ChristenUnie



Eurovignette: beter een half ei dan een lege dop

dinsdag 15 maart 2011 15:44 Dat was het spreekwoord dat voor Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) vandaag in de Transportcommissie van het EP centraal stond. Van Dalen: ,,We praten in Europa al bijna 10 jaar over het doorberekenen van de kosten van het gebruik van de weg aan het vrachtverkeer. Er is een reële kans dat de Raad van Transportministers en het Europees Parlement tot een besluit kunnen komen. Die kans moeten we pakken, want dan kunnen we een goed milieu-uitgangspunt - de vervuiler betaalt - verwezenlijken."

Van Dalen wil wel dat deze heffing geïnd wordt met één uniform inningsysteem. Los van de hele discussie over de milieuheffing ergert Van Dalen zich al geruime tijd aan het feit dat vrachtwagenchauffeurs momenteel een oerwoud aan kastjes in de cabine hebben hangen. Van Dalen: ,,De huidige grote hoeveelheid verschillende inningsystemen is onacceptabel. De kosten van al die verschillende systemen zijn hoog en daarnaast zijn die systemen eenvoudigweg een gevaar voor de verkeersveiligheid: de hele cabine wordt volgebouwd met die kastjes. Daardoor heeft de chauffeur minder zicht op de weg."

Lange vrijstelling

Verder wil Van Dalen dat er een lange vrijstelling moet komen voor Euro VI vrachtwagens. De socialistische rapporteur over dit onderwerp, de Vlaming Said El Khadraoui, wil dat Euro VI vrachtwagens al op korte termijn gaan meebetalen aan de Europees tolheffing. Van Dalen is het daar niet mee eens. ,,Vaak hoor ik in Europa dat het wegvervoer schoner moet worden. Dat vind ik ook. Maar dan moet je ondernemers wel stimuleren om altijd de schoonste vrachtwagens te kopen. En omdat de nieuwprijs van Euro VI vrachtwagens behoorlijk hoger ligt dan de nieuwprijs van Euro V vrachtwagens moet je ondernemers de gelegenheid bieden om hun investering terug te verdienen. Met een zeer korte ontheffing voor Euro VI vrachtwagens stimuleert El Khadraoui ondernemers om op het laatste moment een Euro V vrachtwagen te kopen, en niet een Euro VI. En dat kan niet de bedoeling zijn. Daarom moet de ontheffing voor Euro VI vrachtwagens veel langer duren."