Interbrew
Anheuser-Busch InBev goed op weg om wereldwijde doelstelling van 3,5
hectoliter watergebruik per geproduceerde hectoliter te halen tegen 2012
14 maart 2011 - Anheuser-Busch InBev (Euronext: ABI) (NYSE: BUD) heeft
vandaag bekendgemaakt welke vooruitgang het bedrijf heeft geboekt om
binnen de drie jaar een aantal agressieve wereldwijde
milieudoelstellingen te realiseren als onderdeel van haar engagement
voor een Betere Wereld. Een belangrijk element van deze doelstellingen,
die het bedrijf vorig jaar in maart bekend heeft gemaakt, is de
ambitieuze doelstelling om het watergebruik in de productiefaciliteiten
van AB InBev tegen eind 2012 terug te dringen tot 3,5 hectoliter water
per geproduceerde hectoliter.
In 2010 bedroeg het gemiddelde waterverbruik van AB InBev 4,04
hectoliter per geproduceerde hectoliter. Dit vertegenwoordigt een
daling met 6 procent jaar op jaar en een besparing die volstaat om meer
dan 16 000 olympische zwembaden met water vullen vergeleken met het
watergebruik van het bedrijf in 2007 . Dat betekent dat het bedrijf
goed op weg is om de voor eind 2012 vooropgestelde doelstellingen te
realiseren.
"De bekendmaking van onze wereldwijde doelstellingen vorig jaar was een
belangrijke mijlpaal voor Anheuser-Busch InBev. Door deze agressieve,
meetbare doelstellingen te bepalen, hebben we onze strategie voor een
Betere Wereld tot leven gebracht en onze collegas over de hele wereld
verenigd om een gemeenschappelijk doel te bereiken, aldus Carlos Brito,
CEO van Anheuser-Busch InBev. De collectieve inspanningen van onze 114
000 medewerkers vorig jaar hebben innovatie aangewakkerd en de focus
gecreëerd die we nodig hebben om onze ambitieuze wereldwijde
milieudoelstellingen tegen 2012 te realiseren. Deze inspanningen zullen
worden voortgezet in 2011, en we zullen ons elke dag blijven inzetten
om de duurzaamheid verder te verhogen binnen het kader van onze droom
om het Beste Bierbedrijf in een Betere Wereld te zijn.
Anheuser-Busch InBev heeft haar wereldwijd waterverbruik het afgelopen
jaar gestaag verminderd door middel van een mix van technische
verbeteringen, operationele innovaties en een sterk bewustzijn en
gedragsgerichte acties om de efficiëntie in elke productiefaciliteit te
optimaliseren. Voyager Plant Optimization (VPO), het unieke
systeemwijde proces van het bedrijf, verhoogt de efficiëntie van onze
productiefaciliteiten via uniforme processen en meetbare normen voor
activiteiten, kwaliteit, veiligheid en milieu. Anheuser-Busch InBev
heeft ook een beroep gedaan op de vindingrijkheid van ons getalenteerd
personeel door op 4 juni 2010 in al onze vestigingen de Wereldmilieudag
te vieren, een initiatief van het United Nations Environment Programme
(UNEP). Binnen het kader van de Wereldmilieudag hebben medewerkers van
AB InBev in 21 landen in totaal 567 milieu- en vrijwilligersprojecten
ontwikkeld en uitgevoerd, en daarbij verschillende beste praktijken
over onze wereldwijde vestigingen toegepast om de natuurlijke
grondstoffen te helpen in stand te houden.
Verscheidene productiefaciliteiten in de belangrijkste geografische
gebieden van het bedrijf zijn de motor achter de vooruitgang over heel
het bedrijf:
In de Verenigde Staten heeft de brouwerij in Cartersville, Georgia, in
2010 haar jaarlijks watergebruik teruggedrongen tot 3,04 hectoliter
water per geproduceerde hectoliter, vergeleken met een gemiddelde van
4,04 hectoliter voor AB InBev voor 2010; bijgevolg is dit de meest
waterefficiënte brouwerij van ons bedrijf.
In China heeft onze brouwerij in Ningbo gebruik gemaakt van wat we
tijdens de jaarlijkse wereldwijde conferentie van AB InBev omtrent
energie- en watergebruik van goed presterende productiefaciliteiten
zoals de brouwerij in Cartersville, Georgia, geleerd hebben, en is goed
op weg om de doelstelling inzake waterverbruik voor 2012 een jaar
vroeger dan vooropgesteld te bereiken door enerzijds elementaire
innovaties toe te passen, zoals de diameter versmallen van spuitmonden
die gebruikt worden om flessen te spoelen en gerecycleerd water
hergebruiken voor algemene reinigingsactiviteiten, en anderzijds de
planning van nutsvoorzieningen sterk te integreren in de algemene
procedure voor productieplanning.
