Gemeente Helmond
Verwijderen bomen voor nieuwe Spoorzone
Rondom het NS-station worden 40 bomen gekapt. Dit is nodig voor de
aanleg van de nieuwe Spoorzone. Er komen nieuwe bomen voor terug.
De bomen moeten plek maken voor de aanleg van de nieuwe
spoorwegonderdoorgang, de aan te leggen fietsenstalling en de nieuwe
inrichting van het Stationsplein. Het zijn bomen van verschillende
soorten, die staan langs de Verlengde Stationsstraat, de Stationsstraat
en op het Stationsplein.
Grote groenvakken met nieuwe bomen
Zodra de onderdoorgang is gebouwd, komen er grote groenvakken rond het
nieuwe station. Hierin worden nieuwe bomen geplant.
Werk start eind maart
Met het kappen en verwijderen van de bomen wordt eind maart gestart. In
verband met de veiligheid voor het publiek worden tijdens het kappen
delen van de weg- en het plein afgezet. Ook zal een deel van de
fietsstallingen tijdelijk niet gebruikt kunnen worden. Omdat de ruimte
voor fietsen beperkt is, wordt dit werk zo snel mogelijk uitgevoerd.
Spoorzone
Tussen het winkelgebied in het centrum en Suytkade ligt de centrale
spoorzone (het gebied rond het station). De gemeente wil samen met de
NS en ProRail dit gebied opknappen zodat het beter past bij het centrum
en Suytkade. Ook moet de barrièrewerking van het spoor weg genomen
worden. Dit betekent dat het station en het stationsplein vernieuwd
worden en dat er een onderdoorgang onder het spoor komt. De spoorzone
wordt een OV-knooppunt waar trein, bus, fiets, voetganger en
automobilisten/taxi elkaar ontmoeten.
* Meer info over het project Spoorzone