Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Atradius 40ste lid van Grote Bedrijven Netwerk MVO Nederland

Amsterdam, 15 maart 2011 - Atradius - Nederlands grootste kredietverzekeraar - heeft zich aangesloten bij het Grote Bedrijven Netwerk (GBN) van MVO Nederland. Hiermee staat de teller van het GBN op veertig bedrijven. MVO Nederland ziet niet alleen een verschuiving in het aantal leden, maar ook in de vraagstukken waar zij mee te maken hebben. Dit verschuift van Planet naar People en van " Wat kan ik doen" naar "Hoe kan ik het realiseren?". Atradius ziet haar lidmaatschap als een mogelijkheid om kennis te delen over de manier waarop MVO in de bedrijfsprocessen kan worden verankerd en (inter)nationale ontwikkelingen op dit gebied op de voet te volgen.

Bijna drie jaar geleden heeft Atradius zich verbonden aan de tien principes van UN Global Compact, een internationaal netwerk van bedrijven. Deze beginselen hebben onder meer betrekking op het milieu, arbeidsomstandigheden en het voorkomen van corruptie. Ze vormen de basis van de MVO-strategie van Atradius. De aansluiting bij het GBN van MVO Nederland is hierop een logisch vervolg. "Toen wij ons aansloten bij UN Global Compact hebben wij ons met name gericht op die aspecten van onze bedrijfsvoering die impact hebben op het milieu. Zo hebben we een aantal key performance indicators geformuleerd die op de hele Atradius Groep van toepassing zijn. In 2010 hebben we besloten een stap verder te gaan en ook invulling te geven aan de andere UNGC-beginselen", vertelt Fons van der Hall, Director Human Resources van Atradius Nederland.

Van Planet naar People
MVO Nederland signaleert een verschuiving in de vraagstukken waarmee haar leden te maken hebben. Na het vaststellen van een MVO-beleid staan veel bedrijven nu voor een nieuwe fase: de implementatie. Daarnaast is het vizier naast duurzaamheid - Planet - steeds meer gericht op mensen: People. "Bedrijven worden geconfronteerd met een krappe arbeidsmarkt en vragen zich af hoe ze medewerkers kunnen behouden en nieuwe mensen kunnen werven. Bedrijven met zichtbare ambities op het gebied van MVO kunnen zich hierbij positief onderscheiden. Zowel klanten als medewerkers rekenen bedrijven steeds meer af op hun MVO-beleid", vertelt Sigrid Hettinga, senior accountmanager GBN bij MVO Nederland. "Hierdoor neemt de behoefte aan verankering van MVO in bedrijfsprocessen toe. Organisaties zoeken naar manieren om hiervoor intern draagvlak te creëren en hun MVO-prestaties zichtbaar te maken voor de buitenwereld."

Rendement en ethiek
Door zich aan te sluiten bij het GBN kan Atradius kennisnemen van inzichten van andere vooraanstaande Nederlandse bedrijven. Van der Hall: "Dit stelt ons in staat MVO nog steviger in onze strategie te verankeren. Hierbij staat Atradius voor de uitdaging te onderzoeken hoe zij invulling kan geven aan een MVO-beleid dat is gebaseerd op de balans tussen People, Planet en Profit. Rendement is uiteraard van belang, maar ethiek en duurzaamheid zijn even belangrijk."

Atradius heeft ook een aantal concrete stappen gezet om MVO in de bedrijfsvoering te integreren. "We hebben zichtbaar gemaakt hoe we onze ecologische voetafdruk kunnen beperken, onder andere door vermindering van het aantal printers, dubbelzijdig printen en hergebruik van papier. Daarnaast zijn we overgestapt op spaarlampen en lease-auto's met een lage CO2-uitstoot en hangen in onze kantoren 'groene tips' om de bewustwording van medewerkers te vergroten", aldus Van der Hall. "In 2011 willen we onze KPI's op het gebied van duurzaamheid verscherpen om de resultaten beter zichtbaar te maken en ook te realiseren. Daarnaast is een Corporate Responsibility-team aangesteld om de MVO-strategie van de Atradius Groep en de coördinatie hiervan op lokaal niveau te bepalen. Niet alleen als het gaat om milieuaspecten, maar ook als het gaat om zaken met een moreel karakter."

EINDE PERSBERICHT

MVO Nederland
MVO Nederland is de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor bedrijven met MVO-ambitie. Haar streven: MVO een vanzelfsprekende zaak maken voor alle ondernemers in Nederland. Sinds de oprichting in 2004 is MVO Nederland uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen en daarover van gedachten willen wisselen met gelijkgestemden, brancheorganisaties, de overheid en/of NGO's. Het partnernetwerk van MVO Nederland telt inmiddels circa 1.500 bedrijven en organisaties. Elke maand komen daar 60 partners bij. Deze ondernemingen komen uit alle sectoren en variëren van eenpersoonsbedrijven tot multinationals. MVO Nederland faciliteert haar achterban met kennis en inspiratie over de volle breedte van het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2011 zijn er speciale activiteiten op het terrein van slimmer samenwerken, sociale innovatie en het nieuwe werken. Ook aan arbeidsparticipatie van mensen die het op de arbeidsmarkt moeilijk hebben, wordt door MVO Nederland in 2011 extra aandacht besteed. Kijk voor meer informatie op www.mvonederland.nl.

Grote Bedrijven Netwerk
Onderdeel van het partnernetwerk van MVO Nederland is het Grote Bedrijven Netwerk (GBN), voorheen Samenleving en Bedrijf. Dit is uitgegroeid tot een belangrijk platform en een uitstekend netwerk voor grotere ondernemingen (500 fte of meer). Zij delen hier praktijkervaringen, doen kennis op over actuele thema's en ontwikkelingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en bepalen gezamenlijk de agenda voor de activiteiten. De deelnemers aan het GBN streven naar een blijvende en integrale inbedding van MVO in de eigen bedrijfsprocessen.

Atradius
Atradius is een vooraanstaande kredietverzekeraar met premie-inkomsten van 1,7 miljard euro per jaar en een mondiaal marktaandeel van 31 procent. Het bedrijf verzekert handel tegen het risico van wanbetaling en biedt tal van producten, variërend van kredietverzekeringen tot incasso. Met 3.400 medewerkers en 160 kantoren in 42 landen, heeft Atradius toegang tot kredietinformatie van meer dan 52 miljoen ondernemingen op basis waarvan 22.000 kredietlimietbeslissingen per dag genomen worden.

Voor meer informatie