Onze brouwerijen in België hebben in 2010 hun waterverbruik met 12%
herleid tegenover 2009, voornamelijk via optimalisatie van de processen
op het vlak van brouwactiviteiten, verpakking en nutsvoorzieningen.
De brouwerij in Wernigerode, Duitsland, die specifiek ontworpen werd
om grondstoffen op een extreem efficiënte manier te gebruiken, heeft de
doelstelling inzake watergebruik voor 2012 reeds gehaald. De brouwerij
heeft een jaarlijks waterverbruik van 3,2 hectoliter water per
geproduceerde hectoliter bereikt in 2010 dankzij een sterke focus van
het management op milieubehoud, waarbij voortdurend op zoek gegaan
wordt naar het meest zuinige gebruik van grondstoffen en procedures
verfijnd worden.
In Rusland en Oekraïne hebben de brouwerijen hun waterverbruik
gezamenlijk met 8 procent verminderd in 2010 en met meer dan 12 procent
sinds januari 2009. Het proces werd versneld via het werk van
'watersheriffs in alle productievestigingen, die de taak hebben om
waterlekken op te sporen en op te lossen, om beste praktijken van
andere vestigingen in de eigen vestiging toe te passen en om werknemers
te helpen om hun agressieve doelstellingen inzake waterbesparing te
halen.
In de Zone Latijns-Amerika Zuid hebben verschillende
productiefaciliteiten van het bedrijf in 2010 hun waterverbruik met
dubbele cijfers verminderd. In Argentinië heeft onze brouwerij in
Corrientis een nauwgezette analyse en herformulering uitgevoerd van het
standaardproces om machines uit te schakelen en opnieuw op te starten.
Deze processen hebben ertoe bijgedragen dat het waterverbruik in de
brouwerij in Corrientes in 2010 tot 3,4 hectoliter per geproduceerde
hectoliter teruggedrongen werd, een daling met meer dan 14 procent
vergeleken met 2009. In Bolivië hebben onze productiefaciliteiten hun
inspanningen geconcentreerd op een betere beheersing van het
productieproces om verliezen en inefficiënties te verminderen. Dat
zorgde voor een gemiddelde daling van het waterverbruik met 15 procent
tegenover 2009.
In Brazilië hebben onze productievestigingen in Jacarei en Cuiaba hun
beste resultaat ooit neergezet en maken nu deel uit van de groep
brouwerijen die de wereldwijde doelstelling van 3,5 hectoliter
waterverbruik per geproduceerde hectoliter voor 2010 al behaald hebben
of benaderen. Het engagement van het management om de verliezen tot een
minimum te beperken, in combinatie met gerichte investeringen in de
opwaardering van verpakkingsmachines en automatisering, is de motor
achter deze verbetering.
Het bedrijf heeft niet alleen vooruitgang geboekt met betrekking tot
haar ambitieuze doelstelling inzake waterverbruik, maar is er ook in
geslaagd het energieverbruik per hectoliter (megajoules per hectoliter)
tegenover 2009 met 3,7% te verminderen; dat is een belangrijke stap
voorwaarts ten opzichte van haar doelstelling om het energieverbruik
tegen eind 2010 met 10% te verminderen tegenover 2009. Anheuser-Busch
InBev is ook goed op weg om haar ambitieuze wereldwijde doelstellingen
te bereiken om enerzijds haar CO2-uitstoot per geproduceerde hectoliter
met 10 procent te verminderen tegen 2012 en anderzijds op het vlak van
recyclage een percentage van 99% te halen door materiële verliezen weg
te werken, besparingen op de verpakkingskosten te realiseren en
rendabele alternatieve toepassingen voor grondstoffen en bijproducten
te vinden.
De inspanningen van Anheuser-Busch InBev om haar impact op het milieu
te verminderen is een van de drie centrale pijlers van het plan van het
bedrijf voor een Betere Wereld. De wereldwijde doelstellingen omvatten
ook een engagement om verantwoorde consumptie te promoten en om iets
terug te geven aan de gemeenschappen waarin het bedrijf actief is.
Om verantwoorde consumptie op wereldschaal te promoten heeft
Anheuser-Busch InBev een aantal programmas voor bestuurders die niet
drinken/om veilig huiswaarts te keren en een aantal
bewustmakingscampagnes gelanceerd. Een voorbeeld van de toonaangevende
inspanningen van het bedrijf op dit vlak was de allereerste nationale
campagne in China voor bestuurders die niet drinken in februari 2010.
AB InBev zal zich ook blijven inzetten voor de lokale gemeenschappen op
elk van haar markten. In 2010 hebben medewerkers op diverse markten
wereldwijd binnen het kader van een Betere Wereld deelgenomen aan
verschillende gemeenschapsprojecten, zoals opruimacties van
rivierbeddingen en straten, samenwerkingsverbanden met organisaties die
huizen helpen bouwen voor armen, en schenking van blikjes water en
inzameling van fondsen voor slachtoffers van natuurrampen.