Interbrew


Anheuser-Busch InBev goed op weg om wereldwijde doelstelling van 3,5 hectoliter watergebruik per geproduceerde hectoliter te halen tegen 2012

14 maart 2011 - Anheuser-Busch InBev (Euronext: ABI) (NYSE: BUD) heeft vandaag bekendgemaakt welke vooruitgang het bedrijf heeft geboekt om binnen de drie jaar een aantal agressieve wereldwijde milieudoelstellingen te realiseren als onderdeel van haar engagement voor een Betere Wereld. Een belangrijk element van deze doelstellingen, die het bedrijf vorig jaar in maart bekend heeft gemaakt, is de ambitieuze doelstelling om het watergebruik in de productiefaciliteiten van AB InBev tegen eind 2012 terug te dringen tot 3,5 hectoliter water per geproduceerde hectoliter.

In 2010 bedroeg het gemiddelde waterverbruik van AB InBev 4,04 hectoliter per geproduceerde hectoliter. Dit vertegenwoordigt een daling met 6 procent jaar op jaar en een besparing die volstaat om meer dan 16 000 olympische zwembaden met water vullen vergeleken met het watergebruik van het bedrijf in 2007 . Dat betekent dat het bedrijf goed op weg is om de voor eind 2012 vooropgestelde doelstellingen te realiseren.

"De bekendmaking van onze wereldwijde doelstellingen vorig jaar was een belangrijke mijlpaal voor Anheuser-Busch InBev. Door deze agressieve, meetbare doelstellingen te bepalen, hebben we onze strategie voor een Betere Wereld tot leven gebracht en onze collegas over de hele wereld verenigd om een gemeenschappelijk doel te bereiken, aldus Carlos Brito, CEO van Anheuser-Busch InBev. De collectieve inspanningen van onze 114 000 medewerkers vorig jaar hebben innovatie aangewakkerd en de focus gecreëerd die we nodig hebben om onze ambitieuze wereldwijde milieudoelstellingen tegen 2012 te realiseren. Deze inspanningen zullen worden voortgezet in 2011, en we zullen ons elke dag blijven inzetten om de duurzaamheid verder te verhogen binnen het kader van onze droom om het Beste Bierbedrijf in een Betere Wereld te zijn.

Anheuser-Busch InBev heeft haar wereldwijd waterverbruik het afgelopen jaar gestaag verminderd door middel van een mix van technische verbeteringen, operationele innovaties en een sterk bewustzijn en gedragsgerichte acties om de efficiëntie in elke productiefaciliteit te optimaliseren. Voyager Plant Optimization (VPO), het unieke systeemwijde proces van het bedrijf, verhoogt de efficiëntie van onze productiefaciliteiten via uniforme processen en meetbare normen voor activiteiten, kwaliteit, veiligheid en milieu. Anheuser-Busch InBev heeft ook een beroep gedaan op de vindingrijkheid van ons getalenteerd personeel door op 4 juni 2010 in al onze vestigingen de Wereldmilieudag te vieren, een initiatief van het United Nations Environment Programme (UNEP). Binnen het kader van de Wereldmilieudag hebben medewerkers van AB InBev in 21 landen in totaal 567 milieu- en vrijwilligersprojecten ontwikkeld en uitgevoerd, en daarbij verschillende beste praktijken over onze wereldwijde vestigingen toegepast om de natuurlijke grondstoffen te helpen in stand te houden.

Verscheidene productiefaciliteiten in de belangrijkste geografische gebieden van het bedrijf zijn de motor achter de vooruitgang over heel het bedrijf:

In de Verenigde Staten heeft de brouwerij in Cartersville, Georgia, in 2010 haar jaarlijks watergebruik teruggedrongen tot 3,04 hectoliter water per geproduceerde hectoliter, vergeleken met een gemiddelde van 4,04 hectoliter voor AB InBev voor 2010; bijgevolg is dit de meest waterefficiënte brouwerij van ons bedrijf.

In China heeft onze brouwerij in Ningbo gebruik gemaakt van wat we tijdens de jaarlijkse wereldwijde conferentie van AB InBev omtrent energie- en watergebruik van goed presterende productiefaciliteiten zoals de brouwerij in Cartersville, Georgia, geleerd hebben, en is goed op weg om de doelstelling inzake waterverbruik voor 2012 een jaar vroeger dan vooropgesteld te bereiken door enerzijds elementaire innovaties toe te passen, zoals de diameter versmallen van spuitmonden die gebruikt worden om flessen te spoelen en gerecycleerd water hergebruiken voor algemene reinigingsactiviteiten, en anderzijds de planning van nutsvoorzieningen sterk te integreren in de algemene procedure voor productieplanning.

