Radboud Universiteit Nijmegen
Nijmeegse hoogleraar promoot Rembrandt in Japan
Datum bericht: 28 februari 2011
Wat heeft een Nijmeegse hoogleraar te maken met een bekende Japanse
violiste? Rembrandtspecialist Volker Manuth gaf Emiri Miyamoto drie
dagen lang een rondleiding door Amsterdam, in de voetsporen van
Rembrandt. Het bijzondere duo wordt ingezet om een tentoonstelling over
Rembrandt in Japan te promoten.
Vanaf 12 maart zullen er in Japan ongeveer vijftien schilderijen en
honderd etsen van de hand van Rembrandt te zien zijn, onder andere uit
New York, Boston, Parijs en Amsterdam. De tentoonstelling wordt
geopend in Tokyo en gaat daarna naar Nagoya. Dat Japanners
geĂŻnteresseerd zijn in Nederlandse kunstenaars bleek al eerder bij
tentoonstellingen van Vermeer en Van Gogh, maar ook van Rembrandt.
Waarom hebben Japanners zoveel interesse in deze Nederlandse schilder?
Japans papier
Van circa 1640 tot 1859 had Nederland als enige Westerse land een bijna
exclusieve handelsrelatie met Japan. De Nederlanders werden toegelaten
op een kunstmatig eiland voor de kust, Dejima. Hierdoor kwamen Japanse
producten dus voornamelijk naar Nederland. Manuth: "Japans papier, ook
wel washi genaamd, wordt gemaakt uit lange plantenvezels. Het papier
heeft een stevige structuur en een mooie kleur. Daarnaast heeft het een
bijzonder vermogen om inkt op te nemen. Er ontstaat dan een mooi, licht
wazig effect. Ook Rembrandt maakte gebruik van Japans papier, hij vond
het bijzonder geschikt voor de afdruk van etsplaten. Japanners zien
hierdoor een cultureel verband: dat zij ook een aandeel kunnen
`claimen' van Rembrandts oeuvre." Het idee van de tentoonstelling is
dan ook te laten zien op welke manier Rembrandt gebruik heeft gemaakt
van Japans papier en hoe dit hem heeft geholpen bij zijn etsen.
Rembrandtdeskundige
In eerste instantie werd prof. Manuth benaderd door het Japanse
televisiestation Nippon Television Network voor een interview als
Rembrandtdeskundige. Later vroegen ze hem om samen met de bekende
Japanse violiste Emiri Miyamoto het Rijksmuseum, het Rembrandthuis en
het Amsterdams Grafisch Atelier te bezoeken voor een documentaire.
Manuth, gespecialiseerd in Rembrandt en de Nederlandse schilderkunst en
grafiek van de zeventiende eeuw, gaf Miyamoto toelichting bij wat ze
tijdens hun tocht zagen. Hij vertelde haar ook over de
achtergrondgeschiedenis van Rembrandt en de zeventiende eeuw. Als
afsluiting heeft Miyamoto zelf een ets gemaakt naar voorbeeld van oude
technieken. Op 12 maart 2011, de dag dat de tentoonstelling opent, zal
het duo een uur lang op Japanse televisie te zien zijn onder de naam
The mystery of Rembrandt - Why he was attracted to prints.
Tentoonstelling The Quest for Chiaroscuro. Van 12 maart tot 12 juli in
The National Museum of Western art, Tokyo en van 25 juni tot 4
september in The Nagoya City Art Museum, Nagoya.
Getoonde werken komen o.a. van het Louvre Museum, The British Museum,
Rembrandt Huis, Metropolitan Museum en Museum of Fine Arts Boston.
Website Nippon Television Network http://www.ntv.co.jp/english/