Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Persbericht Rover

16 maart 2011

Rover waarschuwt voor "wisselsanering" ProRail

Rover is zeer verontrust over de ideeën van ProRail om het aantal wissels in het Nederlandse spoorwegnet drastisch te verminderen. Dit schrijft de reizigersvereniging in een brief aan de Tweede Kamer, die woensdag het functioneren van het spoor bespreekt. Volgens Rover kunnen de gevolgen van de voorgenomen "wisselsanering" door ProRail vergaand zijn en moet hierover een open discussie worden gevoerd voordat er een onomkeerbaar besluit wordt genomen.

Woensdag 16 maart spreekt de Kamer over het functioneren van het spoor. Rover is tevreden met de eerder aangekondigde maatregelen door de minster om het spoor te verbeteren, maar plaats hier nog wel enkele kanttekeningen bij. Zo ziet Rover meer problemen dan slechte informatievoorziening en traag herstel na een storing: volgens Rover moeten de problemen bij de bron worden aangepakt door de storingsgevoeligheid van het spoor en snel defect raken van materieel te bestrijden.

Het plan van ProRail om het aantal wissels op het spoor drastisch te verminderen is volgens Rover een stap in de verkeerde richting. "De drijfveer van ProRail lijkt vooral een bezuiniging op de jaarlijkse onderhoudskosten", concludeert Rover, "de rijksbezuiniging van ¤ 160 miljoen is daaraan niet vreemd". Rover vreest dat er door de 'wisselsanering' minder flexibiliteit komt in de mogelijkheid om treindiensten over het net te leiden en dat het treinverkeer slecht bij te sturen zal zijn ingeval van werkzaamheden of storingen. Daardoor is de kans groot dat de hinder voor de reizigers juist toeneemt. "De baten zijn dan voor ProRail en de lasten voor de reiziger" schrijft Rover aan de minister.

Rover wijst daarbij ook op de recente veiligheidswaarschuwing van de Inspectie IVW dat ProRail de infrastructuur zodanig in stand moet houden dat het snel redden van een gestrande trein mogelijk is. Hiervoor is flexibiliteit op het spoor belangerijk. Rover vindt dat de belangenafweging over een zo ingrijpende maatregel als de 'wisselsanering' zich niet binnen de beslotenheid van de spoorsector moet afspelen en wil dat overheden en reizigersorganisaties bij de besluitvorming worden betrokken.