Rijnland blinkt uit met digitale dienstverlening, zwemwaterlocaties,
investeringen en lage tarieven
Rijnland draagt belangrijk bij aan de prestaties en de verbetering van
de sector, zoals die in het Waterschapspeil 2010,landelijke trend &
Ontwikkeling, is beschreven. De bijzondere prestatie van Rijnland is
met name op het gebied van digitale dienstverlening. Daarnaast voldoet
95% van de zwemwaterlocaties aan het landelijk profiel en is er veel
geïnvesteerd in schoon water en droge voeten en waren de tarieven in
2009 onder het gemiddelde van andere waterschappen.
Digitale dienstverlening
In 2009 voerde Rijnland de lijst van waterschappen aan op het gebied
van digitale dienstverlening (Overheidsmonitor). Zo wordt structureel
gewerkt aan het uitbouwen van de faciliteiten en de kwaliteit van de
website. Daarnaast zijn de doorlooptijden van bijvoorbeeld het
aanvragen van een vergunning, publicatie en kwijtschelding van
belasting korter geworden.
Zwemwaterlocaties
Rijnland is het waterschap met de meeste zwemlocaties. In de
toetsperiode voldeden 40 van de 42 zwemlocaties aan het gestelde
profiel voor gezond zwemwater, ondanks de verscherpte beoordeling van
de kwaliteit.
Schoon, droog en veilig
Rijnland was in staat om uit ruim 90 procent van het afvalwater
stikstof en fosfaten te verwijderen. Toch is er nog ruimte om deze
resultaten de komende tijd te verbeteren. Daarnaast heeft Rijnland veel
geïnvesteerd in veiligheid. Middelen zijn vrijgemaakt voor het veiliger
maken van keringen, dijken en baggeren. Ook is geld gereserveerd voor
verhoging van de capaciteit van gemaal Katwijk, verhogen van de
zuiveringscapaciteit en waterbergingsmogelijkheden. Hiermee is voldaan
aan de opgaven die de Kaderrichtlijn Water (KRW) en het Nationaal
Bestuursakkoord Water (NBW) stellen aan goed waterbeheer.
Tarieven
Rijnland heeft door steeds efficiënter en effectiever te werken, de
tarieven van de waterschapsbelasting tot nu toe onder het landelijk
gemiddelde kunnen houden. Door de toenemende opgave om veiligheid en
droge voeten te kunnen waarborgen zullen de tarieven in de komende
jaren wel toenemen.
Verbeterpunten
Op een aantal punten kan de prestaties verbeteren. Zo is het mogelijk
om meer financieel voordeel te halen uit het afvalwatersysteem, kan
meer subsidie worden aangevraagd, is duurzame inkoop en aanbesteding
voor verbetering vatbaar, en kan het energieverbruik van de
afvalwaterzuiveringen nog meer omlaag. Op een aantal van de
verbeterpunten is al actie ondernomen. Andere verbeterpunten worden
onderzocht en uitgewerkt .
Waterschapspeil
Het Waterschapspeil 2010 is een brancherapportage waarin de
waterschappen in alle openheid de afzonderlijke prestaties (2007-2009)
met elkaar delen en van elkaar leren. Deze openheid en transparantie is
noodzakelijk om de uitdagingen die zich aandienen, gezamenlijk het
hoofd te bieden. In onze laaggelegen delta die voor het grootste
gedeelte kunstmatig veilig en droog wordt gehouden, is het werk immers
nooit af.
'Droge voeten, schoon water!'
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||
Hoogheemraadschap van Rijnland