Ingezonden persbericht


Overheersend verlangen naar democratie onder jongeren in het Midden Oosten

Volgens de ASDA'A Burson-Marsteller Arab Youth Survey 2010 blijft leven in een democratie prioriteit onder jongeren in het Midden-Oosten. Een extra opiniepeiling wijst uit dat Arabische jongeren protesten ondersteunen en stabiliteit wensen. De grootste zorgen zijn: hoge leefkosten, werkeloosheid, mensenrechten en de kloof tussen arm en rijk.

Den Haag, 16 maart 2011 - Volgens bevindingen van de ASDA'A Burson-Marsteller Arab Youth Survey 2010, het grootste onderzoek in haar soort over het grootste gebied in die regio, blijft leven in een democratisch land de grootste prioriteit voor jongeren in het Midden-Oosten. Deze bevinding komt overeen met de resultaten uit het onderzoek van 2009 ­ uitgevoerd binnen een jaar voor de start van de recente regionale onrust ­ dat een verlangen naar een grotere politieke deelname weerspiegelde, als ook de kenmerkende karakteristieken van de Arabische jeugd.

Dit is de belangrijkste uitkomst van het onderzoek, dat in 10 landen is gehouden en gisteren in Dubai en New York bekend werd gemaakt. Het onderzoek is uitgevoerd door het vooraanstaande marktonderzoeksbureau Penn Schoen Berland (PSB). De derde jaarlijkse ASDA'A Burson-Marsteller Arab Youth Survey omvatte 2.000 één-op-één interviews met Arabische staatsburgers en Arabische emigranten in de leeftijdscategorie van 18 ­ 24 uit de zes Gulf Cooperation Council (GCC) landen (Bahrein, Koeweit, Oman, Kater, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten), maar ook Egypte, Libanon, Jordanië en Irak. De interviews werden uitgevoerd in 2010 en januari 2011.

In februari en maart dit jaar voerde PSB aan de vooravond van de protesten in de regio een extra onderzoek uit onder 500 jongeren in vijf landen, waaronder Bahrein, Egypte, Jordanië, Libanon en Irak. Deze bevindingen onthullen dat, terwijl het belang van een democratie steeds benadrukt wordt, dit niet ten kosten van de stabiliteit van een land mag gaan. In deze groep is veel steun voor de protesten te vinden, evenals de overtuiging dat deze beweging een positief gevolg heeft. Aan de andere kant zijn jongeren in deze landen er minder zeker van dat hun eigen land in de juiste richting gaat dan een paar maanden eerder.

"Gedurende deze periode van gigantische veranderingen in het grootste deel van de Arabische wereld, is het belangrijker dan ooit dat we de hoop, angst en de verlangens van de jeugd uit het land begrijpen," aldus Mark Penn, wereldwijd directeur Burson-Marsteller. "Zoals ons onderzoek uit 2009 aantoonde en het rapport van dit jaar nog eens extra bevestigt, blijft de hoogste prioriteit voor jongeren in de regio deelname en vertegenwoordiging in het politieke leven van het land waar men woont. Recente gebeurtenissen in Tunesië, Egypte, Libië en elders liggen ten grondslag aan de openbaring van deze fundamentele waarheid: de Arabische jeugd heeft een diep en blijvend verlangen naar een democratie."

Andere belangrijke bevindingen van het derde jaarlijkse ASDA'A Burson- Marsteller Arab Youth Survey bevatten de volgende inzichten:


* De hoge leefkosten worden beschouwd als de grootste uitdaging, gevolgd door werkloosheid. In beide gevallen ligt de bezorgdheid onder de jongeren in niet -Golfstaten veel hoger dan in Golfstaten.


* De Arabische jeugd is veel bezorgder over de kloof tussen arm en rijk dan in 2009, vooral de jeugd in Jordanië, Libanon en Saoedi-Arabië.


* Terwijl 63% van de jeugd uit de GCC- landen aangeeft dat ze verwachten verder te studeren, geeft slechts 14% van de jeugd uit de niet GCC-landen aan deze mening te delen.


* De Arabische jeugd werkt liever in de private sector (47%) dan in de publieke sector (40%), de Saoedi-Arabische jeugd (79%) werkt echter het liefst voor de overheid. Meer dan de helft van de jeugd in de regio geeft aan dat ze in de komende vijf jaar hun eigen bedrijf willen starten.


* 80% van de Arabische jeugd geeft aan dat ze het internet nu op dagelijkse basis gebruikt, in vergelijking met 56% in 2009. Het gebruik van sociale netwerken stijgt ook ontzettend snel.


* Televisie blijft de populairste en betrouwbaarste nieuwsbron voor de jeugd in de regio.


* De Arabische jeugd geeft aan dat traditionele waarden zeer belangrijk voor ze zijn, vooral de jeugd in Irak (94%) en Bahrein (91%).


* Jonge Arabieren hebben een algemene mening over de wereldmacht, maar de Golf en niet-Golf jeugd heeft een andere perceptie van de overheersende macht in het oosten en het westen. De jeugd in deze regio geeft tevens aan dat het concept van algemeen staatsburgerschap steeds belangrijker voor ze is.

Het derde jaarlijkse ASDA'A Burson-Marsteller Arabische Jeugdonderzoek werd vandaag onthuld tijdens opvallende evenementen in Dubai, waar ASDA'A Burson-Marsteller haar hoofdkantoor heeft, en in New York tijdens de jaarlijkse managementvergadering van Burson-Marsteller.

-einde-

Over Burson-Marsteller
Burson-Marsteller Nederland is gevestigd in Den Haag en maakt deel uit van het wereldwijde Burson-Marsteller netwerk. Burson-Marsteller, opgericht in 1953, is een vooraanstaande, wereldwijd opererende corporate communicatie en public affairs firma. Het bedrijf voorziet haar nationale en internationale klanten van strategisch advies en assistentie in de uitvoering van een breed scala van corporate communicatie, public affairs, corporate responsibility en online communicatie activiteiten. Meer informatie is beschikbaar op www.burson-marsteller.nl.

Over ASDA'A Burson-Marsteller:

ASDA'A Burson-Marsteller, part of the MENACOM Group, is the region's leading public relations consultancy, with over 130 communications professionals in 11 fully-owned offices across the Middle East and North Africa. The firm has an additional eight affiliates covering a total of 17 countries in the Middle East region. The agency provides consultancy services to governments, multinational businesses and regional corporate clients through its six practices in the sectors of Technology, Corporate, Finance, Healthcare, Consumer Marketing and Public Affairs. Its services include reputation management, media training, crisis & issues management, digital communications, media relations, media monitoring and analysis and event management. For more information, please visit: www.asdaa.com.

Wilt u persberichten over Burson-Marsteller niet langer ontvangen, klik hier.

***

Ingezonden persbericht