door alternatieve bemanningssamenstelling

15 maart 2011

Betere teamprestatie in shortsea mogelijk door alternatieve bemanningssamenstelling

In combinatie met gestructureerde onderhoudssystemen en 24-uurs ondersteuning vanaf de wal, kunnen beginnende maritiem officieren op een veilige wijze de taken overnemen van een hoofdwerktuigkundige. Dit is de conclusie van een recent uitgevoerd onderzoek door TNO. Het onderzoek vond plaats in het kader van het innovatieproject SHORE SUPPORT.

60.000 meeturen

TNO heeft de nieuwe bemanningsopzet vergeleken met een traditionele samenstelling, zoals internationaal voorgeschreven. Bij de studie zijn 25 shortsea schepen betrokken met een voortstuwingsvermogen tussen 749 kW en 3000 kW. Metingen zijn gedaan op 311 reizen, tijdens meer dan 16.000 diensten die bijna 60.000 uren in beslag namen. De metingen zijn gedaan door kapiteins, stuurlieden, hoofdwerktuigkundigen en maritiem officieren.

Gelijkwaardiger werkdruk

Het onderzoek naar deze alternatieve bemanning toont aan dat de werkdruk aan boord met een maritiem officier gelijkwaardiger wordt verdeeld. Een maritiem officier is opgeleid in zowel technische als nautische vaardigheden. Hij of zij is in staat om toezicht te houden op het technische bedrijf en kan daarnaast ook navigatietaken op zich te nemen. Dit draagt bij aan het voorkomen van oververmoeidheid van de gehele bemanning. Vooral de deelnemende kapiteins voelen zich hier prettiger bij. Daarmee lijkt de toegevoegde waarde van een hoofdwerktuigkundige te zijn afgenomen.

Internationale context

Omdat moderne shortsea schepen technisch relatief eenvoudig zijn en weinig onderhoud nodig hebben kan deze nieuwe bemanningssamenstelling worden toegepast op een groot aantal Nederlandse shortsea schepen. Volgens internationale regels moeten zeeschepen met een voortstuwingsvermogen boven 749 kW, een hoofdwerktuigkundige aan boord hebben. Dit onderzoek toont de wenselijkheid aan van een alternatief regime.

Presentatie resultaten op seminar

De resultaten van het onderzoek worden op 17 maart 2011 gepresenteerd tijdens een speciaal SHORE SUPPORT seminar bij TNO in Soesterberg. Het rapport wordt aangeboden aan de heer Rob Huyser, directeur Maritieme Zaken van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. bericht 2011-11