Stadsdeel Amsterdam Centrum


---

Bezoekers in de spotlight

16 maart 2011

De Reiniging van stadsdeel Centrum start donderdag 17 maart een nieuwe campagne tegen zwerfafval. Om deze campagne breed onder de aandacht te brengen, wordt er ook gebruikgemaakt van social media, zoals Facebook en Hyves.

Hoewel er bijna tweeduizend afvalbakken in de binnenstad staan, ligt er vooral in de drukbezochte winkelgebieden vaak toch veel rommel op straat. Het stadsdeel wil het winkelend publiek met deze actie bewustmaken van het afval dat zij veroorzaken tijdens een bezoek aan Amsterdam.

Anoniem

Uit onderzoek blijkt namelijk dat bezoekers zich vaak anoniem wanen in een stad als Amsterdam en daardoor gemakkelijker hun rommel op straat achterlaten. De campagne speelt hierop in door mensen op dit gedrag aan te spreken. Mensen, die op straat eten of drinken, worden letterlijk in de spotlights gezet.

Spotlight

In de binnenstad rijden twee kleine wagens van de Reiniging. Mensen, die op straat eten of drinken, worden door deze wagentjes en hun bestuurders letterlijk in de spotlights gezet. Ze krijgen de vraag waar zij na consumptie het afval achterlaten. Van diegenen die van plan zijn hun rommel op te ruimen, wordt een foto gemaakt. Niet alleen krijgen de bezoekers daar een afdruk van, die als ansicht verstuurd kan worden. Ook zijn de foto's en filmpjes - met toestemming uiteraard - via www.amsterdam.nl/schonestraat en op een speciale pagina op Facebook en Hyves te bezichtigen.

Meer informatie

De campagne loopt op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavonden en het gehele paasweekend tussen 18.00 en 21.00 uur. Op de avond van Goede Vrijdag is er geen actie. Meer informatie over de campagne `Bezoeker in de spotlight' is te vinden op: www.amsterdam.nl/schonestraat.

afbeelding schonestraat

---