloten. Hiermee kwamen er per saldo 53 winkels bij, waarmee het totaal aantal eind 2010 uitkwam op 1.117.

Aantal winkels

31-12-2009

Gesloten

Geopend

31-12-2010

Matratzen Concord (incl. MAV)

883

46

95

932

Beter Bed

84


1


2

85

El Gigante del Colchón

51

9

11

53

BeddenREUS

34


3


4

35

Slaapgenoten/Dormaël Slaapkamers

12


-


-

12

Totaal


1.064

59

112


1.117

Matratzen Concord (incl. MAV)

De omzet van de cash & carry-winkelformule Matratzen Concord kwam over 2010 uit op ¤ 219,2 miljoen (58,5% van de totale concernomzet). Ditt is een groei van 1,7% ten opzichte van 2009.

In vergelijkbare winkels nam de omzet met 3,8% af.

In 2010 werd 84% van de omzet van Matratzen Concord in Duitsland behaald.

Deze formule opende in 2010 netto 49 nieuwe winkels, waarvan 31 in Duitsland. In Oostenrijk werden netto zes winkels geopend, in Zwitserland vier, in Nederland zes en zowel in België als in Polen werd één nieuwe winkel geopend.

Aantal winkels


31-12-2009

Gesloten

Geopend


31-12-2010

Duitsland


761


39


70


792

Nederland


32


3


9


38

Oostenrijk


46


1


7


52

Zwitserland


34


3


7


38

België


7


-


1


8

Polen


3


-


1


4

Totaal


883


46


95


932

Beter Bed

Deze formule is actief in Nederland. Het aantal Beter Bed winkels groeide met één winkel van 84 naar 85 als gevolg van twee openingen en een sluiting. De omzet nam toe met 5,9% van ¤ 107,4 miljoen over 2009 naar ¤ 113,7 miljoen over 2010. Hiermee droeg deze formule 30,3% biij aan de totale concernomzet. In de vergelijkbare winkels nam de omzet over geheel 2010 toe met 3,0%.

Overige formules

Over 2010 bedroeg de omzet van de overige formules ¤ 41,8 miljoen ((2009: ¤ 38,5 miljoen). Hierin zijn begrepen de omzetten van de winkkelformules BeddenREUS (Nederland), Slaapgenoten/Dormaël (Nederland), El Gigante del Colchón (Spanje) en de groothandel DBC. De omzet over 2010 was 8,4% hoger dan over 2009. Vooral de prestatie van DBC met een omzetgroei van 30,1% was erg sterk. Deze overige formules dragen 11,2% bij aan de totale concernomzet.

Dividend

In november 2010 is een interim-dividend in contanten uitgekeerd van ¤ 0,47 per aandeel. Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders, te houden op 28 april 2011, zal worden voorgesteld om een contant slotdividend uit te keren van ¤ 0,83.

Hiermee komt het dividend over 2010 uit op ¤ 1,30 per aandeel (20099: ¤ 1,04 per aandeel) en wordt de gehele nettowinst over het boekjaaar 2010 uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Controleverklaring

De financiële gegevens in de bijlagen zijn ontleend aan de geconsolideerde jaarrekening van Beter Bed Holding N.V., die op 28 april 2011 ter vaststelling aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden aangeboden en waarbij een goedkeurende controleverklaring van de onafhankelijke accountant is afgegeven.

Gang van zaken eerste maanden 2011 en vooruitzichten

Ook in 2011 zullen de marktomstandigheden voor Beter Bed Holding naar verwachting uitdagend blijven. De meeste consumenten blijven onzeker over de toekomst. Hun koopbereidheid blijft naar verwachting relatief laag. Ook van het aantal verhuizingen - een belangrijke factor voor de markt voor slaapkamerartikelen - verwacht de onderneming op korte termijn geen impulsen. Dat geldt ook voor het aantal nieuw te bouwen woningen.

Ondanks deze lastige omstandigheden zal het aangescherpte retailmarketingbeleid in 2011 gericht zijn op het blijven winnen van marktaandeel in alle markten waar de onderneming actief is.

Naast de voortgaande internationale expansie zal in 2011 ook nadrukkelijker naar expansiemogelijkheden van de bestaande formules in Nederland worden gekeken.

In het verleden zijn gemiddeld tussen de 50 en 100 winkels netto (saldo van openingen en sluitingen) per jaar geopend. Afhankelijk van de mogelijkheden op de onroerendgoedmarkt en de algemene economische ontwikkelingen wordt er voor 2011 naar gestreefd aan de bovenkant van deze range te eindigen.

Het jaar 2011 is gestart met een lagere orderportefeuille ten opzichte van het begin van 2010. Dit komt door een lagere orderintake in de maanden november en december van 2010 ten opzichte van dezelfde maanden in 2009. De lagere orderportefeuille leidt tot een lagere omzet in het eerste kwartaal 2011 voor de formules die met een orderportefeuille werken.

In het eerste kwartaal van 2010 was de belastingdruk ¤ 0,4 miljoeen lager als gevolg van onder meer het kunnen realiseren van eenmalige compensabele verliezen.

Ondanks het bovenstaande verwacht de onderneming, mede door sterke promoties, in het eerste kwartaal 2011 ten minste een gelijke nettowinst te kunnen realiseren als over het eerste kwartaal 2010, toen de nettowinst ¤ 8,2 miljoen bedroeg.

Profiel

Beter Bed is actief in de Europese markt voor slaapcomfort. De activiteiten omvatten detailhandel met in totaal 1.117 winkels per eind 2010, via de ketens Beter Bed (actief in Nederland), Matratzen Concord (actief in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, België en Polen), El Gigante del Colchón (actief in Spanje), BeddenREUS, Dormaël en Slaapgenoten (alle drie actief in Nederland) en MAV (actief in Duitsland). Verder is Beter Bed Holding via haar dochter DBC International actief in de ontwikkeling en groothandel van merkartikelen in de slaapkamerbranche in Nederland, België, Duitsland en in Spanje. Beter Bed Holding behaalde in 2010 een netto-omzet van ¤ 374,7 miljoen en is sinds december 1996 genoteerd aan Euronext AAmsterdam. Het aandeel Beter Bed Holding is opgenomen in de Amsterdam Small cap Index (AScX).