Gemeente Helmond


Verwijderen bomen voor nieuwe Spoorzone

Rondom het NS-station worden 40 bomen gekapt. Dit is nodig voor de aanleg van de nieuwe Spoorzone. Er komen nieuwe bomen voor terug.

De bomen moeten plek maken voor de aanleg van de nieuwe spoorwegonderdoorgang, de aan te leggen fietsenstalling en de nieuwe inrichting van het Stationsplein. Het zijn bomen van verschillende soorten, die staan langs de Verlengde Stationsstraat, de Stationsstraat en op het Stationsplein.

Grote groenvakken met nieuwe bomen

Zodra de onderdoorgang is gebouwd, komen er grote groenvakken rond het nieuwe station. Hierin worden nieuwe bomen geplant.

Werk start eind maart

Met het kappen en verwijderen van de bomen wordt eind maart gestart. In verband met de veiligheid voor het publiek worden tijdens het kappen delen van de weg- en het plein afgezet. Ook zal een deel van de fietsstallingen tijdelijk niet gebruikt kunnen worden. Omdat de ruimte voor fietsen beperkt is, wordt dit werk zo snel mogelijk uitgevoerd.

Spoorzone

Tussen het winkelgebied in het centrum en Suytkade ligt de centrale spoorzone (het gebied rond het station). De gemeente wil samen met de NS en ProRail dit gebied opknappen zodat het beter past bij het centrum en Suytkade. Ook moet de barrièrewerking van het spoor weg genomen worden. Dit betekent dat het station en het stationsplein vernieuwd worden en dat er een onderdoorgang onder het spoor komt. De spoorzone wordt een OV-knooppunt waar trein, bus, fiets, voetganger en automobilisten/taxi elkaar ontmoeten.

* Meer info over het project Spoorzone