ProRail
Persbericht
15-03-2011
Bouw station Maastricht-Noord van start
De bouw van het nieuwe station Noord bij de Beatrixhaven in Maastricht
gaat deze week van start. Begonnen wordt met het vrijmaken van het
bouwterrein en het verleggen van een gasleiding. In goed overleg hebben
de gemeente Maastricht, de provincie Limburg en ProRail besloten de
oplevering van het station uit te stellen tot medio 2012.
Tijdens de voorbereidingen kwamen een aantal onvoorziene problemen naar
boven. Dat betrof onder meer het verplaatsen van de gasleiding. Een
proces dat afgerond dient te zijn voordat met de bouw van het nieuwe
station kan worden begonnen. Ook zijn er ten behoeve van de kwaliteit
recent nog aanpassingen gedaan aan het ontwerp van het station.
Buitendienststellingen
Door de uitloop in de voorbereidingen kwamen de door ProRail geplande
buitendiensttellingen in gevaar. Dit zijn de treinvrije periodes die
ProRail nodig heeft voor de bouw van het station. Deze worden in
overleg met de vervoerders (Veolia & NS) altijd ver van te voren
gepland en kunnen niet zonder meer worden verplaatst.
Nieuwe planning
In goed overleg tussen de partijen is er nu een nieuwe planning
opgesteld. Deze gaat uit van een opleveringsdatum medio 2012. Alle
partijen doen hun uiterste best deze planning te halen. In mei wordt
bekend welke aannemer het station gaat bouwen.
Gevolgen voor Park + Ride-voorziening
Het nieuwe station Maastricht-Noord is een belangrijk onderdeel van de
nieuwe Park + Ride voorziening in Maastricht-Noord. Het is de bedoeling
dat straks forensen en bezoekers hun auto parkeren op de Park + Ride
voorziening en vervolgens met de trein of een pendelbus doorreizen naar
het centrum of hun werklocatie. De gemeente onderzoekt momenteel of de
vertraagde oplevering van station Maastricht-Noord ook gevolgen heeft
voor de opening van de Park+Ride-voorziening , of dat deze voorziening
in aangepaste vorm (bijvoorbeeld met pendelbussen) toch gewoon in
december 2011 in gebruik kan worden genomen.Â