Onze brouwerijen in België hebben in 2010 hun waterverbruik met 12% herleid tegenover 2009, voornamelijk via optimalisatie van de processen op het vlak van brouwactiviteiten, verpakking en nutsvoorzieningen.

De brouwerij in Wernigerode, Duitsland, die specifiek ontworpen werd om grondstoffen op een extreem efficiënte manier te gebruiken, heeft de doelstelling inzake watergebruik voor 2012 reeds gehaald. De brouwerij heeft een jaarlijks waterverbruik van 3,2 hectoliter water per geproduceerde hectoliter bereikt in 2010 dankzij een sterke focus van het management op milieubehoud, waarbij voortdurend op zoek gegaan wordt naar het meest zuinige gebruik van grondstoffen en procedures verfijnd worden.

In Rusland en Oekraïne hebben de brouwerijen hun waterverbruik gezamenlijk met 8 procent verminderd in 2010 en met meer dan 12 procent sinds januari 2009. Het proces werd versneld via het werk van 'watersheriffs in alle productievestigingen, die de taak hebben om waterlekken op te sporen en op te lossen, om beste praktijken van andere vestigingen in de eigen vestiging toe te passen en om werknemers te helpen om hun agressieve doelstellingen inzake waterbesparing te halen.

In de Zone Latijns-Amerika Zuid hebben verschillende productiefaciliteiten van het bedrijf in 2010 hun waterverbruik met dubbele cijfers verminderd. In Argentinië heeft onze brouwerij in Corrientis een nauwgezette analyse en herformulering uitgevoerd van het standaardproces om machines uit te schakelen en opnieuw op te starten. Deze processen hebben ertoe bijgedragen dat het waterverbruik in de brouwerij in Corrientes in 2010 tot 3,4 hectoliter per geproduceerde hectoliter teruggedrongen werd, een daling met meer dan 14 procent vergeleken met 2009. In Bolivië hebben onze productiefaciliteiten hun inspanningen geconcentreerd op een betere beheersing van het productieproces om verliezen en inefficiënties te verminderen. Dat zorgde voor een gemiddelde daling van het waterverbruik met 15 procent tegenover 2009.

In Brazilië hebben onze productievestigingen in Jacarei en Cuiaba hun beste resultaat ooit neergezet en maken nu deel uit van de groep brouwerijen die de wereldwijde doelstelling van 3,5 hectoliter waterverbruik per geproduceerde hectoliter voor 2010 al behaald hebben of benaderen. Het engagement van het management om de verliezen tot een minimum te beperken, in combinatie met gerichte investeringen in de opwaardering van verpakkingsmachines en automatisering, is de motor achter deze verbetering.

Het bedrijf heeft niet alleen vooruitgang geboekt met betrekking tot haar ambitieuze doelstelling inzake waterverbruik, maar is er ook in geslaagd het energieverbruik per hectoliter (megajoules per hectoliter) tegenover 2009 met 3,7% te verminderen; dat is een belangrijke stap voorwaarts ten opzichte van haar doelstelling om het energieverbruik tegen eind 2010 met 10% te verminderen tegenover 2009. Anheuser-Busch InBev is ook goed op weg om haar ambitieuze wereldwijde doelstellingen te bereiken om enerzijds haar CO2-uitstoot per geproduceerde hectoliter met 10 procent te verminderen tegen 2012 en anderzijds op het vlak van recyclage een percentage van 99% te halen door materiële verliezen weg te werken, besparingen op de verpakkingskosten te realiseren en rendabele alternatieve toepassingen voor grondstoffen en bijproducten te vinden.

De inspanningen van Anheuser-Busch InBev om haar impact op het milieu te verminderen is een van de drie centrale pijlers van het plan van het bedrijf voor een Betere Wereld. De wereldwijde doelstellingen omvatten ook een engagement om verantwoorde consumptie te promoten en om iets terug te geven aan de gemeenschappen waarin het bedrijf actief is.

Om verantwoorde consumptie op wereldschaal te promoten heeft Anheuser-Busch InBev een aantal programmas voor bestuurders die niet drinken/om veilig huiswaarts te keren en een aantal bewustmakingscampagnes gelanceerd. Een voorbeeld van de toonaangevende inspanningen van het bedrijf op dit vlak was de allereerste nationale campagne in China voor bestuurders die niet drinken in februari 2010.

AB InBev zal zich ook blijven inzetten voor de lokale gemeenschappen op elk van haar markten. In 2010 hebben medewerkers op diverse markten wereldwijd binnen het kader van een Betere Wereld deelgenomen aan verschillende gemeenschapsprojecten, zoals opruimacties van rivierbeddingen en straten, samenwerkingsverbanden met organisaties die huizen helpen bouwen voor armen, en schenking van blikjes water en inzameling van fondsen voor slachtoffers van natuurrampen.