Veilig Verkeer Nederland

Opnieuw campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet'

dinsdag, 15 maart 2011

Afgelopen maandag 14 maart is de campagne van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over te hard rijden opnieuw van start gegaan. De campagne focust zich met name op automobilisten die tot maximaal 10-15 km te hard rijden binnen de bebouwde kom op 30- en 50 km wegen. Onderzoek heeft aangetoond dat dit vaak onbewust gedaan wordt. De overtreding lijkt onschuldig, maar de risico's binnen de bebouwde kom zijn groot. Daar vindt de meeste interactie plaats tussen automobilisten en kwetsbare verkeersdeelnemers en zijn de gevaren het grootst.

2010 was het eerste jaar van deze campagne. De eerste verkeersveiligheidscampagne onder het rijksbrede koepelthema Veiligheid. Dit campagnejaar heeft goede resultaten geboekt: de houding en het zelfgerapporteerd gedrag zijn positief beinvloed, de communicatieve werking was ruim voldoende en waarschijnlijk hebben de outdoormiddelen ook invloed gehad op het daadwerkelijke gedrag. In 2011 gaat het ministerie op de ingeslagen weg door en zijn er geen redenen om ingrijpende aanpassingen te doen aan het campagneconcept- en middelen.

In de outdooruitingen worden beelden van kwetsbare verkeersdeelnemers met een snelheidsbord gebruikt. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat verkeersborden onbewust meer geaccepteerd worden als daarbij een rechtvaardiging voor de maatregel wordt gegeven.

De tv-commercial houdt automobilisten een spiegel voor en laat hen op een beeldende wijze zien dat zij vaak met heel andere dingen bezig zijn dan met autorijden. Daardoor rijden ze soms ongemerkt harder dan toegestaan. Als alle automobilisten echter hun verantwoordelijkheid nemen en zich aan de snelheid houden, maken ze het verkeer een stuk veiliger.