Ingezonden persbericht


Persbericht

Nieuwegein, 15 maart 2011

IC&S breidt successen op de verzekeringsmarkt uit met Unigarant

IC&S Service & Support B.V., een toonaangevende managed service provider in de Benelux gespecialiseerd in beheer en optimalisatie van bedrijfskritische IT-platformen, heeft meerdere verzekeringsmaatschappijen aan zijn klantenlijst toegevoegd. Een van de nieuwe klanten is Unigarant Verzekeringen. IC&S beheert sinds 1 maart het online platform waarmee Unigarant al zijn verzekeringspolissen afsluit. IC&S en Unigarant zijn een samenwerking aangegaan op basis van een meerjarige overeenkomst.

IC&S heeft het beheer op zich genomen van het online platform waarmee Unigarant het afsluiten van zijn verzekeringspolissen en het verwerken van schades in goede banen leidt. Dit platform draait onder andere op IBM Websphere Application Server op AIX en maakt naast IBM DB2 ook gebruik van Microsoft SQL Server. Bovendien gebruikt Unigarant de applicatie Quinity Insurance Solution (QIS), een volledig geïntegreerde, web-based oplossing voor verzekeringsmaatschappijen. Daarnaast verzorgt IC&S het technisch applicatiebeheer voor Unigarant.

Quintijn Knepper, directeur van IC&S over de werkzaamheden bij Unigarant: "Unigarant wilde het beheer van zijn platform per 1 maart 2011 extern uitbesteden. De ambitieuze doelstelling van het project was om de complete omgeving, oftewel het volledige front- en backoffice-systeem, inclusief alle gerelateerde componenten, volledig in beheer te geven bij IC&S. Een interessante uitdaging dus, die we mede dankzij onze procesmatige benadering tot ieders tevredenheid hebben afgerond."

IC&S ging bij het project bij Unigarant niet over een nacht ijs. In oktober 2010 werd de feitelijke transitie ingezet, maar IC&S was toen al een jaar actief in het traject. Knepper hierover: "We hebben in de loop der tijd natuurlijk al heel wat transities begeleid. De processen die daarbij een rol spelen, hebben we minutieus beschreven en op elkaar afgestemd. Zo zijn we gekomen tot een vierfasenaanpak, op basis waarvan we ook Unigarant hebben bijgestaan."

IC&S begint zijn projecten met een onderzoekfase, waarin het de bestaande systemen, teams en processen in kaart brengt. In fase 2 wordt vervolgens een plan van aanpak opgesteld, op basis waarvan in fase 3 de transitie voorbereid wordt. Ook worden in deze fase al cruciale onderdelen overgezet, zoals monitoring en toegang tot de systemen. Fase 4 is de daadwerkelijke transitiefase, waarin een belangrijke rol is weggelegd voor de overdracht via documentatie en live-demo's van de omgeving.

Peter Leever, ICT-manager bij Unigarant, is positief over de flexibiliteit van IC&S: "Het beheerteam bestond uit een groep mensen die niet allemaal van oorsprong beheerders waren. Dit bracht wel wat uitdagingen met zich mee, maar door geleidelijk kennis en werkzaamheden over te dragen aan IC&S werd een vloeiende transitie mogelijk. Dit vraagt van alle partijen een flexibele "hands-on" aanpak en daarin is IC&S geslaagd. Unigarant staat erom bekend dat we vooroplopen met de ICT-toepassingen waarmee we onze businesspartners faciliteren. Waar concurrenten nog praten over oplossingsrichtingen, hebben wij al gekozen en geïmplementeerd. IC&S past wat dat betreft naadloos in onze visie."

Unigarant is gevestigd in Hoogeveen en heeft ruim 500 mensen in dienst. De verzekeraar verkoopt zijn verzekeringen via het intermediair, zoals assurantietussenpersonen, rijwielhandelaren, reisbureaus en diverse inkoopcombinaties.

-----------------------------