Bescheiden omzetgroei detailhandel

. Omzet non-foodwinkels licht hoger
. Samenstelling koopdagen drukt omzet foodwinkels

In januari 2011 heeft de detailhandel 1,5 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder. De prijzen waren 2,0 procent hoger. Het volume in de detailhandel kromp 0,4 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De omzetontwikkeling van de detailhandel is in januari negatief beïnvloed doordat de samenstelling van koopdagen minder gunstig was dan in januari van vorig jaar. Na correctie voor dit effect komt de omzetgroei uit op ongeveer 3 procent.

Non-foodwinkels boekten in januari een lichte omzetgroei. De omzet kwam ruim 1 procent hoger uit dan in dezelfde maand een jaar eerder. Winkels in bovenkleding en winkels in consumentenelektronica behaalden duidelijk meer omzet. De omzet van drogisterijen en textielsupermarkten was daarentegen flink lager dan een jaar eerder.

Winkels in voedings- en genotmiddelen hadden in januari bijna 2 procent minder omzet dan een jaar eerder. Dit kwam vooral door de ongunstige samenstelling van koopdagen. Zonder dit effect zou de omzet met ruim 1 procent gegroeid zijn. Deze groei valt vrijwel geheel toe te schrijven aan hogere prijzen.

Omzetontwikkeling in de detailhandel1)2)

1) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 2) Exclusief apotheken.
Bron: CBS

Technische toelichting

De detailhandel is onderverdeeld in vier hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (in 2010 een omzetaandeel van 36 procent), non-foodwinkels (51 procent), de detailhandel-niet-in-winkel (4 procent) en tankstations (9 procent).

Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.

Bij de beoordeling van de omzetontwikkelingen moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen en feestdagen. Ten opzichte van januari 2010 heeft januari 2011 een vrijdag minder en een maandag meer. Daarnaast viel 1 januari 2011 op een zaterdag en 1 januari 2010 op een vrijdag. Tenzij anders vermeld, wordt in dit persbericht de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Wijzigingen

Ten opzichte van het persbericht van 15 februari 2011 (PB11-011) zijn de cijfers over december, november, het vierde kwartaal en het jaar 2010 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens. Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
|                            |2011* |2010                         |
|                            |jan.  |dec.*  |nov.* |4e    |jaar  |
|                            |      |       |      |kwar-t|      |
|                            |      |       |      |aal*  |      |
|                            |      |       |      |      |      |
|                            |%-mutatie t.o.v. dezelfde periode   |
|                            |een jaar eerder                     |
|                            |      |       |      |      |      |
|Detailhandel, totaal 1)     |      |       |      |      |      |
|Omzet                       |1,5   |0,7#   |4,7#  |1,2#  |0,3   |
|Prijs                       |2,0   |2,0    |1,3   |1,5   |1,4   |
|Volume                      |-0,4  |-1,3#  |3,3#  |-0,4# |-1,1  |
| Voedings- en genotmiddelenwinkels          |      |      |      |
|   Omzet                    |-1,8  |3,3#   |4,7   |2,3#  |1,1   |
|   Prijs                    |1,1   |1,1    |1,4   |1,3   |0,4   |
|   Volume                   |-2,8  |2,1#   |3,3   |1,0#  |0,7   |
|      Supermarkten          |      |       |      |      |      |
|          Omzet             |-1,8  |3,9    |5,5#  |2,9   |1,8   |
|          Prijs             |0,9   |1,0    |1,2   |1,1   |0,2   |
|          Volume            |-2,7  |2,9    |4,3#  |1,8#  |1,6   |
|      Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen  |      |      |
|          Omzet             |-1,7  |0,0#   |-0,4# |-1,4# |-3,7# |
|  Non-foodwinkels           |      |       |      |      |      |
|  Omzet                     |1,1   |-2,7#  |4,0   |-1,0  |-1,5  |
|  Prijs                     |0,4   |0,2    |-0,4  |-0,1  |0,0   |
|  Volume                    |0,7   |-2,9#  |4,3   |-0,9# |-1,5  |
|      Omzet in:             |      |       |      |      |      |
|      Drogisterijen         |-6,7  |-0,7#  |6,5#  |1,2   |0,7   |
|      Bovenkledingwinkels   |2,9   |-3,0   |7,9#  |-0,7  |-0,4  |
|      Textielsupermarkten   |-5,3  |-4,8#  |8,9   |-2,5# |0,8   |
|      Winkels in woning-    |1,5   |-5,1#  |-1,5  |-4,5# |-4,3  |
|inrichtingartikelen 3)      |      |       |      |      |      |
|      Winkels in            |3,5   |-1,4#  |0,8#  |-0,3# |0,4#  |
|consumenten-                |      |       |      |      |      |
|elektronica 4)              |      |       |      |      |      |
|      Doe-het-zelfwinkels 5)|-0,9  |-1,9#  |3,5   |-0,4# |-4,1  |
|      Winkels in            |1,7   |1,1#   |9,0   |4,0#  |3,0#  |
|huishoudelijke artikelen    |      |       |      |      |      |
|  Tankstations              |      |       |      |      |      |
|  Omzet                     |11,9  |8,2#   |5,9#  |6,3#  |4,4   |
|                            |11,9  |8,2    |5,9   |6,3   |4,4   |
1) Exclusief apotheken.

2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking.

4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS


---- --