ProRail

Persbericht

10-03-2011

Start bouw fiets- en voetgangerstunnel onder Amsterdam Centraal Station

Op zaterdag 12 maart start de bouw van de tunnel voor fietsers en voetgangers onder Amsterdam Centraal Station. Deze nieuwe tunnel zorgt voor een snelle en veilige verbinding tussen de binnenstad en het IJ. Najaar 2012 is de tunnel in gebruik.

Verbetering verkeersveiligheid

Via de tunnel kunnen fietsers en voetgangers snel en veilig vanuit de binnenstad naar het IJ, waar ze precies uitkomen bij de pontveren. De passage zorgt daarmee voor een betere verbinding tussen Amsterdam Noord en het centrum van Amsterdam. De verkeersveiligheid op de De Ruijterkade verbetert, omdat langzaam verkeer en autoverkeer elkaar straks ongelijkvloers kunnen kruisen. Hiermee wordt een ontbrekende schakel in het Amsterdamse fietsnetwerk gerealiseerd.

15.000 fietsers

De tunnel is bedoeld voor fietsers en voetgangers. Hij ligt in het verlengde van de Martelaarsgracht, en komt naast de trap aan de westkant van het station uit. De 3 meter hoge tunnel is 110 meter lang, en 10 meter breed. Dagelijks zullen naar schatting 15.000 fietsers de tunnel gebruiken, een aantal vergelijkbaar met de onderdoorgang onder het Rijksmuseum. Het stationsgebouw vormt op dit moment nog een barrière, waar fietsers en voetgangers omheen moeten.

Cameratoezicht

Het voetpad komt iets hoger te liggen dan het fietspad, zodat de indeling duidelijk is. De wanden van het fietspad zijn bekleed met stalen roosters, met daarachter geluidsabsorberend materiaal, om het echoën zoveel mogelijk te beperken. Goede verlichting en cameratoezicht zorgen voor sociale veiligheid. Het voetpad, de zijkant en het plafond boven het voetpad worden bekleed met keramische tegels, met een kunstwerk van Irma Boom.

Werken in weekenden

Prorail voert de bouw uit, in opdracht van de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (DIVV) van de gemeente Amsterdam. De bouw van de tunnel is een complexe operatie. De ruwbouw van de tunnel wordt grotendeels vanaf het spoorniveau gebouwd. Met behulp van damwanden, funderingspalen en nieuwe spoordekken wordt het spoor opgevangen. Omdat daarvoor steeds enkele sporen buiten werking zijn, kan alleen in de weekenden worden gewerkt. Dit heeft geen gevolgen voor de dienstregeling van de treinen. De afbouw en inrichting van de tunnel vindt van onderaf plaats nadat de sporen zijn opgevangen. De werkzaamheden starten aan de IJ-zijde van Amsterdam Centraal Station, en eindigen aan de centrumzijde.

[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.startbouwfiets-envoetgangerstun nelonderamsterdamcentraalstation&category=Regionaal]