Ingezonden persbericht


Persbericht

Europese verkoop drankenblikjes stijgt tot 54 miljard stuks


· Totale stijging Benelux voor drankenblikjes is 4,8 procent
· Forse stijging frisdrankblikjes in de Benelux (+18%)
· Consumptie van drankenblikjes in Duitsland stijgt met 46%

In 2010 is de Europese markt voor drankenblikjes gegroeid tot 54,1 miljard stuks, een stijging van 5,2% ten opzichte van 2009. De sterke groei blijkt uit de laatste cijfers van de Beverage Can Makers Europe (BCME) ondanks de zware economische condities.

Benelux
In de Benelux zijn in 2010 in totaal 5,1 miljard blikjes verkocht aan de producenten van dranken, een stijging van 4,8 procent ten opzichte van 2009. Deze stijging komt voornamelijk uit de markt van frisdrankblikjes. De markt voor frisdrankblikjes steeg in 2010 met 18% terwijl de markt voor bierblikjes een krimp liet zien van 4,8%. Opvallend is dat de hoeveelheid frisdrankblikjes snel stijgt en nu op bijna 50% zit van de totale blikjesmarkt.

Nederland
Nederland deed het in 2010 opvallend goed. Zo was in België een lichte daling te zien in de verkoop van frisdrankblikjes maar in Nederland juist een sterke groei van 374 miljoen extra frisdrankblikjes (+25%). "De groei van frisdrankblikjes in Nederland komt voornamelijk voort uit de nieuwe afvullijn bij Coca-Cola in Dongen die operationeel is sinds eind 2009 en dus heel het jaar heeft kunnen draaien. Daarnaast is de afzetmarkt voor binnenlandse consumptie en export in het algemeen gegroeid", aldus Matthijs Jansen, voorzitter van de BCME Benelux.

Europa
In heel Europa was er een duidelijke groei waar te nemen in het frisdrank- en energiedranksegment. De markt van frisdrankblikjes toonde een duidelijke groei in heel Europa, met cijfers tot 7,5% jaar op jaar, met in totaal 26,4 miljard blikjes. De biermarkt is gegroeid tot 27,7 miljard blikjes (3,2%). De belangrijkste landen die gezorgd hebben voor de groei in het frisdranksegment in 2010 waren Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland, Turkije en het GOS. Scandinavië, Frankrijk en Duitsland zorgden voor de groei in de biermarkt. Nieuwe afvullijnen in Frankrijk en Scandinavië hebben ook bijgedragen aan deze sterke groeicijfers.

In Duitsland is de consumptie van drankenblikjes met 300 miljoen gestegen. Dit betekent een stijging van 46% ten opzichte van 2009. Voor een groot deel komt dit doordat twee grote supermarktketens blik weer in de schappen heeft opgenomen, wat benadrukt dat veel consumenten drankenblikjes steeds meer waarderen.

"Drankenblikjes bieden afvullers, retailers en consumenten verschillende voordelen zoals gemak, supply chain efficiëntie en productintegriteit. Blik is enorm duurzaam en het metaal kan altijd worden gerecycled en vernieuwd. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van gerecycled aluminium bij nieuwe producten wordt er 95% minder energie gebruikt ten opzichte van niet-gerecycled materiaal. Voor staal ligt dit rond de 75%. Blik is ook de meest gerecyclede verpakking in de wereld. Het recyclepercentage van blik in de Benelux is al een van de hoogste in Europa met ruim 88% in Nederland en meer dan 90% in België. Door verbeteringen in de infrastructuur en nieuwe initiatieven om het gedrag van consumenten op het gebied van recycling te verbeteren is BCME vastbesloten om de recyclepercentages verder te vergroten."

###

Over BCME:
BCME (Beverage Can Makers Europe) is een organisatie zonder winstoogmerk, met het doel om drankblikken in Europa te promoten en het leveren van (markt)informatie. Leden van de BCME zijn de grote Europese blikfabrikanten Ball, Crown en Rexam.

Voor meer informatie: www.canmakersbenelux.com