Gemeente Utrecht


2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
36 Vragen van de heer T.W. Schipper
(ingekomen 14 maart 2011)


Op 9 maart 2011 hebben ROOD, jong in de SP, en de LSvB opnieuw de Utrechtse huisjesmelker Betty Chang verkozen tot huisjesmelker van het jaar. Aanleiding hiervoor was het vragen van teveel huur en het amper verrichten van onderhoud. Deze huisjesmelker ontving de oneervolle prijs, om dezelfde redenen, ook al in 2006. ROOD en de LSvB komen tot de conclusie dat de afgelopen 5 jaar de woonsituatie van Chang's huurders niet verbeterd is en dat de gemeente Utrecht hierin tekort is geschoten.

De SP deelt deze mening en stelt daarom de volgende vragen:

1. Bent u bekend met het feit dat Betty Chang weer de huisjesmelker van het jaar is?

2. Deelt de gemeente Utrecht de conclusie van ROOD en de LSvB dat de afgelopen 5 jaar de woonsituatie van Chang's huurders ongewijzigd slecht is gebleven? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom heeft de gemeente Utrecht niet ingegrepen?

3. Het beleid van de gemeente Utrecht, zoals vastgelegd in het Handhavingsprogramma 2011, richt zich op onrechtmatige bewoning en woningomzetting. Ook het handhavingsbeleid omtrent huisjesmelkers richt zich alleen op de naleving van bouw- en woonruimteregelgeving. Waarom heeft de gemeente Utrecht geen handhavingsbeleid geformuleerd om het woongenot van huidige huurders van huisjesmelkers te bevorderen en overlast tegen te gaan? Bent u bereid de mogelijkheden hiertoe te onderzoeken, bijvoorbeeld binnen het kader van het amendement "beter onderhoud, ook achter de voordeur" van november 2007?

4. Op 15 februari 2011 is de beleidsnotitie 'Invoering bestuurlijke boete in de handhaving op de huisvestingsregelgeving' vastgesteld. De toegevoegde waarde van de bestuurlijke boete was hierbij de mogelijkheid om direct een boete op te leggen en een lik-op-stuk beleid te voeren, wat een afschrikkende werking heeft. Bent u bereid de mogelijkheden te onderzoeken om de bestuurlijke boete als lik-op-stuk beleid ook in te zetten bij woonfraude, in de zin van structureel achterstallig onderhoud en vragen van teveel huur?

5. ROOD en de LSvB organiseren jaarlijks een huisjesmelker van het jaar verkiezing om de problemen met huisjesmelkers op de kaart te zetten. Bij deze actie gaan zij gericht op zoek naar huurders met klachten. Hierbij worden ook de panden van beruchte huisjesmelkers bezocht. In september is de gemeente Utrecht gestart met het huurteam, om huurders te ondersteunen bij het verbeteren van de woonsituatie. Het huurteam is echter zo ingericht dat alleen wordt gereageerd op meldingen. Bent u bereid de mogelijkheden te onderzoeken om het huurteam ook proactief te laten functioneren?


---- --